2022-09-28, 22:10
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har det blivit besvärligt att köpa tågbiljetter

Tycker inte jag. Det är sjukt smidigt, bara gå in i appen, några få touches, swish och sen tågbiljetten i appen. Inga äckliga nersurna biljetter (som de blir om det inte är fint väder) utan istället en fin biljett i mobilen.

Citat:
Du vill alltså mig illa.

Nej jag vill dig inget illa. Jag vill bara att personer som inte har en smartphone idag, ska skaffa en. Det finns smartphones idag för typ 1000 kr, och är du mer snål än då så kan du få tag på en billig begagnat på blocket, räcker med en som kanske är 2-3 år gammal och ej flaggskeppsmodell så kostar den bara några hundralappar.
Eller så kan du säkert få någon närståendes gamla helt gratis när denne byter.

Abonnemang - det finns kontantkort med typ 10 gb på ett år för typ 300 kr (25 kr/mån), det klarar du dig utmärkt på om du bara ska köra bankärenden o swish på den.

Ska du bara köra lite swish och bankärenden på den så behöver det ju inte vara någon häftig prestanda på den.

Nu behöver man ju t.om. BankID för att handla på vissa butiker.
Senast redigerad av sebnie 2022-09-28 kl. 22:21.
Citera
2022-09-30, 19:49
Medlem
Citat:
Tidigare kunde man betala sina tågbiljetter genom att överlämna kontanter till konduktören. Nu har det blivit besvärligt att köpa tågbiljetter. Tågföretagen visar att dom tycker illa om betalande resenärer.

Nja, den förändringen beror mycket på de icke betalade resenärerna som hoppas att konduktören inte ser dem.

Det är också visst besvär och risk att bära runt på en växelkassa.
Citera
2022-09-30, 20:59
Medlem
Citat:
Tidigare kunde man betala sina tågbiljetter genom att överlämna kontanter till konduktören. Nu har det blivit besvärligt att köpa tågbiljetter. Tågföretagen visar att dom tycker illa om betalande resenärer.

Jag hoppas att du utestängs från samhället. Du vill ju att jag ska utestängas eftersom jag inte har en smartphone. Du vill alltså mig illa. Därför ligger det i mitt intresse att du blir inlåst på en institution där du inte kan påverka samhället på något sätt.

Jag tyckte som du tidigare. Om jag ville åka tåg Västerås-Stockholm var det smidigt att köpa en tur och returbiljett där jag kunde åka med vilket tåg som helst. Sedan kom att man var tvungen att ha sitt namn på biljetten och jag tyckte det blev besvärligt för då kunde jag inte hoppa på vilket tåg jag ville och fick stå i kö till en automat för att skaffa en biljett. Sedan något år så använder jag bara SJs app för tåg oavsett om jag åker med Mälartåg, SJ eller Västtrafik. Nu kollar jag när nästa tåg går och kan köpa biljetten och hoppa på tåget, förutsatt att tåget har biljetter kvar.

Jag tycker dock att det var annat förr när man lämnade över pengar över disk och kände att man gjorde av med pengar. Nu när jag i helgen var på bokmässan och köpte böckerna via swish kändes det inte som att jag verkligen förlorade pengar trots att jag gjorde det och jag hade nog inte köpt lika mycket förr om jag betalat kontant.
Citera
2022-09-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Kan ej de äldre som inte kan hantera datorer swisha sina barn som kan betala åt dem? Mycket smidigare lösning. Tror dock de flesta äldre kan, genom att man visar dem 1 gång hur man gör, betalat via nätet.

Min mamma som är 72 är mycket bättre än mig när det gäller att betala med Swish. Hon hade Swish ett eller två år innan jag hade det. Hon uppskattar dock inte att behöva skriva i sitt kontokortsnummer på vissa sidor när hon ska handla då hon är väldigt försiktig. Hennes 90-åriga kusin är mycket mer haj på tekniksaker och datorer än vad många i min ålder är, men sedan byggde han en teve från grunden på 50-talet som fungerade i 30 år också.
Citera
2022-09-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Varför ska man "leva" med den avgiften när det finns e-faktura/autogiro/Kivra?! Varför? Varför ska du slösa på papper? Varför ska du riskera att du inte får din faktura med posten? Varför inte bara göra det digitalt som är 100 gånger smidigare?

Trollar du eller?
Varför ska man ha allt digitalt? Respektera att det finns de som vill ha fakturor via papper. Jag har autogiro på det mesta förutom mitt kreditkort där jag får en pappersfaktura varje månad så jag har alla uppgifter i handen. Får min hyra på papper trots att jag har autogiro. Ger brevbärarna jobb. Att skafa Kivra är att ta bort jobbet för brevbärarna

Jag är också så old school att jag åker ner till skatteverket och lämnar min deklaration manuellt i brevlådan.
Citera
2022-09-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Varför ska man ha allt digitalt? Respektera att det finns de som vill ha fakturor via papper. Jag har autogiro på det mesta förutom mitt kreditkort där jag får en pappersfaktura varje månad så jag har alla uppgifter i handen. Får min hyra på papper trots att jag har autogiro. Ger brevbärarna jobb. Att skafa Kivra är att ta bort jobbet för brevbärarna

Jag är också så old school att jag åker ner till skatteverket och lämnar min deklaration manuellt i brevlådan.
Du är också efterbliven. Det skapas nya jobb. Brevbärarna får söka sig till nya jobb. Arbetsmarknaden minskar inte för man slutar skicka faktura med posten. Ohållbart att slösa så mycket papper. Dessutom tillkommer fakturaavgift som man kan lägga på annat.

Respektera att utvecklingen aldrig går tillbaka. Pappersfakturor kommer snart vara borta så håll i ditt skitpapper så länge du kan.
Citera
2022-10-10, 20:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Jag hoppas att du utestängs från samhället. Du vill ju att jag ska utestängas eftersom jag inte har en smartphone. Du vill alltså mig illa. Därför ligger det i mitt intresse att du blir inlåst på en institution där du inte kan påverka samhället på något sätt.

Det har tvärt om aldrig någonsin varit enklare och smidigare att köpa och betala en tågbiljett.
Man väljer den smidigaste lösningen om man vill ha en smidig lösning...
Citera
2023-01-08, 16:53
Bannlyst
Betala räkningar kontant

Innan gick det att betala räkningarna kontant via kassgiro. Som försvann 1/9 -2022

https://sverigesradio.se/artikel/mojligheten-att-betala-rakningar-med-kontanter-forsvinner

Men som alla vet så bor vi i lilla Nordkorea.

. Riksdagen har bestämt att man ska kunna betala räkningar kontant i hela landet. Men det är oklart hur det ska gå från september. Det finns ingen liknande service i Sverige. har nu gått 4 månader. Har mytomanerna kommit på en lösning ännu?
Citera
2023-01-08, 17:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Har mytomanerna kommit på en lösning ännu?
Vill man betala med kontanter och inte vill använda insättningsautomat eller har en bank som är ansluten till tjänsten så kan en lösning vara att antingen köpa Paygoo Reload kontant hos en kiosk och sedan betala räkningar på sidor som https://billhop.com/sv-se eller https://www.betalo.com/ men man verkar max kunna sätta in 2000kr med kontanter åt gången på korten så Neteller och Skrill kan vara bättre där man gör påfyllning till korten med koder från paysafecard som också finns att köpa för kontanter hos olika kiosker.
Citera
2023-01-08, 18:26
Medlem
1335991s avatar
Brukar funka hos ATG-ombud.
Citera
2023-01-08, 19:06
Medlem
Man kommer kunna betala sina räkningar med kontanter igen, men inte förrän den dag företagen lackat ut ordentligt efter nåt större cyberangrepp på våra banksystem där de tvingats vänta i veckor på att få sina inbetalningar för sålda varor och tjänster. Då lär det bli ändring, inte förr.
Citera
2023-01-08, 19:43
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad från Privatekonomi.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem