Citat:
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.
Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.
Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.
Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.
Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.
Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?
Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.
Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.
Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.
Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.
Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.
Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?
Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.
Omöjligt att avgöra, vi kan bara hoppas på att få reda på mer information och ev. obduktion, men sånt får man inte reda på så ofta numera.
Om de kom upp långt från land så kanske det inte var enligt dykplanen = oplanerat = ökar risken för fel. Jag har läst "Diver Down" flera gånger och andra dykböcker, och är som sagt själv Rescue diver (även om det inte säger så mycket). Många dykolyckor beror på att dykplanen sabbas och sen fattas fel beslut. Här kan vi redan se att deras beslut att gå ner igen troligen var fel. De kom upp till ytan och borde istället tagit ytsimmet in till land, då hade de levat. En erfaren dykare hade insett risken för frysning i första- och andrasteget, svårighet med avvägning med lite luft, dykning med oerfarna, djupt på platsen, risken att bli tvungen ta ytterligare säkerhetsstopp. Kanske är jag för efterklok, men om det var 20-30 meter djupt där de kom upp så är det märkligt att gå ner igen. Är det 5-10 meter djup och de har koll på kompassen, då kan jag eventuellt förstå det eftersom de ville slippa blåsten (även om det bara är att stoppa in snorkeln och paddla hemåt). Hade de haft en erfaren dykare/instruktör med sig hade den dykare kanske insett att paret var för oerfarna för att gå ner igen på djupt vatten och beordrat ytsim.
På den platsen vadar man från land som du skriver, och rör sig tillbaka mot land i slutet av dyket, det brukar bli automatisk säkerhetsstopp med lugnt uppstigning. Som någon skrev så är det inte för inte som Stockholms dykskolor dyker där för sina kurser, det är säker dykning.
Frusen regulator är större risk om man andas i den vid yta, men jag tror snarare de kommit ifrån varandra på något sätt när de gick ned. Om det var djupt där de kom upp till ytan och de ha fått problem med avvägning när de skulle ner igen, då kan de åka ner fort, och då kan de ha kommit bort från varandra ganska lätt. Standard är då att gå upp till ytan efter 1 minuts sök och sedan kolla efter bubblor vid ytan (dubbelkollade detta på nätet eftersom det var över 10 år sedan jag dök). Någon kan ha glömt att de släckte lampan vid ytan och sen får de inte igång den igen (de borde ha en extralampa, undrar om mannens lampa var igång?). Att de inte hittades i varandras närhet talar för att de tappat bort varandra. Kom de ner djupt igen och de glömmer kolla luften kan de förbruka den om de är stressade för att få ordning på avvägning. Akut sjukdom kan vara orsak också.