Citat:
På vilket sätt är det endast gubben som orsaken till en eventuell träff? Du kommer inte med något resonemang överhuvudtaget, och det verkar som om barn och ungdomar inte omfattas av kausalitet i din värld. För min del är det ganska enkelt: En 14-åring som inte vill ligga med en snuskgubbe kommer inte heller att göra det.
Det handlar om baaaarn...
Var har jag hört den förr?
Det handlar om baaaarn...
Var har jag hört den förr?Jag har en känsla av, att jag tidigare har hållit med om rätt så mycket av vad du har skrivit ( fast jag kan just nu inte komma på något exempel
)."Byxmyndigheten" vid 15 år är satt på en "gruppnivå", förhoppningsvis efter goda råd från experter inom barnpsykologi och -psykiatri. Därvid har man förstås försökt att skydda ett "spann" inom den åldergruppen, även om vissa individer kan observeras vara "mognare" innan 15-årsåldern och andra vara "infantila" och oförmögna att fatta rationella beslut intill "normala" döddagar. Man har valt att kalla sexuell samvaro med personer < 15 år för "våldtäkt", därför att man anser att majoriteten av dessa inte kan fatta rationella beslut – således är ett "ja" från dem inte "giltigt". Enligt lagens bokstav har vi att "rätta och packa oss" därefter.
Du må anse dig själv vara en "överjävel" på barnpsykologi och -psykiatri, som i kåthetens stund kan fatta bilxtsnabba beslut om, huruvida en person, < 15 år gammal, är "tillräckligt mogen", men du lär få svårt att försvara dig inför Lagen. Själv tycker jag att det är vettigt.