Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det ligger närmare tillhands, åtminstone för mig och förmodligen och förhoppningsvis de flesta, att dra slutsatsen att du vägrar acceptera forskning som estimerar en högre känslighet (än 1.5 grader), än att ipcc konspirerar för att framställa klimatkänsligheten högre än forskning(släget) visar. Det hoppas jag att du förstår. Konspirationsteoretiker är nog villiga att gå på din linje och ser dig lite som en auktoritet, som den konspirationsteoretiker du är.
Nja, om jag såg bra argument skulle jag acceptera en hög känslighet.
Jag är intresserad av fysik och har därför läst en del.
Jag tycker att molnens påverkan är ett intressant ämne. Den ses som en faktor som ger stor osäkerhet enligt en stor del av forskningen. Man vet inte om den ökar eller minskar klimatkänsligheten. Eller om molnen påverkas av CO2. Men om man räknar med att solaktivitet istället för CO2 modulerar molnighet minskar osäkerheten, dvs ger bättre precision.
http://www.sciencebits.com/OnClimateSensitivity
Det tycker jag är ett bra argument.
Och det är väl inte alls självklart att resultatet av majoriteten av forskares arbete (forskningsläget) avgör vem som har rätt. Utan det är sannolikt den forskare (kan vara helt ensam) som har funnit de relevanta fysiska sambanden som förklarar observationer som har rätt.