2023-01-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, min poäng är att om hon blivit skakad ett halvt dygn tidigare av modern skulle hon knappast dansa på faderns mage. Läs vad överläkare Petra Råsten-Almqvist säger i förhör.
"Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?

Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
jag inte att man skulle kunna tro att det skulle kunna vara."

Eller så dansade hon inte på magen då, men han ville få det att låta som att allt var bra för att han inte kunde förklara vad som hänt. Verkar vara manipulerad och rädd för Mamman.
Citera
2023-01-10, 20:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coryputman
Eller så dansade hon inte på magen då, men han ville få det att låta som att allt var bra för att han inte kunde förklara vad som hänt. Verkar vara manipulerad och rädd för Mamman.
Är det så att du spekulerar? Du har bestämt dig för att mamman är skyldig till dotterns död och anpassar din argumentation till det? Varför skulle fadern ljuga om en sådan sak?
Citera
2023-01-10, 20:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Vidare så har jag funderat/spekulerat på en teori utefter all info jag läst noga. Observera att jag inte har en aning om det ens är möjligt men känslan jag får är att även L försöker hitta ett svar på vad som hänt och funderar på på följande:

Det nämns ju någonstans att dom äldre skadorna J har, kan eller har uppstått i samband med att hunden, några dagar upp till en vecka innan SOS larmas, var vild och sprang vilt och "sladdade" in i babygymmet.

(...)

Tänk om det stämmer som han säger och att hunden sladdat in i henne, kan det vara så att blödningarna i hjärnan uppstått vid detta tillfälle och lett till kramper den aktuella morgonen samt att blödningarna i ögonen kan ha uppstått pga panik som gjort att L "slitit" upp J och kanske inte haft kontroll över den stressade situationen?

För att citera ur FUP Petra Råsten-Almqvist, överläkare på Rättsmedicinalverket.
"Under rubriken dödsorsak skriver ni "fynden och omständigheterna talar starkt för att
Junie avlidit till följd av de omfattande skadorna i hjärnan".
Vad finns det för möjlighet att hunden kan ha orsakat någon av skadorna?

Skadorna som syns i hjärnan är dels blödningar under båda hjärnhinnorna och sedan är det
blödningar som sitter även i ögonens näthinna och utmed hela synnerven. Hon har dessutom
en syrebrist eller det heter så på svenska men egentligen är det att hjärnans celler inte får syre.
Det betyder inte att man är kvävd utan det beror oftast på att man får ett andningsstopp i
samband med att man råkar ut för ett våld mot huvudet av det här slaget. Det här kan inte på
något sätt förklaras av att en hund lägger sig på en eller trycker på en på något sätt.

Kan hunden ensam eller i kombination med annat ha orsakat döden?

Nej

Om det går att utesluta hunden? I så fall varför kan hunden uteslutas?

Det här är skador som när man tagit bort alla andra möjligheter till att man kan få de här
blödningarna så är det framförallt en form av skakande av huvudet fram och tillbaka eller i
kombination med dunkningar mot ett mjukare underlag. Det kan vara en säng, ett skötbord
eller liknade. Det behöver inte ge skador men det blir en uppstamning av den här skaknings
övningen och att en hund ska ha lyckats skaka ett barn på det här sättet, så omfattande utan
det blivit några märken efter hunden, då måste man ju hålla i barnet ordentligt med ett tag
med käftarna. Det kan inte bli på det här sättet.

Kan en hoppande hund i sängen som gör att Junie far runt i sängen och kanske får
delar av hunden över sig vara en utlösande faktor för att trigga igång symtomen från
skakningarna?

Det kan man nog inte helt utesluta. Det är ju i sådana här fall lite oklart när ett barn så att säga
får så mycket symtom att man upptäcker, i princip är det ju så att skadorna kommer i
samband med att våldet utövas men sedan kan ett barn upplevas som helt okey men
egentligen är det mer eller mindre medvetslöst men man som förälder eller iakttagare tror att
barnet sover. Det är klart att en kramp kanske skulle kunna komma i gång i samband med att
man stökas runt. Det är mycket möjligt att det då kommer en första kramp.

Hur mycket skakningar krävs för denna skada som Junie har?

Det är massiva allvarliga skakningar som vi pratar om. Det är aldrig den typen som kan
uppkomma av normalt hanterande av barn. Det är alltså inte så att man slår den i rumpan,
gungar barnet på en gungstol, ligger i en vagn och ruskar barnet över en tröskel eller något
sådant utan det är allvarliga massiva skakningar.

Handlar det om skakningar vid ett eller flera tillfällen?

Det kan man inte med säkerhet säga, skadorna ser ut att ha uppkommit vid samma tidsrymd
men om det är timmar nära varandra eller någon dag från varandra. Det kan vara upprepade
men det finns inga tecken på något gammalt.

Vad blir det för symtom efter skakningar?

Oftast beter sig barnet medvetandesänkt, barnet kan få andningsuppehåll, man kan få
kramper, som om man sover men inte är medveten och att man inte vill äta
Under vilken tid visar sig symtomen?

Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.

Kan reaktionen komma efteråt?

Ja, det kan den. Hjärnan fortsätter hantera det här, den blöder på sig. Det kan vara så att
symtomen kommer efter ett tag, i alla fall de märkbara symtomen.

Hur lång tid efter?

Jag pratar fortfarande inom ett dygn, skulle jag säga.

Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?

Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
Citera
2023-01-10, 20:20
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hon har efter det flera gånger sagt att hon kan vara föräldraledig.
Sista gången ett litet tag före han har ihjäl barnet.
Han går inte med på det.
Hur ska hon kunna vara föräldraledig när hon inte ens har tid att vara med sina barn när hon inte arbetar. Hon behandlar Lukas som en Nanny
Citera
2023-01-10, 20:25
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Läst hela FUP.

Är inte alls övertygad om att det är ställt utom rimligt tvivel att Luk@s behandlat J*nie på ett sätt som orsakat hennes död på egen hand. Ska bli intressant att se hur rättegången artar sig och hur domen kommer falla ut.

Vad jag däremot anser är helt säkerställt är att Is@bella är en fullständigt avskyvärd människa. Steriliseras omgående och ta ifrån henne vårdnaden av pojkarna. Att läsa förhören med pojkarna är chockerande, tom 2 små grabbar inser att hon är inkapabel att ta hand om dem. De beskriver vilket tungt lass den där Luk@s drar med alla ungar, hund, höns, kaniner, tvättning, städning, mat etc med nästan ingen eller väldigt lite sömn i kroppen medans hon är ute och knullar runt på byn. När människan väl är hemma härjar hon runt med L eller sitter på telefonen. Skriker borderline om människan lång väg. Vidrig läsning.

Jag är med dig i tanken, tänker också att om barnet blivit skakat, skadat av L under natten borde barnet gråtit eller skrikit och en av sönerna vittnar om att det är tyst.
Läkaren beskriver ju att barn som skakas kan bli slöa.
Mamman skakar ungen för hon är missnöjd, drar därifrån barnet mår inte bra och får andningsuppehåll,.

Är det pappan ska han självklart ha sitt straff, med hade han fått barn i en sund relation hade detta aldrig hänt. Tycker delvis synd om honom även om han är skyldig. Och är han skyldig är det samtidigt hemskt att teman skaffar sitt barn för man känner sig så hjälplös.

Men mammans beteende tycker jag inte att är ens försvarbart, tycker oavsett skuld eller inte hon verkar vara en idiot och borde inte ha barn. Inte ens barnen ser henne som en anknytningsperson.

Jag tycker det är märkligt att inte biologiska pappan tar barnen varje natt när han vet att mamman inte är hemma.

Stackars barn, dem tycker jag mest synd om verkligen.
Citera
2023-01-10, 20:28
Medlem
Citat:
Är det så att du spekulerar? Du har bestämt dig för att mamman är skyldig till dotterns död och anpassar din argumentation till det? Varför skulle fadern ljuga om en sådan sak?

Nej, min spekulation i det första inlägget är min spekulation, dvs att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.

Varför fadern skulle ljuga om det, ingen aning. Men nu när det enda du gör är ställer frågor som svar, så varsågod:

En mamma som bevisligen inte vill ha sitt barn, inte byta blöja, inte natta, inte trösta, inte amma, inte reagera när hon ligger döende på annat sätt än att snacka med ambulansförare om att det är kul att se honom, dessutom uttryckt att hon kastar ungen i väggen, oroa sig för att det är stökigt hemma när hennes barn är död, dvs inte ha det minsta intresse ens för de mest grundläggande sakerna i ett föräldraskap.
Men när det kommer till förhör varför är hon helt plötsligt så förkrossad över det som hänt? För att det är hon eller han nu när hon själv var misstänkt?

Inte kan man sitta i förhör och erkänna att man inte bryr sig överhuvudtaget om sina barn. Men det är det som framkommer i fup.

Inget av ovanstående är spekulationer.
Citera
2023-01-10, 20:28
Medlem
Citat:
För att citera ur FUP Petra Råsten-Almqvist, överläkare på Rättsmedicinalverket.
"Under rubriken dödsorsak skriver ni "fynden och omständigheterna talar starkt för att
Junie avlidit till följd av de omfattande skadorna i hjärnan".
Vad finns det för möjlighet att hunden kan ha orsakat någon av skadorna?

Skadorna som syns i hjärnan är dels blödningar under båda hjärnhinnorna och sedan är det
blödningar som sitter även i ögonens näthinna och utmed hela synnerven. Hon har dessutom
en syrebrist eller det heter så på svenska men egentligen är det att hjärnans celler inte får syre.
Det betyder inte att man är kvävd utan det beror oftast på att man får ett andningsstopp i
samband med att man råkar ut för ett våld mot huvudet av det här slaget. Det här kan inte på
något sätt förklaras av att en hund lägger sig på en eller trycker på en på något sätt.

Kan hunden ensam eller i kombination med annat ha orsakat döden?

Nej

Om det går att utesluta hunden? I så fall varför kan hunden uteslutas?

Det här är skador som när man tagit bort alla andra möjligheter till att man kan få de här
blödningarna så är det framförallt en form av skakande av huvudet fram och tillbaka eller i
kombination med dunkningar mot ett mjukare underlag. Det kan vara en säng, ett skötbord
eller liknade. Det behöver inte ge skador men det blir en uppstamning av den här skaknings
övningen och att en hund ska ha lyckats skaka ett barn på det här sättet, så omfattande utan
det blivit några märken efter hunden, då måste man ju hålla i barnet ordentligt med ett tag
med käftarna. Det kan inte bli på det här sättet.

Kan en hoppande hund i sängen som gör att Junie far runt i sängen och kanske får
delar av hunden över sig vara en utlösande faktor för att trigga igång symtomen från
skakningarna?

Det kan man nog inte helt utesluta. Det är ju i sådana här fall lite oklart när ett barn så att säga
får så mycket symtom att man upptäcker, i princip är det ju så att skadorna kommer i
samband med att våldet utövas men sedan kan ett barn upplevas som helt okey men
egentligen är det mer eller mindre medvetslöst men man som förälder eller iakttagare tror att
barnet sover. Det är klart att en kramp kanske skulle kunna komma i gång i samband med att
man stökas runt. Det är mycket möjligt att det då kommer en första kramp.

Hur mycket skakningar krävs för denna skada som Junie har?

Det är massiva allvarliga skakningar som vi pratar om. Det är aldrig den typen som kan
uppkomma av normalt hanterande av barn. Det är alltså inte så att man slår den i rumpan,
gungar barnet på en gungstol, ligger i en vagn och ruskar barnet över en tröskel eller något
sådant utan det är allvarliga massiva skakningar.

Handlar det om skakningar vid ett eller flera tillfällen?

Det kan man inte med säkerhet säga, skadorna ser ut att ha uppkommit vid samma tidsrymd
men om det är timmar nära varandra eller någon dag från varandra. Det kan vara upprepade
men det finns inga tecken på något gammalt.

Vad blir det för symtom efter skakningar?

Oftast beter sig barnet medvetandesänkt, barnet kan få andningsuppehåll, man kan få
kramper, som om man sover men inte är medveten och att man inte vill äta
Under vilken tid visar sig symtomen?

Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.

Kan reaktionen komma efteråt?

Ja, det kan den. Hjärnan fortsätter hantera det här, den blöder på sig. Det kan vara så att
symtomen kommer efter ett tag, i alla fall de märkbara symtomen.

Hur lång tid efter?

Jag pratar fortfarande inom ett dygn, skulle jag säga.

Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?

Ja, det har jag läst typ 3ggr,
Utveckla gärna din poäng.
Citera
2023-01-10, 20:32
Medlem
WallabeJoys avatar
Allt verkar luddigt helt ärligt, det enda jag kommer fram till är att jag iaf inte kan se att Lukas är skyldig bortom rimlig tvivel. Samma är det med mamman. Kan bli så att båda går fria. Eller mamman är ju redan avskriven.
Citera
2023-01-10, 20:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hon är nog lite för ung för mig och det är nog inte så vanligt att jag tar ställning för någon här i diskussionerna på Flashback på grund av ett fördelaktigt utseende

Nej, jag tyckte nog att jag var saklig i mitt inlägg när jag ställde frågan. Modern var hemma en kort stund på eftermiddagen och båda (om jag minns rätt) vittnar om att modern inte hade någon längre kontakt med dottern. Eftersom fadern drog till med historian om hunden som lagt sig på barnet och att han efter det hört ljud från henne "som han aldrig vill uppleva igen" så har jag svårt att tro att modern skulle ha skakat dottern ett halvt dygn tidigare vilket orsakade hennes tillstånd och död. Om modern hade gjort det så hade nog inte fadern hävdat att det var hundens fel utan bara konstaterat att hon är allvarligt sjuk och är i behov av ambulans. Varför dra hundhistorien för räddningspersonalen? Men vi får se vad rätten kommer fram till. Jag konstaterar att modern inte står åtalad.

Fast det stod ju i rättsläkarens utlåtande, att barnet kan ha fått skadorna upp till 24 timmar innan, och att det att hunden hoppade upp på det kan ha utlöst en reaktion. Barnet kanske var mer eller mindre medvetslöst innan hunden hoppade upp på det och väckte det till liv för några sekunder, eller utlöste ett krampanfall - och då gav det dessa hemska ljud ifrån sig?
Citera
2023-01-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coryputman
Nej, min spekulation i det första inlägget är min spekulation, dvs att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.

Varför fadern skulle ljuga om det, ingen aning. Men nu när det enda du gör är ställer frågor som svar, så varsågod:

En mamma som bevisligen inte vill ha sitt barn, inte byta blöja, inte natta, inte trösta, inte amma, inte reagera när hon ligger döende på annat sätt än att snacka med ambulansförare om att det är kul att se honom, dessutom uttryckt att hon kastar ungen i väggen, oroa sig för att det är stökigt hemma när hennes barn är död, dvs inte ha det minsta intresse ens för de mest grundläggande sakerna i ett föräldraskap.
Men när det kommer till förhör varför är hon helt plötsligt så förkrossad över det som hänt? För att det är hon eller han nu när hon själv var misstänkt?

Inte kan man sitta i förhör och erkänna att man inte bryr sig överhuvudtaget om sina barn. Men det är det som framkommer i fup.

Inget av ovanstående är spekulationer.

Det kan väl vara så att han utfört vissa saker per automatik också som att låta bebis hoppa på magen och gjort allt det han brukar men inte liksom registrerat att ungen inte mådde bra.. bilden som växt fram är onekligen inte till fördel för I. Hon som var mer orolig över hur andra skulle se henne som mamma än att hennes barn var dött, och snapade "barn med hjärtstopp var ju kul...." till någon.. egoistisk, empatilös och manipulativ är bilden jag får av henne. L undergiven och gör allt för att vara henne till lags för "jag har ingen annan än dig och barnen"..
Citera
2023-01-10, 20:42
Medlem
alingetexass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Vem hade hon sex med menar du?
Efter att han skadat barnet är hon den som visar känslor vilket flera kan vittna om.
Han är oberörd och tränar på lögner och att försök baktala henne precis som han gjort hela tiden om du läser förundersökningen.
Hon vill att han ska flytta men han gör inte det.
Alltså får hon vara hos sin nya när dom ska vara tillsammans istället för att ta hem den nya till huset där Lukas går och lurkar.

Baktalar barnen också I? Är de i maskopi med L?
Jo hon visade känslor… för sjukvårdaren M.
Han flyttar inte ut för han vill inte lämna barnen med en inkompetent mor! Ingen som läst förhören med barnen anser att en sådan mor borde ha vårdnad om något barn! om man nu inte är kompis med I…
Citera
2023-01-10, 20:45
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Och hennes pojkar som saknar henne och tror att de inte överlever utan Lukas för han är den som tar hand om dom. Var det viktigare att vara med en ny pojkvän hon träffat ett par veckor än sina barn?

Ville hon verkligen att han skulle flytta hade hon all makt att kasta ut honom, hennes hus, han har ingen besittningsrätt då han bott där för kort tid. Hon verkar ju bossa runt alla andra män så varför skulle det vara ett problem.
Det är ju Lukas som dragit i barnen att han är den enda som är något.
Samtidigt säger han själv att innan hon födde barnet så bar hon jämnt runt på den yngsta sonen.
Han var som en bebis som hon hela tiden tog hand om.
Anledningen till att hon inte kan vara hemma är ju att Lukas inte flyttar.
Ja hon hade makt och hon försörjde honom men läs hennes textmeddelande.
Hon är för snäll och omtänksam hon vill inte göra det svårt för Lukas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in