2023-01-10, 23:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Förstå att det viktigaste är att lägga all energi på en fredlig lösning, spela roll vem som "vinner", men ju fortare kriget är över, slipper vi se fler döda människor. Tänk om alla vi sagt att nä vi vill inte skicka vapen, vi vill tvinga fram en fredlig lösning, spela roll vem som vinner lite land, bara kriget upphör så kan de dividera om landområdena istället för att döda varandra.

Nu tänker du så som Moskva vill att vi ska tänka:

Först ska Ryssland kriga och döda en massa människor och ta landområden. Därefter ska det bli "vapenvila" och "fredsförhandlingar" medan Ryssland konsoliderar sina erövringar och förryskar områdena.

Och sedan när Ryssland slickat sina sår och byggt upp sin krigsmakt igen, då blir det en ny omgång av samma spel. Då kör man allt ett varv till.

(Och för att det angripna landet ska vara riktigt försvarslöst och göra ett svagt motstånd, så ska det inte ens få vapenhjälp från väst. För Putin vore detta drömscenariot.)
Senast redigerad av -Info- 2023-01-10 kl. 23:43.
Citera
2023-01-10, 23:07
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Finns stora strukturella problem i det ryska samhället. Men att ryssar är "efterblivna orcher" är en helt jävla skruvad och verklighetsfrämmande åsikt.

Vad ska man annars kalla skräpet som är redo att dö i ett annat land för en väskbajsande avdankad KGB-skitstövel? Fast ja, överlever man, då kan man sno en WC-stol och en tvättmaskin till huset i ngt ryZZhåla...utan indragen VA.
Citera
2023-01-10, 23:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Finns stora strukturella problem i det ryska samhället. Men att ryssar är "efterblivna orcher" är en helt jävla skruvad och verklighetsfrämmande åsikt.

Jo, och dessa "strukturella problem" har gjort det där Ryssland är idag. Korruptionen förstörde den ryska invasionen är ett annat namn på detta. Nu lider man brist utav det mesta man vill ha, utav utrustning på marken.

Kreativitet och nytänkande har nog ryska ingenjörer bidragit med så gått det går, men sen när det skall omsättas ifrån "tanke till handling" så har pengarna försvunnit. I sak är detta något man skall vara tacksam för. För det Putin prövar sig på.., skall inte löna sig..

Sist : Jag har aldrig snackat om "efterblivna orcher". Det tror jag du nog vet även. Har varit i denna tråd såpass länge.
Senast redigerad av Snapcount 2023-01-10 kl. 23:11.
Citera
2023-01-10, 23:10
Medlem
moment42s avatar
Citat:
De upphäver tyngdlagen på Bolsjojteatern. Men jag antar att du föredrar gangsterrap från usa.

Var det allt du hade att komma med???
DU initerade en frågeställning smt underbyggd äsikt gällande konfliketne i Ukraina...och allt du hade att komma med var hur hemskt det är när Busta Rhymes får ditt arsle att vilja röra på sig. Snacka om OT ja....inte mitt svar nej, utan ditt blekta urtradiga försök till att försvara en urdum åsikt med hjälp utav att beklaga sig över både judar såsom amerikaner. Hann du någonsin ikapp traktorn din mor tappade dig bakom?

Här är en länk som förklarar Ukrainas senaste washabouts -

https://www.youtube.com/watch?v=j6SSTMpIRFI
Citera
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Vi vill att Ryssland lämnar Ukraina. Är det så jävla svårt att fatta.

Med din enfaldiga syn hade du ju förhandlat fred med Adolf Hitler efter invasionen av Polen. Därefter när han tagit Nelgien, Holland och Framkrike är det dags för nya fredsförhandlingar…

Du är ju för fan dum på riktigt. Finns bara en fred i Ukraina. Ryssland avbryter invasionen och drar sig tillbaka.
Ryska mena-araben har antagligen en lön från Ryssland.
Han stöttar Rysslands bögknullande armé. Är det inte lite komiskt att Rysslands säger sig vara anti hbtq, men deras armé har bögsex med varandra på fält i Ukraina och våldtar en massa män 😂
Muslimska Ryssland ska ut ur kristna Ukraina och tiden kommer snart
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Men du, hur känner T-90'n att ett pansarskott siktar mot den? Den förklaringen ser jag fram emot.

Ja det kan man verkligen undra. Nån form av tio-teknologi som går över mitt förstånd. Radar, optik, triangulering, kamera i samarbete? (6e sinne)
Citera
2023-01-10, 23:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag begriper inte mycket av vad du vill säga mig- att du hänvisar till skribenten- den vapenkunnige t-80U fattar jag ännu inte avsikten- eller tanken med. Att han skulle vara mitt ex? Nää, du... om så vore har han hållit den saken mycket hemlig för mig. Har T-80U skrivit om värnplikt så har faktiskt den saken gått mig förbi. Kanske du- som gammal stf. Brigadchef var det va? inte vill hålla med om att värnplikten är en god skola- en bra grund för unga tjejer och killar, kan det vara så du menar?

Jag har förstått att du är lite autistisk och svårligen kan skriva utan att först spalta upp grejer i något för dig begripliga siffersammanhang men för mig blir det svårt förstå vad det är du besvarar med denna numeriska spaltning.
Kommentar:
enligt Solbrillorna är bl.a. kryssningsmissilen Tomahawk en vidareutveckling av svenska RBS-15. För den som vet det minsta om militärteknik är detta en så bisarr tanke att man bara kan skratta åt lyteskomiken han står för. Mer rimligt är att det skulle tagit hela Sveriges militärindustri under hela 70-talet för att utveckla Tomahawk, i alla fall om vi skall ta hänsyn till att den utnyttjade GPS som kom från… ja, USA.

De som haft kontakt med teknikutveckling och forskning vet vilka galna resurser som USA lagt på militärutveckling sedan WWII. Det visar sig inom alla möjliga områden: radar, kommunikationsteknik, material. GPS är ett exempel, men det finns mängder med annat (t.ex. teflonet i din stekpanna som du kan tacka Manhattanprojektet för!). Svensk försvarsindustri har gjort bra saker på små, smala områden, men vi har t.ex. aldrig konstrurat en egen jetmotor utan vidareutvecklat andras.

För tråden är den relevanta jämförelsen förstås Sovjet/Ryssland, och det är ingen tvekan om att ryssarna utvecklat ett antal imponerande system med relativt små resurser, t.ex. luftvärn. Men även om man tar hänsyn till köpkraft (dvs ryska ingenjörers lägre löner) så kan inte en ekonomi som är 25 ggr mindre än USA+UK+EU hålla jämna steg. Detta förvärras givetvis om man som Ryssland lägger stora resurser på ett enormt dyrt strategiskt kärnvapen (ubåtar och 1000-tals ICBM, i praktiken små rymdraketer som skall underhållas) och en stor armé.
Citera
2023-01-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Satan i gatan vad Ukrainarna är träffsäkra, har sett otaliga videos som den här. Wagner måste ha lidit enorma förluster först i Bakhmut och nu i Soledar. Ryssen däremot matar väl bara på och hoppas träffa något.

Citat:
Fjolla.
Ryssen gick in i Donbas mm för att skydda den ryska befolkningen som blivit illa behandlade av ukraina under en lång tid, ukraina hade skrivit på ett avtal om lugn men deras agenda kom fram av Fru Merkel att det bara var för att ukraina inte ville ha nån fredlig upplösning utan ville få ryssen att pausa så ukraina kunde bygga upp sin krigsmakt... Ukraina är falska och det ser man på deras nyhetsförmedling, oj det var ren rysk missil som åkte in i polen..... Sen kom det fram att det var ukraina själva som skjutit fel.... Likaså sköt de in en missil i vitryssland men det tystade västmedia ner....

Du är välkommen hem till mig, men du bör nog ha i åtanke att det är en lång flygresa för dig.
Kan du länka till där Ukraina behandlar "ryssar" illa.
Nu i Donbass behandlas Ukrainska befolkningen mycket illa. Man skjuter dem för bara en misstanke. Det är att behandla befolkningen illa. Man får inte leva som ukrainare i Donbass.
Citera
2023-01-10, 23:13
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja tänk att öst hade denna fantastiska tech på 80-talet. Samma med hjälmsikte i flygplanen. Väst var hopplöst efter redan då när det gäller krigensteknologi. Usa och andra satsade istället på tv-spel och liknande
Bahahahahhahaha Ryssland och teknik?😂 Du är en sann komiker kalle81. Hela världen har skrattat åt Rysslands 'teknologi' och skrattar än idag
Citera
2023-01-10, 23:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja det blir en teoretisk diskussion eftersom det aldrig hände. Vi pratar om dog fight mellan ryska plan och Nato-plan. Om det skett under 80-talet hade Ryssland vunnit det mesta.

Men nu minns jag också att sista kriget med dog fights var andra världskriget så tveksamt om det blivit så mycket på 80-talet.

Men ingen tvekan om att su27 är ett bra plan och att Ryssland har alltid haft bra uppvisningspiloter. De har en stark flygtradition
Men IDg och Syrien har ju haft dussintals ’dog fights’ utan att de sovjetiska planen vunnit en enda gång? Knappast en helt teoretisk diskussion…?
Citera
2023-01-10, 23:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
När du blir vuxen så kommer du att förstå att krig bara ger död och inte bygger upp något i världen, ja förutom pengar till vapenindustrin.

Nä jag säger inte att fred överallt är något som kan bli verklighet, men om vi istället för att hetsa mot krig.... Tänk om vi kunde få några länder till fredssamtal, då kunde vi kanske få lite mindre dödsoffer. vi kanske kunde bjuda båda länderna med hjälp till deras länders utveckling eller nått.

visst är det bättre att få till fredssamtal och stötta båda länderna ekonomiskt så de ser fördelarna att ha fred så slipper vi ge pengar till mördande länder som vill sälja vapen?

Vad i det ser du som fel tankegångar?
Att Ryssland startade kriget. De behöver tänka om. De är de som felat och borde dra sig tillbaka och be om ursäkt.
Allting annat betyder att de faktiskt vill ha krig och död.
Citera
2023-01-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Handlar inte om "offervilja" överhuvudtaget: Snarare om att orcherna vet hur det går för dem om de vägrar lyda Nordkorea 2.0:
(FB) Video: Yevgeny Nuzhin avrättad med slägga av Wagner pga desertering
(FB) Ryssarna använder barriärtrupper mot sina egna soldater
(FB) Anhöriga till DPR soldater klagar över att tjetjener våldtar dessa soldater
Ryzzarna är som om något slags U-land har lyckats färdas från medeltiden och bestämt sig för att invadera det nutida Europa...

Absolut. Och att ryzzen bara begriper sig på sekelgamla metoder som att skicka horder av denna kanonmat (ofta utan att ens ge dem fungerande utrustning) in i skottlinjen på den de anfaller tyder på att de inte lärt sig någonting under hela 1900-talet! Mobiks får numera klättra över liken på de Ivans och Sergeys som hade oturen att ingå i föregående anfall för att kunna ta sig fram...
https://twitter.com/Biz_Ukraine_Mag/status/1611719876548399107

Har ryssland brist på människor o f f a män?

Sverige har ett stooort överskott på män pga invandringen.

Tyskland fick ett stooort överskott på kvinnor efter ww2 som bara jobbade jobbade o sparade sparade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in