2023-01-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja, till och med Kina håller sig ju ifrån mRNA, de har hellre haft nedstängt än köpt in de värdelösa vaccinen från västvärlden. Det finns någon här på sidan som brukar muttra över vad kineserna vet som inte vi vet, eftersom de har haft nedstängt så länge och av den anledningen har personen argumenterat för att alla borde vaccinera sig en triljon gånger. En förlängning av resonemanget kring nedstängningen i Kina borde ju tvärtom rimligen vara att man undrar över vad de vet om mRNA, eftersom de hellre stänger ner än använder dessa sk vacciner.

Ja men precis!

Skrämmande ändå att så många människor svalde allt med hull och hår, och ännu mer skrämmande att det finns folk än idag som lovordar "vaccinet".. Jag har så svårt att se att någon kan vara så osmart på riktigt att jag får för mig alla provaxxare som sitter här är troll, men antar att det fortfarande finns en och annan människa kvar utan egen vilja och totalt tom i bollen..
Citera
2023-01-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Hur svårt är det att förstå? Fattiga länder har inte råd att testa folk. Det har under hela pandemin varit "låg smitta" i afrikanska länder. Det har inte försvunnit.

Men hur svårt är det att förstå själv?? Förut hade dom utegångsförbud pga smitta, dom jaga folk med påkar om dom vistades utomhus efter utegångsförbudet. Nu hör du inte ett ljud ang covid och inte gjort på hur länge som helst. Ni är ju så pantade att ni tror på alla bortförklaringar ni läser och hör på nyheterna! Att så mycket svenskar är sjuka nu handlar ju enligt media och er endast om att folk nu börjat slappna av och inte är lika försiktiga osv, fast det är helt glasklart att det beror på att stor del av det vaxxade folkets imunförsvar är kasst. Samma med mantrat "det skyddar mot död och svår sjukdom", därför vaxxade nötter utan egen hjärna sen springer runt och tror att dom automatiskt hade blivit så mycket sjukare utan vaccinet.... Hjärntvättade sen lång tid tillbaka!
Citera
2023-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ja, till och med Kina håller sig ju ifrån mRNA, de har hellre haft nedstängt än köpt in de värdelösa vaccinen från västvärlden. Det finns någon här på sidan som brukar muttra över vad kineserna vet som inte vi vet, eftersom de har haft nedstängt så länge och av den anledningen har personen argumenterat för att alla borde vaccinera sig en triljon gånger. En förlängning av resonemanget kring nedstängningen i Kina borde ju tvärtom rimligen vara att man undrar över vad de vet om mRNA, eftersom de hellre stänger ner än använder dessa sk vacciner.

Kineserna hade ju något eget lodisvaccin som inte hjälpte ett dugg. Det var billigt och många fattiga länder köpte men fick stora utbrott ändå. Vet inte om de har uppdaterat vaccinet sen dess, är tyst både om det och om Sputnik V. Skulle vi inte få in Sputnik V i EU under annat namn? Inte hört något om det heller. Sen vet man aldrig vad kineserna vet, de är ingen öppen bok direkt
Citera
2023-01-08, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Kineserna hade ju något eget lodisvaccin som inte hjälpte ett dugg. Det var billigt och många fattiga länder köpte men fick stora utbrott ändå. Vet inte om de har uppdaterat vaccinet sen dess, är tyst både om det och om Sputnik V. Skulle vi inte få in Sputnik V i EU under annat namn? Inte hört något om det heller. Sen vet man aldrig vad kineserna vet, de är ingen öppen bok direkt

Nej, precis vad vet kineserna? Om deras vaccin är dåligt så är ju inte mRNA bättre och det har de kanske förstått.

I min bekantskapskrets är vi några som inte vaccinerat oss med mRNA och om man ska gå till vår inte så stora kontrollgrupp, som består av folk i olika åldrar (inte de allra äldsta) så har vi hittills inte blivit sjukare av covid än de som har vaccinerat sig. Jag tror att mRNA hjälper föga. De som har vaccinerat sig och blir sjuka hade i de flesta fallen inte blivit sämre om de hade låtit bli sprutorna. Det är bara båg och lättlurade människor som tror att "det var tur att de tog sprutorna för hur sjuka hade de annars blivit?"

Hade jag inte haft covid bekräftat två gånger innan vaccinen kom hade jag antagligen inte tordats låta bli dem jag heller, men efter två omgångar kändes det onödigt att ta de sk vaccinen när de vaccinerade blev lika sjuka som jag hade varit.
Citera
2023-01-08, 20:36
Medlem
Citat:
Nej, precis vad vet kineserna? Om deras vaccin är dåligt så är ju inte mRNA bättre och det har de kanske förstått.

I min bekantskapskrets är vi några som inte vaccinerat oss med mRNA och om man ska gå till vår inte så stora kontrollgrupp, som består av folk i olika åldrar (inte de allra äldsta) så har vi hittills inte blivit sjukare av covid än de som har vaccinerat sig. Jag tror att mRNA hjälper föga. De som har vaccinerat sig och blir sjuka hade i de flesta fallen inte blivit sämre om de hade låtit bli sprutorna. Det är bara båg och lättlurade människor som tror att "det var tur att de tog sprutorna för hur sjuka hade de annars blivit?"

Hade jag inte haft covid bekräftat två gånger innan vaccinen kom hade jag antagligen inte tordats låta bli dem jag heller, men efter två omgångar kändes det onödigt att ta de sk vaccinen när de vaccinerade blev lika sjuka som jag hade varit.

Jag tror vaccinen hjälpte bra i början, och mrna bättre än t.ex kinesernas. Men däremot är jag besviken över att uppdateringarna av vaccinen inte har hållit samma takt som mutationerna. Kring dos 3 så hade vaccinet redan muterat och hjälpte inte och folk blev smittade ändå så där kanske det hjälpte föga mot de som var yngre och inte i riskgrupp. De påstår att det har hjälpt äldre mot svår sjukdom och död och jag antar att det nog kan stämma då dödsfallen gått ned trots att covid fortfarande är jävlig. Men vill man minska effekterna på spridning och svår sjukdom är vaccin ett komplement men inte lösningen. Fast man borde rikta skarpare kritik över att de inte uppdateras nog snabbt, läkemedelsföretagen sa hela tiden att det inte skulle vara något problem men det verkar onekligen vara det.
Citera
2023-01-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är just det som är så himla läskigt med det här viruset och som skiljer ut det från många andra luftburna smittor som ger samma initiala symtom som halsont, snuva, hosta osv. Men covid är ingen förkylning, eller influensa utan något helt annat. Men just det verkar många ha problem med att ta in. Det är just det som gör det hela så obehagligt. Vissa här menar att myndigheterna överreagerar, men jag skulle säga att det är snarare tvärtom. Man försöker lugna massorna för att de inte ska gripas av panik, eller ändra sitt basala levnadssätt. Man är rädd för vad det skulle leda till om en massa människor skulle sluta arbeta, sluta konsumera, och istället göra allt för att ducka viruset. Det är som en trojansk häst det här.

Ja, med tanke på det vi inte vet om viruset så verkar det ju smartare att ta det säkra före det osäkra. Jag säger som du, att myndigheterna har undervärderat, och även officiella granskningar har ju visat på stora brister i hanteringen liksom SCB har visat att Sverige var värst i Norden.

Citat:
Ursprungligen postat av Dameon
Snarare är det typ bara socialministern, du och DUMBILDEN som tror att "pandemin inte är över". Resten av världen lever som vanligt.

Tips: Lär dig skilja på pandemi och influensasäsong så kanske tillvaron blir lite mer begriplig för dig.

Jo, fast nu är det ju inte riktigt så, man ser till exempel fortfarande folk med munskydd, inte minst asiater, alltså människor från länder som har långt bättre prestationer i sina skolor än vad Sverige har.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
För de allra flesta ger viruset en lätt förkylning eller inga symptom alls.

En liten andel av de smittade får svåra symptom. Dessa bör skydda sig med D-vitamin, C-vitamin, zink, Ivermectin etc.

Nu ja, men varför det är så har redan JedanProblem förklarat så det behöver jag inte gå in på.

En studie som kom i oktober men som nu fått spridning är från University of Washington och handlar om att 90 % av de som får långtidscovid hade mild Covid:

"We found that a staggering 90% of people living with long COVID initially experienced only mild illness with COVID-19."

Här räknar forskarna med att var 7:e fortfarande har besvär ett år efter:

"Among all people with long COVID, our study found that nearly one out of every seven were still experiencing these symptoms a year later, and researchers don't yet know how many of these cases may become chronic."

Många frågor återstår såsom: "Does getting reinfected with SARS-CoV-2 change the risk for long COVID?"

https://theconversation.com/long-covid-stemmed-from-mild-cases-of-covid-19-in-most-people-according-to-a-new-multicountry-study- 195707

Allt tyder på att omicron ger färre fall av långtidscovid, så vi får se hur många som återstår av de tidigare upskattade 30.000 i Sverige, det kan handla om ca 8000, och hur många nya som tillkommit.
Citera
2023-01-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Deras vaccin är inte sämre än mRNA-vaccin. De hade något sämre effektivitet mot infektion i början, men nu vet vi ju att mRNA inte höll vad de lovade alls. Skyddet mot allvarlig sjukdom är bra med kinavaxxet. Det bygger på helt avdödat virus och ger antikroppar mot hela viruset istället för bara spikproteinet. Jag gissar att det vaccinet är bättre än mRNA, både mer långvarigt och starkare skydd i genomsnitt. Om jag ska ta ett covidvaxx någon gång så är det ett sånt vaccin jag vill ha.
Citera
2023-01-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det bästa är givetvis naturlig immunitet. Då utsätts immunförsvaret för hela viruspartikeln och inte bara spikproteinet.

Det gäller kinas vaccin också, det har helt avdödat virus i sig. Men det ger inte lika starkt skydd som naturlig immunitet.
Citera
2023-01-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Hur svårt är det att förstå? Fattiga länder har inte råd att testa folk. Det har under hela pandemin varit "låg smitta" i afrikanska länder. Det har inte försvunnit.
Covid är inte ett problem i dessa länder, i vaccinerade länder så är det ett problem. Det spelar ingen roll om de testar eller inte.

Brist på information bevisar inte att de har smittspridning i lågvaccinerade länder.
Citera
2023-01-09, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Deras vaccin är inte sämre än mRNA-vaccin. De hade något sämre effektivitet mot infektion i början, men nu vet vi ju att mRNA inte höll vad de lovade alls. Skyddet mot allvarlig sjukdom är bra med kinavaxxet. Det bygger på helt avdödat virus och ger antikroppar mot hela viruset istället för bara spikproteinet. Jag gissar att det vaccinet är bättre än mRNA, både mer långvarigt och starkare skydd i genomsnitt. Om jag ska ta ett covidvaxx någon gång så är det ett sånt vaccin jag vill ha.

Det finns ju ett sådant inaktiverat vaccin mot covid godkänt i Sverige, men Valneva som det heter har fått väldigt liten uppmärksamhet i svensk media. Här ska vi bara marknadsföra mRNA. Samma sak med Nuvaxovid egentligen, även om det inte är ett helt inaktiverat vaccin, man måste veta att det finns dvs ha tagit reda på informationen själv och veta att man måste förbeställa det för att kunna få det vaccinet när man kommer till vaccinationsstället.

Tyvärr är Valnevas covidvaccin bara godkänt för åldrarna mellan 18 och 50 år, undrar varför inte äldre får ta vaccinet, verkar konstigt?
Citera
2023-01-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Covid är inte ett problem i dessa länder, i vaccinerade länder så är det ett problem. Det spelar ingen roll om de testar eller inte.

Brist på information bevisar inte att de har smittspridning i lågvaccinerade länder.
Är du dum på riktigt? Smittspridningen har varit låg i Afrika SEN START INNAN VACCINET KOM: Hur vet du att det inte är ett problem? Du har uppnbart inte varit I Afrika. Men ändå tror du dig vet. Herregud!
Citera
2023-01-09, 19:00
Medlem
Citat:

är ovaccad och i min "Krets" är det 2 till som är ovaccade en tjej på kontoret samt en väns bekant som jag träffade på en 60års fest, alltså tre ovaccade och ingen av oss har haft covid..skälvklart en tillfällighet........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in