2023-01-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skor: Svarta oxfords, exempelvis Loake Aldwych.
Skjorta: Vit
Kostym: Köp en väldigt mörkblå eller väldigt mörkgrå istället för svart. Du kommer undan med dessa färger på begravningar och kan sedan ha kostymen även i andra sammanhang. En svart kostym kan du inte ha till något annat än begravning.

Slips/näsduk: Skippa näsduk och om du absolut måste ha en näsduk så se för guds skull till att den INTE matchar slipsen. Matchande slips och näsduk visar bara för alla att du sprang in på MQ och köpte ett billigt kit. Samma sak med slipsen som med kostymen, välj hellre än väldigt mörk blå än svart.

Rock: Samma sak här. Mörkblått är betydligt snyggare och mer användbart än svart.
Att svart kostym skulle vara förbehållet begravningar är en vanlig missuppfattning hos folk som är halvinsatta gällande klädkoder. Det finns nämligen ingen sådan regel. Svart kostym fungerar till alla tillfällen. Vad som sedan är snyggast är givetvis en smaksak.
Citera
2023-01-09, 03:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Alla dessa gamla normer för att gå på en begravning, allt ska bara vara svart och så tråkigt som möjligt, viktigast är väl att du är närvarande, går väl lika bra klä sig i neutrala lite finare bekväma plagg, kläderna har väl inget med ditt ev sörjande att göra.

Nu är det ju inte för din egen skull du går primärt, det är för den avlidne.

Om man inte vill eller kan hålla på traditionerna, så kan man förslagsvis stanna hemma istället.
Senast redigerad av scoremax 2023-01-09 kl. 03:12.
Citera
2023-01-09, 03:14
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
15000 för en begravning är ju lite i överkant kan jag tycka, även om du kan använda plaggen mer än en gång. Gå till Dressmann är mitt tips. Dom kan hjälpa dig med allt som du efterfrågar, betydligt billigare än 15 papp.

Kostym är ett plagg man ska lägga pengar på om man kan, en dressman ser ut som skit efter några tvättar, eller ett par år på en galge
Citera
2023-01-09, 12:32
Medlem
Sqeptisks avatar
Mörk kostym är aldrig fel på begravning.... som även fungerar finfint på bröllop och anställningsintervjuer
Citera
2023-01-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu är det ju inte för din egen skull du går primärt, det är för den avlidne.

Om man inte vill eller kan hålla på traditionerna, så kan man förslagsvis stanna hemma istället.

Den avlidne lär ju knappast bry sig, du kanske menar för den avlidnes närmaste
Citera
2023-01-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Att svart kostym skulle vara förbehållet begravningar är en vanlig missuppfattning hos folk som är halvinsatta gällande klädkoder. Det finns nämligen ingen sådan regel. Svart kostym fungerar till alla tillfällen. Vad som sedan är snyggast är givetvis en smaksak.
Nu skrev jag ju inte att det skulle vara en klädkod att inte ha svart kostym annat än på begravning. Man har inte svart kostym helt enkelt eftersom det inte är snyggt. En svart kostym ser ofta grådassig ut och en mörkblå ser i många ljus svartare ut än en svart. Det är snarare folk som inte kan någonting alls om herrstil som brukar förespråka svarta kostymer, gärna någon riktigt illasittande och alldeles för kort modekavaj från typ Hugo Boss där modellen låtsas knäppa manschetten. Det är det snyggaste oinsatta kan föreställa sig i klädväg.

Om du istället tittar på personer som faktiskt är insatta i herrstil, typ Fredrik af Klercker eller Andreas Weinås för att nämna två exempel, så ser du att de aldrig någonsin har en svart kostym, helt enkelt för att det ser ut som skit. Mörkblått eller mörkgrått är i alla lägen snyggare och mer användbart utanför begravningar. Svart är förstås estetiskt lika fult på en begravning som utanför, men på en begravning kan man iaf argumentera för att det finns en symbolik i färgen, att man är i sorg. Således bör man köpa en mörkblå/mörkgrå eftersom man kommer undan med det på en begravning, och sedan har en kostym som går att använda även på bröllop, dop, arbetsintervjuer etc.
Citera
2023-01-09, 15:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Den avlidne lär ju knappast bry sig, du kanske menar för den avlidnes närmaste
Du visar respekt för den avlidne.
Det är därför du berättar om dennes gärningar exempelvis.
Inte dennes släktingars.
Citera
2023-01-09, 15:14
Medlem
Citat:
Alla dessa gamla normer för att gå på en begravning, allt ska bara vara svart och så tråkigt som möjligt, viktigast är väl att du är närvarande, går väl lika bra klä sig i neutrala lite finare bekväma plagg, kläderna har väl inget med ditt ev sörjande att göra.
Håller fullständigt mä, svart på begravning är ute, tänk inte på att det är en sorgestund utan en minnesstund. Sörjer gör man inte i kläderna. Skulle jag begravas så vore det bannlyst med svart.
Citera
2023-01-09, 19:49
Medlem
Citat:
Nu skrev jag ju inte att det skulle vara en klädkod att inte ha svart kostym annat än på begravning. Man har inte svart kostym helt enkelt eftersom det inte är snyggt. En svart kostym ser ofta grådassig ut och en mörkblå ser i många ljus svartare ut än en svart. Det är snarare folk som inte kan någonting alls om herrstil som brukar förespråka svarta kostymer, gärna någon riktigt illasittande och alldeles för kort modekavaj från typ Hugo Boss där modellen låtsas knäppa manschetten. Det är det snyggaste oinsatta kan föreställa sig i klädväg.

Om du istället tittar på personer som faktiskt är insatta i herrstil, typ Fredrik af Klercker eller Andreas Weinås för att nämna två exempel, så ser du att de aldrig någonsin har en svart kostym, helt enkelt för att det ser ut som skit. Mörkblått eller mörkgrått är i alla lägen snyggare och mer användbart utanför begravningar. Svart är förstås estetiskt lika fult på en begravning som utanför, men på en begravning kan man iaf argumentera för att det finns en symbolik i färgen, att man är i sorg. Således bör man köpa en mörkblå/mörkgrå eftersom man kommer undan med det på en begravning, och sedan har en kostym som går att använda även på bröllop, dop, arbetsintervjuer etc.
Fast det där är förstås ingenting annat än din högst subjektiva åsikt, det finns förstås ingen färg som är objektivt snyggare än någon annan. En åsikt som dessutom de allra flesta inte delar.

Anledningen till att svart är det populäraste färgvalet gällande kostym är att de flesta betraktar detta som det mest stilrena valet. Andra färger tenderar ofta att se mer utklätt än uppklätt ut i dagens samhälle.

Klassisk klädstil är precis som allt annat under ständig förändring. Det finns inga färger eller snitt som är evigt rekommenderade. Du kan personligen tycka att män klädde sig som snyggast 1760, men om du går klädd så idag så kommer folk tro att du är på väg till maskerad.
På samma sätt ger det ett mer kufigt än stilmedvetet intryck att på bröllop, dop och arbetsintervjuer klä sig som om det vore 1950.
Citera
2023-01-09, 20:03
Medlem
OomPauls avatar
Nuförtiden så är man mer flexibel. Svart kostym är inte längre ett måste. Så du behöver inte ha svart kostym. Om det inte känns rätt för dig.
Ibland står det ”Valfri klädsel” i annonsen, och då är det tydligt att svart kostym ät en möjlighet.
Citera
2023-01-09, 20:11
Medlem
Citat:
Fast det där är förstås ingenting annat än din högst subjektiva åsikt, det finns förstås ingen färg som är objektivt snyggare än någon annan. En åsikt som dessutom de allra flesta inte delar.
Vi är på ett diskussionsforum. TS efterfrågar åsikter. Jag ger min åsikt.
Du: ”mEn dEt DäR äR baRa åSikTEr, iNtE ObJekTiv fAktA!!!!!!”, för att sedan själv delge dina egna åsikter.

Citat:
Anledningen till att svart är det populäraste färgvalet gällande kostym är att de flesta betraktar detta som det mest stilrena valet. Andra färger tenderar ofta att se mer utklätt än uppklätt ut i dagens samhälle.
Så om man bär en mörkblå/grå kostym så ser man utklädd ut? Att bära svart kostym är det enskilt tydligaste tecknet på att man äger en (1) kostym, som man köpte på Dressmann för 13 år sedan samtidigt som man skaffade en liten box med matchande vinröd slips och fluga…

Citat:
Det finns inga färger eller snitt som är evigt rekommenderade. Du kan personligen tycka att män klädde sig som snyggast 1760, men om du går klädd så idag så kommer folk tro att du är på väg till maskerad.
På samma sätt ger det ett mer kufigt än stilmedvetet intryck att på bröllop, dop och arbetsintervjuer klä sig som om det vore 1950.
Jag har aldrig rekommenderat TS att klä sig som om det vore varken 1760 eller 1950.

Att svart kostym är fulare och mindre mångsidigt än mörkblå dito är en kulle jag är beredd att dö på och den här debatten kommer inte leda någon vart. Fortsätt du med svart kostym så fortsätter jag med blå.
Citera
2023-01-09, 20:52
Medlem
Citat:
Vi är på ett diskussionsforum. TS efterfrågar åsikter. Jag ger min åsikt.
Du: ”mEn dEt DäR äR baRa åSikTEr, iNtE ObJekTiv fAktA!!!!!!”, för att sedan själv delge dina egna åsikter.

Så om man bär en mörkblå/grå kostym så ser man utklädd ut? Att bära svart kostym är det enskilt tydligaste tecknet på att man äger en (1) kostym, som man köpte på Dressmann för 13 år sedan samtidigt som man skaffade en liten box med matchande vinröd slips och fluga…

Jag har aldrig rekommenderat TS att klä sig som om det vore varken 1760 eller 1950.

Att svart kostym är fulare och mindre mångsidigt än mörkblå dito är en kulle jag är beredd att dö på och den här debatten kommer inte leda någon vart. Fortsätt du med svart kostym så fortsätter jag med blå.
Att svart kostym är fulare och mindre mångsidig än en blå är just din subjektiva åsikt. Den behöver du inte dö för då det inte är någon som säger att det är fel av dig att ha den.
Att de flesta inte håller med dig i denna åsikt, att svart kostym i allmänhet betraktas som det snyggare valet är däremot ett objektivt faktum.

Du tycker att blått är snyggast, jag tycker att svart är snyggast. Ingen av oss har mer rätt eller fel än den andre. Dock lär min kostym gå hem bättre hos omgivningen.

Bär man en blå eller grå kostym vid tillfällen då nästan alla andra bär svarta så tenderar man att se utklädd ut, ja. Vilket idag utgör de flesta tillfällen. Då ser det snarare ut som om man gått in för att klä sig speciellt än genomtänkt. Inget fel med det så länge man trivs i den rollen, men är man först och främst ute efter att passa in så är svart av rent praktiska skäl förstahandsvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in