Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Jag begriper inte mycket av vad du vill säga mig- att du hänvisar till skribenten- den vapenkunnige t-80U fattar jag ännu inte avsikten- eller tanken med. Att han skulle vara mitt ex? Nää, du... om så vore har han hållit den saken mycket hemlig för mig. Har T-80U skrivit om värnplikt så har faktiskt den saken gått mig förbi. Kanske du- som gammal stf. Brigadchef var det va? inte vill hålla med om att värnplikten är en god skola- en bra grund för unga tjejer och killar, kan det vara så du menar?
Jag har förstått att du är lite autistisk och svårligen kan skriva utan att först spalta upp grejer i något för dig begripliga siffersammanhang men för mig blir det svårt förstå vad det är du besvarar med denna numeriska spaltning.
Kommentar:
enligt Solbrillorna är bl.a. kryssningsmissilen Tomahawk en vidareutveckling av svenska RBS-15. För den som vet det minsta om militärteknik är detta en så bisarr tanke att man bara kan skratta åt lyteskomiken han står för. Mer rimligt är att det skulle tagit hela Sveriges militärindustri under hela 70-talet för att utveckla Tomahawk, i alla fall om vi skall ta hänsyn till att den utnyttjade GPS som kom från… ja, USA.
De som haft kontakt med teknikutveckling och forskning vet vilka galna resurser som USA lagt på militärutveckling sedan WWII. Det visar sig inom alla möjliga områden: radar, kommunikationsteknik, material. GPS är ett exempel, men det finns mängder med annat (t.ex. teflonet i din stekpanna som du kan tacka Manhattanprojektet för!). Svensk försvarsindustri har gjort bra saker på små, smala områden, men vi har t.ex. aldrig konstrurat en egen jetmotor utan vidareutvecklat andras.
För tråden är den relevanta jämförelsen förstås Sovjet/Ryssland, och det är ingen tvekan om att ryssarna utvecklat ett antal imponerande system med relativt små resurser, t.ex. luftvärn. Men även om man tar hänsyn till köpkraft (dvs ryska ingenjörers lägre löner) så kan inte en ekonomi som är 25 ggr mindre än USA+UK+EU hålla jämna steg. Detta förvärras givetvis om man som Ryssland lägger stora resurser på ett enormt dyrt strategiskt kärnvapen (ubåtar och 1000-tals ICBM, i praktiken små rymdraketer som skall underhållas) och en stor armé.