2023-01-10, 12:10
Medlem
DennisOlofs avatar
@Tarmstuvning mjo. Det är oklart vilken roll sandbilen (eller gruslastbil) spelar här.

Det jag kan tänka mig är ett scenario vad gäller det större fordonet är följande. Antingen så kör man in i framdelen på t.ex lastbilen, det sker oftast när man kör om ett annan fordon eftersom det vanligaste är att man ökar farten vid omkörning och störst risk är mötande trafik. Av någon anledning så gör man en felaktig bedömning av sin egen fart och mötande fordons fart, eller att man inte har god sikt och andra faktorer som påverkar hela processen från att man börjar omkörningen till det att den är avslutad. Eller så kör man in i ett fordon som ska svänga av eller på vägen man färdas på.

Man ser tydligt på streetview att den vägsträckan ser bra ut, det är mycket heldraget och lite kurvigt. Man kan köra mycket fort där även om man inte bör göra det pga begräsning i hastighet. Andra har sagt att folk kör mycket fort där och det skulle inte förvåna mig om folk struntar i det heldragna och kör om ändå. Det är alltid varningsflagg på vägar som ser ut att vara mycket bättre än dom är, dvs folk vågar chansa och tar risker med farligare omkörningar än vad dom skulle göra i vanliga fall. Det som vägverket brukar klassa som farliga körsträckor, där det händer mycket mer skit så att säga.

Många större fordon har kameror idag som filmar, det är något som jag tycker branschen borde standardisera eller ha som krav. Alla yrkesfordon, typ postbilar, budbilar, lastbilar etc borde ha kameror som filmar. Det underlättar mycket vid olyckor och andra problem vad gäller bevisbörda och att få reda på vad som egentligen hände.

Det låter som han kanske var trött, dålig bedömning vad gäller en omkörning eller något liknande, sedan är olyckan framme. Det kan hända och alla som kör bil har ju såklart kört vid tillfällen då man varit mer påverkar av olika faktorer, det är inget konstigt med det egentligen. Det är en del av att köra bil och något man måste kompensera för, precis som man ska vara mycket mer försiktig när det är halt ute osv.

Det är fortfarande oklart vad gäller det andra fordonet men jag gissar på att den antingen svänger ut eller svänger av vägen. Där kommer bilen i hög fart kanske vid en omkörning och han gör en grov felbedömning för att därefter smälla rakt in i det tunga fordonet. En rapport från polisen bör berätta mer om hur det gick verkligen gick till.
Senast redigerad av DennisOlof 2023-01-10 kl. 12:15.
Citera
2023-01-10, 12:10
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Nu vet jag inte vilket scenario du målat upp men ok, bilen får sladd och frontar med grusbilen, tänker du att grusbilen ska parera och hinna svänga undan då? Speciellt om det är halt också? Näääääää…..

Han körde ju en toppmodern superbil med alla finesser för att klara en sladd. Sannolikheten för att få sladd med den bilen på en lite lätt fuktig väg är i princip lika med zero. Om han nu inte gjorde det medvetet är det mer sannolikt att han bara somnade bakom ratten. Det kan hända den bästa av oss.
Citera
2023-01-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja, jag ska sluta tjafsa. Blir bara arg.
Jag bor liksom bara några minuter från olycksplatsen
Då vet du ju att det inte är en grusväg. Låter ju otroligt att du bor några min bort men inte vet vad ni har för vägar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edda123
Undra om en frontalkrock har bättre överlevnadschans än att bli klämd under på grund av att lastbilen hade väjat.

Ser enbart bild på sittande Patrick. Är den bilden du pratar om borttagen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Återigen, 2 timmar innan säger ingenting om väglaget. Halkan kan komma när som helst, vilket du lär dig med erfarenhet.

Du visar gång på gång din okunskap om väglag så kanske ska vara tyst i tråden din fjant
Han har lagt till två plusgrader också när han skriver. Fyra plusgrader sades det och det säger inte så mycket det heller när man inte vet hur länge det hade varit det.

Nu säger jag absolut inte att det var halka men att så tvärsäkert hävda att det inte var det är idiotiskt. Med den inställningen kan man själv bli rejält överraskad någon gång i framtiden.

Så spekuleras det hej vilt om berusning/fylla. Det har vi heller inte en aning om som inte var med. Att han sov över kan lika gärna bero på riktig ansvarsfullhet, att inte ta några chanser och så kan man tänka även om man så bara har druckit ytterst måttfullt av alkoholhaltigt.

Riktigt fult att dra en massa ofördelaktiga slutsatser - bara för att man vill dra någon i smutsen.
Citera
2023-01-10, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Han har lagt till två plusgrader också när han skriver. Fyra plusgrader sades det och det säger inte så mycket det heller när man inte vet hur länge det hade varit det.

Nu säger jag absolut inte att det var halka men att så tvärsäkert hävda att det inte var det är idiotiskt. Med den inställningen kan man själv bli rejält överraskad någon gång i framtiden.

Så spekuleras det hej vilt om berusning/fylla. Det har vi heller inte en aning om som inte var med. Att han sov över kan lika gärna bero på riktig ansvarsfullhet, att inte ta några chanser och så kan man tänka även om man så bara har druckit ytterst måttfullt av alkoholhaltigt.

Riktigt fult att dra en massa ofördelaktiga slutsatser - bara för att man vill dra någon i smutsen.
Man ska inte utesluta någonting förens det är klarlagt vad som hänt.
Citera
2023-01-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Då vet du ju att det inte är en grusväg. Låter ju otroligt att du bor några min bort men inte vet vad ni har för vägar

Jag har inte skrivit ett skit om någon grusväg. Vägen han körde på var INTE grus, Var INTE hal utan snarare blöt. Grusbilen hade däremot sandat grusvägar vad jag tolkade det som.
Jag känner till alla vägar här ute.

Edit
Skulle gissa på det var 6 till 7 plus när olyckan skedde.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2023-01-10 kl. 12:22.
Citera
2023-01-10, 12:21
Medlem
Undrar varför han sov kvar på hotell efter festen ? Den var väl inte värst långt från deras hem . Finns det inga taxis i Taxinge ?
Citera
2023-01-10, 12:25
Medlem
glajarns avatar
Med tanke på hur bilen såg ut så förstår jag att Patrick inte överlevde olyckan. Mina tankar går till hans fru och barn I denna svåra situation.
Citera
2023-01-10, 12:35
Medlem
GAME0VERdoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Undrar varför han sov kvar på hotell efter festen ? Den var väl inte värst långt från deras hem . Finns det inga taxis i Taxinge ?

Förmodligen för att vara ansvarfull och inte köra påverkad.
Han gillade kanske att köra sin bil. Passade på att åka och handla på söndagen innan han åkte hem möjligtvis?
Det finns taxi.

--------------------------------------------------

Jag tror att han somnade till flera gånger. Om redogörelsen från passageraren i grusbilen stämmer, så kan det absolut handla om microsömn. Om han höll på med mobilen känns det ju konstigt att han rätar upp bilen först, för att sen när han kommer närmre lastbilen fokusera så mycket på telefonen att han åker över på fel sida utan att märka något. Säkerhetssystemen i bilen bör dessutom ha reagerat och gjort honom uppmärksam på förflyttningen över mittlinjen.
Att han åkte hem runt 13 betyder ju inte att han sovit/varit på hotellet till dess. Kanske varit iväg och handlat, hälsat på vänner eller liknande. Sliten efter en händelsefull lördag (hockeymatch och fest) kör han en bil som är tyst, varm och nästan självkörande med alla finesser. Lätt att slumra till tyvärr.
Vila i frid Patrick.
Senast redigerad av GAME0VERdose 2023-01-10 kl. 12:37. Anledning: Förtydligande
Citera
2023-01-10, 12:35
Medlem
GAME0VERdoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Med tanke på hur bilen såg ut så förstår jag att Patrick inte överlevde olyckan. Mina tankar går till hans fru och barn I denna svåra situation.

Såg du bilen efter olyckan? Var du på plats?
Citera
2023-01-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Just den mentaliteten är exakt varför många kör berusade utan att veta om det. Bara för att man sovit är man inte nykter. Har du t ex 2.0 promille när du lägger dig kl 4, har du ca 1.0 kl 12. Dvs grov rattfylla.

Just att han tog in på hotell tycker jag pekar på att planen var att dricka mycket och sent. Eftersom han bor 20 minuter bort känns ju den naturliga lösningen att ta en taxi hem från festen annars.

Det finns inga taxin lättillgängliga därborta i byn. Är jag den enda som INTE tycker det är märkligt att ta in på hotell, sannolikt bekostat av annan efter ett event? I synnerhet om man också vill vara lite bekväm, visa upp sig i sin porsche på ditvägen, ta sig "några" glas och slippa väckas av småungar på morgonkvisten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in