2023-01-05, 19:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä med PRO versionen av Driver Booster fick jag bara uppdatera 1 drivrutin av xx så den var långt ifrån en "trailversion free for a week" Men till synes ser det ju ut som man ändå får alla senaste drivrutiner iaf via free som inte fanns innan och som windows-update klarar knappt av att ladda hem pga problem, eller så går det inte

:-) Inte speciellt upptagen, har bara gjort det du bett mig om vid sidan om pö om pö medans jag jobbat med annat och tagit klippverktyget till hjälp och sammanfattat vad jag gjort. Ser ju ut som jag fixat nåt i "chkdsk" som vart fel inkl "sfc scannow finner man inga problem

Sen får man ett felmeddelande på DISM /Online /Cleanup-image /RestoreHealthQucik

Error 87

+

18 ogiltiga enhetsdata kan rensas på DriverBooster

Orsaken varför jag frågar vad jag ska göra härnäst är att jag ju redan gjort det du vill jag ska göra igen dvs ominstall av windows (med filer i behåll) eller reparationsinstall, med undantaget att jag gjort allt det andra med booster, sfc scan, chkdsk, inkl insatser med DISM som du fick redovisat innan,så situationen är ny iom detta för att göra om det kanske men Error 87? och 18 ogiltiga enhetsdata då etc fixåtgärder ?

Tidigare försök :
- reparationsinstallation - inget blev bättre av det alltså via windows - Det stod ju ochså att det gick inte
- installerat en iso fil för överskrivning och nyinstallation av windows 10 via microsoft hemsida - det gick ju inte enligt tidigare meddelanden

Så med bakgrund till det, vad tror du skulle vara skillnaden att göra om det ?

.. Ja förutom en helt NY ominstallation av windows där alla mina filer raderas ?

Får jag fråga vad poängen var med att göra allt detta jag gjorde senast som du ville jag skulle göra ? med bildkollaget ? Ifall du ev redan bestämt dig för en komplett nyinstallation som raderar allt ?

Jag har nästan glömt grundproblemet jag hade i början men det var att windows update ville inte uppdatera sig inkl att microsoft styrde över vissa funktioner

Poängen på det hela taget är väl att göra om ett nytt försök att ominstallera reparera windows med filerna kvar ? Nr jag har fixat till de saker du ville eller vad mer man kan fortsätta konfigurera och fixa i windows?

Skillnaden, att prova det nu, är för att en del är ordnat så nu kan en reparationsinstallation kanske lyckas.
Vartefter du hanterat situationen så har ju andra fel visat sig så något är fel med Os:et, inte bara W.update. Desto mer fel som visar sig desto mer aktuellt blir det med en nyinstallation.

Du kan ju prova med att reparera W.update och se om Dism går att köra sedan. Troligen inte men värt ett försök. Sök på - Reset reregister Windows update.

De ogiltiga enhetsdata som DB talar om, vill de att du ska hantera med ett annat program de har. Ett filrensprogram. Det har inget med din aktuella situation att göra.

Slutligen, fungerar inte en Dism-reparation, eller en reparations/ominstallation, så har du bara 2 val, endera nyinstallera eller köra på med ditt Os som det är för då är alla möjligheter uttömda
Citera
2023-01-06, 09:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Skillnaden, att prova det nu, är för att en del är ordnat så nu kan en reparationsinstallation kanske lyckas.
Vartefter du hanterat situationen så har ju andra fel visat sig så något är fel med Os:et, inte bara W.update. Desto mer fel som visar sig desto mer aktuellt blir det med en nyinstallation.

Du kan ju prova med att reparera W.update och se om Dism går att köra sedan. Troligen inte men värt ett försök. Sök på - Reset reregister Windows update.

De ogiltiga enhetsdata som DB talar om, vill de att du ska hantera med ett annat program de har. Ett filrensprogram. Det har inget med din aktuella situation att göra.

Slutligen, fungerar inte en Dism-reparation, eller en reparations/ominstallation, så har du bara 2 val, endera nyinstallera eller köra på med ditt Os som det är för då är alla möjligheter uttömda

Att repa w.update kan vara många saker man ska göra om det ens funkar då att rota i registreringsnycklar och commandoprompten osv om samtidigt OS spökar och är korrupt eller felaktig drivrutin. Kan bli onödigt avancerat och lager på lager problem.

Ska både prova en reprarationsinstallation och om den fungerar, vilket det inte gjorde förra gången med standard noteringen typ men minns inte ordagrant : "dvs det gick inte reparera windows" och nån filanvisning. Och om jag lyckas med det är det grönt då ?

Utan att det ska finnas kvar signifkanta fel i windows som man isf lätt kan lösa i windows

Eller om jag lyckas installera windows igen över det gamla windows genom att tanka ner ISO filen infrån microsoft.. vilket jag inte heller kunde installera men om det lyckas ? Är det grönt då ?

Utan att det ska finnas kvar signifkanta fel i windows som man isf lätt kan lösa i windows

Min poäng är att om inget är tillförlitligt i driftssäkerhet förutom en ren ominstallation som raderar allt jag har sparat av mitt befintliga windows i datorn (inte ifrån microsoft hemsida) som skriver över mitt gamla windows.

Så ser jag ingen nödvändighet i att vidta de enklare metoderna före som troligen går mycket snabbare
Är det så att de enklare återställnings och reparationsmetoderna är inte 100% tillförlitliga relativt en ren ominstallation så kör jag omgående på en ren ominstallation såklart
Citera
2023-01-06, 11:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Att repa w.update kan vara många saker man ska göra om det ens funkar då att rota i registreringsnycklar och commandoprompten osv om samtidigt OS spökar och är korrupt eller felaktig drivrutin. Kan bli onödigt avancerat och lager på lager problem.

Ska både prova en reprarationsinstallation och om den fungerar, vilket det inte gjorde förra gången med standard noteringen typ men minns inte ordagrant : "dvs det gick inte reparera windows" och nån filanvisning. Och om jag lyckas med det är det grönt då ?

Eller om jag lyckas installera windows igen över det gamla windows genom att tanka ner ISO filen infrån microsoft.. vilket jag inte heller kunde installera men om det lyckas ? Är det grönt då ?

Min poäng är att om inget är tillförlitligt i driftssäkerhet förutom en ren ominstallation som raderar allt jag har sparat av mitt befintliga windows i datorn (inte ifrån microsoft hemsida) som skriver över mitt gamla windows.

Så ser jag ingen nödvändighet i att vidta de enklare metoderna före som troligen går mycket snabbare
Är det så att de enklare återställnings och reparationsmetoderna är inte 100% tillförlitliga relativt en ren ominstallation så kör jag omgående på en ren ominstallation såklart

Windows har en inbyggd åtgärd för att reparera W.update under: System - Felsök. Personligen har jag haft bättre erfarenheter av att köra en Reg.fil för att göra det - https://www.elevenforum.com/t/reset-...ndows-11.3808/

I normalfallet så ordnar det sig med en Rep/Ominstallation, men det händer att det inte gör det, d.v.s det blir inte 100% bra. Men det är mycket ovanligt.

Alla de data man vill behålla gör man såklart en backup på, även vid rep.installation. För säkerhets skull.
Citera
2023-01-09, 17:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Använder ccleaner .. i princip på alla datorer jag har...

Nåväl har gjort mycket nu senast efter detta så .. en bild säger mer än 1000 ord och du får isf nog zooma för att se allt och vad jag ska göra härnäst nu när många saker är "åtgärdade"

https://www.bildtagg.se/bild/v1caqjtupl19tvmnh2n4173u

Detta kanske är orsaken till dina problem - (FB) Ccleaner skapar problem för Windows-användare
Förstörda registernycklar.

Hur har det gått?
Citera
2023-01-09, 18:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Detta kanske är orsaken till dina problem - (FB) Ccleaner skapar problem för Windows-användare
Förstörda registernycklar.

Hur har det gått?

Hej

Ja det kan stämma mycket riktigt, om man är och petar i den funktion vilket jag aldrig gör, dvs registreringsnycklar, inte som jag minns iaf, utan använder den endast till att rensa webben men misstänker att den rensar lite sådan förinställt oskyldigt "skräp" i windows ochså om man inte ändrar det. Misstänker att jag får skaffa isf ett annat märke av rening och rensning av windows och webben på ett shysst sätt som inte pajar windows funktioner

Den inbyggda diskresningen duger iaf inte för sånt

- Ska iaf göra en full ominstallationen av windows imorron senast och sen återkommer jag och sen kanske vi kan följa upp om det blev återställt och fungerar som det ska och hur man kan försäkra sig om det

Så här står det ju hela tiden ang windows update fast den ev inte hittar updateringar :

Först...

"Tjänsten upphör för din version av windows förts med rött utropstecken skylt"

Sen under...

"Nästa Windows-funktionsuppdatering är redo och den innehåller förbättringar avseende tillförlitlighet, prestanda och säkerhet"

Det kan ev till viss del kanske bero på att den ger detta felmeddelande ang window 11 ela tiden att jag ska vara medveten om det, men troligen inte ang andra stycket

Som läget är nu så måste jag själv trycka på knappen för uppdatering och inget som sker automatiskt men det går ju ställa in att den själv tar hem endast tex microsofts- updateringar och sen får jag välja när de ska updateras istället för automatiskt och sen starta om datorn
Citera
2023-01-09, 19:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej

Ja det kan stämma mycket riktigt, om man är och petar i den funktion vilket jag aldrig gör, dvs registreringsnycklar, inte som jag minns iaf, utan använder den endast till att rensa webben men misstänker att den rensar lite sådan förinställt oskyldigt "skräp" i windows ochså om man inte ändrar det. Misstänker att jag får skaffa isf ett annat märke av rening och rensning av windows och webben på ett shysst sätt som inte pajar windows funktioner

- Ska iaf göra en full ominstallationen av windows imorron senast och sen återkommer jag och sen kanske vi kan följa upp om det blev återställt och fungerar som det ska och hur man kan försäkra sig om det

Så här står det ju hela tiden ang windows update fast den ev inte hittar updateringar :

Först...

Sen under...

"Nästa Windows-funktionsuppdatering är redo och den innehåller förbättringar avseende tillförlitlighet, prestanda och säkerhet"

Det kan ev till viss del kanske bero på att den ger detta felmeddelande ang window 11 ela tiden att jag ska vara medveten om det, men troligen inte ang andra stycket

Som läget är nu så måste jag själv trycka på knappen för uppdatering och inget som sker automatiskt men det går ju ställa in att den själv tar hem endast tex microsofts- updateringar och sen får jag välja när de ska updateras istället för automatiskt och sen starta om datorn

Att tjänsten upphör är ett felaktigt meddelande, fullständigt. Har man W11 så är det inte möjligt. Så just det, åtminstone, är mycket konstigt.

Gör en kontroll med Kaspersky Virus Removal Tool och se vad det säger.
Citera
2023-01-09, 19:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Att tjänsten upphör är ett felaktigt meddelande, fullständigt. Har man W11 så är det inte möjligt. Så just det, åtminstone, är mycket konstigt.

Gör en kontroll med Kaspersky Virus Removal Tool och se vad det säger.

Men jag har inte windows 11 utan windows 10 installerat på denna dator av flera.. använder den mest till att torrsurfa, streama, casta och spela musik via casting eller blåtand eller som köksdator och annat mindre administrativt viktigt plus annat så det är ingen arbetsdator

Ok du vill att jag kör kompetenta kaspersky innan jag gör en ren omsintallation av windows 10 då ? Visst kan jag göra det om det är en god försäkring till att få till just en "ren" ominstallation av windows 10 å är det värt mycket att rensa bort virus innan så det inte kvarstår i ominstallationen
Citera
2023-01-09, 19:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej

Först...

Sen under...

Använder du inte Ccleaners "optimizer" funktion så bör du inte vara berörd.

Några av de absolut mest använda rensarna bland "vanliga" användare är, förutom Ccleaner, Wise Care och Glary Utilities. Wise är nog populärast.
Senast redigerad av 1FF 2023-01-09 kl. 19:48.
Citera
2023-01-09, 19:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Men jag har inte windows 11 utan windows 10 installerat på denna dator av flera.. använder den mest till att torrsurfa, streama, casta och spela musik via casting eller blåtand eller som köksdator och annat mindre administrativt viktigt plus annat så det är ingen arbetsdator

Ok du vill att jag kör kompetenta kaspersky innan jag gör en ren omsintallation av windows 10 då ? Visst kan jag göra det om det är en god försäkring till att få till just en "ren" ominstallation av windows 10 å är det värt mycket att rensa bort virus innan så det inte kvarstår i ominstallationen

Felskrivning av mig. W10 såklart.

Orsaken till en körning av KVRT är att det finns en möjlighet att det är virus som orsakar det konstiga W.update meddelandet. Då kanske det räcker med att rensa malware och sedan reparera Os:et.
Citera
2023-01-09, 19:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Felskrivning av mig. W10 såklart.

Orsaken till en körning av KVRT är att det finns en möjlighet att det är virus som orsakar det konstiga W.update meddelandet. Då kanske det räcker med att rensa malware och sedan reparera Os:et.

Okej jag förstår...
Jag har kört det antivirus malware programmet förr för olika pc. Tror det finns både ett som kör vid uppstarten av windows..i "bios OS" ja fel ord... och ett du kör direkt i windows ..

Men det bör vara gratis som förr iaf men får göra det
Citera
2023-01-09, 19:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Okej jag förstår...
Jag har kört det antivirus malware programmet förr för olika pc. Tror det finns både ett som kör vid uppstarten av windows..i "bios OS" ja fel ord... och ett du kör direkt i windows ..

Men det bör vara gratis som förr iaf men får göra det

KVRT är en enkel men väldigt potent fristående skanner.
Nedladdas härifrån - https://www.kaspersky.com/downloads/...s-removal-tool
Citera
2023-01-09, 19:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Använder du inte Ccleaners "optimizer" funktion så bör du inte vara berörd.

Några av de absolut mest använda rensarna bland "vanliga" användare är, förutom Ccleaner, Wise Care och Glary Utilities. Wise är nog populärast.

Aha.. optimizer är nog använt men den är ju ingen pro version.. Dvs att det står att "din dator mår inte så bra just nu" sen efter en extremt kort process med en knapptryckning utan någon som helst deklarering av vad som är ändrat så står det "nu mår din dator bättre" men inte bäst förrän du köper pro" typ står det .. Ja tackar för all hjälp som jag fått och får det uppskattas mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in