2023-01-08, 19:14
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Finns ett antal kandidatuppsatser inom sociologi där arbetsgången analyseras genom anonymiserade intervjuer. Det framgår solklart att ett LVU ”känns fram” och därefter samlas ammunition till en utredning/vårdansökan för att trycka igenom sitt tyckande.

Visst har vi lagar men inte fasen behöver soctanter bry sig om att följa dessa.

Är kandidatuppsatser ens nåt av värde? På min tid skulle ingen fått för sig att släpa fram en c-uppsats som nåt slags bevis på nåt. Men det kanske har ändrats.
2023-01-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegullegull
Är kandidatuppsatser ens nåt av värde? På min tid skulle ingen fått för sig att släpa fram en c-uppsats som nåt slags bevis på nåt. Men det kanske har ändrats.

Det finns inga krav på vetenskaplighet på vare sig kandidat eller magister uppsatser. Man måste vara doktorand och helst gått på doktorandskola för att kravet på vetenskaplighet skall finnas.
2023-01-08, 20:26
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowdy
Det finns inga krav på vetenskaplighet på vare sig kandidat eller magister uppsatser. Man måste vara doktorand och helst gått på doktorandskola för att kravet på vetenskaplighet skall finnas.

Tack, som jag misstänkte. Då har det inte ändrats sen min tid.
2023-01-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowdy

Äsch, det här med ”vetenskaplighet” inom humaniora är överreklamerat. Kvalitativa studier ger alltid viss kunskap även om enstaka uppsatser på C-nivå självklart inte bevisar något.
2023-01-09, 16:04
Medlem
BlueOrchids avatar
Citat:
Jag ska ge er ett bra exempel på maktgalna soctanter: Fallet Nils 6 år

I höstas såg socialtjänsten i Lysekil till att Nils blev hämtad i skolan av polisen.

Nils pappa var död och mamman hade problem varför Nils bodde hos sina farföräldrar, väldigt vitala pensionärer, efter en tuff start i livet.

Soc i Lysekil tyckte dock att farföräldrarna var för gamla och beslutade att Nils skulle flyttas till ett externt men yngre familjehem. Det utsedda familjehemmet avbröt Nils flytt efter att ha insett att Nils bästa var att få bo kvar med farföräldrarna trots deras ålder.

Soctanterna förstår antagligen att Nils farföräldrar har ”påverkat” familjehemmet som backat ur. Denna prestigeförlust kan inte accepteras eftersom de är ”professionella” och vet bäst. Ett nytt familjehem anlitas och soc begär polishandräckning för att hämta en ovetande Nils i skolan och köra honom till ett okänt familjehem där han inte får ha kontakt med sina farföräldrar.

Barnets bästa eller maktgalna soctanter?

Citat:
Finns ett antal kandidatuppsatser inom sociologi där arbetsgången analyseras genom anonymiserade intervjuer. Det framgår solklart att ett LVU ”känns fram” och därefter samlas ammunition till en utredning/vårdansökan för att trycka igenom sitt tyckande.

Visst har vi lagar men inte fasen behöver soctanter bry sig om att följa dessa.

Citat:
Ok, soctanter behöver inte alltid vara maktgalna men de anser sig alltid veta bäst och det är bara att googla om du vill få bekräftat vad som händer om/när ett familjehem ifrågasätter ”de professionella”.

När soctanterna omhändertar barn med LVU utifrån tyckande/misstankar snarare än någon konkret omsorgsbrist (vilket absolut händer) diskvalificeras släkten ofta som familjehem på förhand eftersom soctanterna inte tror att de kan stå emot barnets föräldrar på samma sätt som externa betalföräldrar gör.

Tycker det är otroligt svårt att ta dig seriöst när du försöker styrka dina påståenden med bevis som inte säger någonting överhuvudtaget.

"Googla så går du det bekräftat" - Googla det exakt motsatta får du det bekräftat. Att man googlar på något säger absolut ingenting om någonting. Google är söksvar på hemsidor vem som helst har skapat.

"Fallet Nils" - Det enda du kommer med är hörsägen eller saker från föräldrarna. Samma sak här; vem som helst kan behandla sitt barn illa och sedan skylla på att myndigheterna gjorde fel. Personligen känns det lite typiskt folk som åkt dit

"Det finns kanditatuppsatser" - Om dessa uppsatser är baserade på intervjuer så innebär det att man hört människor på deras subjektiva uppfattning. Det innebär inte automatiskt att deras citat är vetenskapliga bevis.

Det känns som att F har hjärntvättat dig.
2023-01-09, 22:19
Medlem
Malin som syns med Fia, någon som vet vilken förvaltningsrätt? Behöver hennes hela namn eller personnummer. Hade varit intressant att läsa domar med tanke på att hon kidnappat sitt barn gång på gång. Jag undrar verkligen hur hon tänkte.
2023-01-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei
Malin som syns med Fia, någon som vet vilken förvaltningsrätt? Behöver hennes hela namn eller personnummer. Hade varit intressant att läsa domar med tanke på att hon kidnappat sitt barn gång på gång. Jag undrar verkligen hur hon tänkte.
Falun och/eller Örebro hon har flyttat under de år barnet varit omhändertaget
2023-01-11, 10:52
Avslutad
Citat:

Även jag vill ha tag i dessa handlingar, men vet inte hur man ska få tag i hennes uppgifter
2023-01-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Även jag vill ha tag i dessa handlingar, men vet inte hur man ska få tag i hennes uppgifter
Jag har hennes uppgifter nu men de fick inga träffar i förvaltningsrätten/Göteborg, och hon sa själv att domar finns där. Så jag vet inte, konstigt. Vilket tingsrätt hon har varit i vet jag inte. Hon finns visserligen på lexbase men kostar ju pengar att läsa då.
2023-01-11, 15:39
Medlem
Lillamig72s avatar
Fp
2023-01-12, 02:21
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Jag har hennes uppgifter nu men de fick inga träffar i förvaltningsrätten/Göteborg, och hon sa själv att domar finns där. Så jag vet inte, konstigt. Vilket tingsrätt hon har varit i vet jag inte. Hon finns visserligen på lexbase men kostar ju pengar att läsa då.
Tidigare i tråden så presenterade en FB broder att hon har några mål i:
Skaraborg tr
Kammarrätten göteborg
Förvaltningsrätten karlstad

Utöver att hålla på med pistolattrapper, försöka med sin teater förföra godtrogna män för att hjälpa henne kidnappa sin son, ljuga om att sonen blir vanvårdad av socialtjänsten och agera hotfullt och skrämma socialtjänstens tjänstemän så tycks hennes psykiska sjukdom och paranoia framkalla att hon systematiskt bråkar, vill byta ut och svartmålar juridiska ombud, oavsett prestation, som företrätt henne(se t.ex. hennes begäran om byte av ombud i KRGB mål nr 3935-19 och nr 541-18). Hon saknar pga sin sjukdom självinsikt samt är ytterst manipulativ och utan lojalitet till någon annan än henne själv. Hon tycks ljuga och undanhålla information konsekvent för att lura andra att tro på hennes version av verkligheten. Åklagaren har varit skicklig som fått henne dömd till fängelse flera ggr fastän hon med sin teaterskolning spelat offer och försökt charma rätten.

Med sådana här typer ska du alltid fråga dig själv: vad döljer/undanhåller personen för mig?

Hade Fi* P* haft något vett så hade hon undvikit denna psyksjuka kåkfarare. Lärde de känna varandra nyss?
Senast redigerad av Tjena_67 2023-01-12 kl. 02:34.
2023-01-12, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tidigare i tråden så presenterade en FB broder att hon har några mål i:
Skaraborg tr
Kammarrätten göteborg
Förvaltningsrätten karlstad

Utöver att hålla på med pistolattrapper, försöka med sin teater förföra godtrogna män för att hjälpa henne kidnappa sin son, ljuga om att sonen blir vanvårdad av socialtjänsten och agera hotfullt och skrämma socialtjänstens tjänstemän så tycks hennes psykiska sjukdom och paranoia framkalla att hon systematiskt bråkar, vill byta ut och svartmålar juridiska ombud, oavsett prestation, som företrätt henne(se t.ex. hennes begäran om byte av ombud i KRGB mål nr 3935-19 och nr 541-18). Hon saknar pga sin sjukdom självinsikt samt är ytterst manipulativ och utan lojalitet till någon annan än henne själv. Hon tycks ljuga och undanhålla information konsekvent för att lura andra att tro på hennes version av verkligheten. Åklagaren har varit skicklig som fått henne dömd till fängelse flera ggr fastän hon med sin teaterskolning spelat offer och försökt charma rätten.

Med sådana här typer ska du alltid fråga dig själv: vad döljer/undanhåller personen för mig?

Hade Fi* P* haft något vett så hade hon undvikit denna psyksjuka kåkfarare. Lärde de känna varandra nyss?

Jag vore dig evigt tacksam om du ville lägga upp det du har här så även vi andra kan läsa. Ja vet inte vart vi andra får tag i det du hänvisar till? Målnr i vilken instans?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in