2023-01-08, 19:46
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Brukar funka hos ATG-ombud.

Det brukar det inte alls.
Citera
2023-01-08, 22:57
Medlem
Det är ett privatägt företag och får självklart själva välja om de vill fortsätta att driva verksamheten eller lägga ner. På samma sätt så är det helt ok om något annat företag i Sverige vill starta upp en verksamhet där man kan betala räkningar över disk.

Konstaterar dock att det lär vara få företag som ser en vinstdrivande verksamhet i fakturabetalning över disk. Jag har betalat en räkning en gång över disk och det var när jag var yngre än 18 år.

Om man vill sälja saker och få betalt så måste man ha en fungerande betaltjänst. Om det är Swish, Postgiro, Bankgiro, Autogiro, kreditkort, kontanter eller något annat är ju upp till företaget själva att välja. Men om de väljer en betalningslösning som inte alla kan använda så finns det ju en uppenbar risk att man förlorar kunder. Men ingen kan ju tvinga en näringsidkare att välja betalningslösning som alla är beredda att använda.

Vi har avtalsfrihet i Sverige och som näringsidkare så kan man diktera betalningsvillkor som "Endast kontanter", "Endast Swish" eller "endast Bankgiro". Sedan är det upp till kunderna att acceptera villkoren.
Citera
2023-01-09, 11:41
Medlem
godboys avatar
Jag kan inte riktigt se ett behov av att kunna betala räkningar helt kontant. Ska ju säga att jag inte hade känt mig trygg med att skicka pengar i ett kuvert för att betala.

Ett alternativ till kassagirot torde väl vara Kuvertgirot som Nordea tillhandahåller. Det verkar ju fungera ungefär som gamla postgirot. https://www.nordea.se/privat/produkter/konton-betalningar/kuvertgiro.html
Citera
2023-01-09, 20:33
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kan inte riktigt se ett behov av att kunna betala räkningar helt kontant. Ska ju säga att jag inte hade känt mig trygg med att skicka pengar i ett kuvert för att betala.

Ett alternativ till kassagirot torde väl vara Kuvertgirot som Nordea tillhandahåller. Det verkar ju fungera ungefär som gamla postgirot. https://www.nordea.se/privat/produkter/konton-betalningar/kuvertgiro.html
Hur skulle detta vara ett alternativ? Du skickar i princip in räkningarna så drar Nordea pengarna från ditt konto.
Citera
2023-01-09, 20:38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Hur skulle detta vara ett alternativ? Du skickar i princip in räkningarna så drar Nordea pengarna från ditt konto.
Det enda är att du inte behöver använda mobilt Bank ID eller internet överhuvudtaget. Personligen tycker jag både Kuvertgiro och Kassagiro är utdaterat, men jag fattar ändå att det finns en liten del av befolkningen som kan vara betjänt av den typen av tjänster.
Citera
2023-01-09, 21:11
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Det enda är att du inte behöver använda mobilt Bank ID eller internet överhuvudtaget. Personligen tycker jag både Kuvertgiro och Kassagiro är utdaterat, men jag fattar ändå att det finns en liten del av befolkningen som kan vara betjänt av den typen av tjänster.
Det förstås. Väldigt smidigt också om man skulle ha blivit avstängd från BankID.

Men ett av Kassagirots primära användningsområden var ju att kunna betala kontant. Har själv använt det några gånger, fantastisk service. Tråkigt att det är ett minne blott.
Citera
2023-01-09, 21:13
Medlem
Citat:

De flesta storbanker har kvar kuvertgiro och det har sannolikt betydligt större marknad och lägre driftskostnad än Kassagirot.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in