2023-01-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.

Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.

Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.

Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.

Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.

Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?

Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.

Omöjligt att avgöra, vi kan bara hoppas på att få reda på mer information och ev. obduktion, men sånt får man inte reda på så ofta numera.

Om de kom upp långt från land så kanske det inte var enligt dykplanen = oplanerat = ökar risken för fel. Jag har läst "Diver Down" flera gånger och andra dykböcker, och är som sagt själv Rescue diver (även om det inte säger så mycket). Många dykolyckor beror på att dykplanen sabbas och sen fattas fel beslut. Här kan vi redan se att deras beslut att gå ner igen troligen var fel. De kom upp till ytan och borde istället tagit ytsimmet in till land, då hade de levat. En erfaren dykare hade insett risken för frysning i första- och andrasteget, svårighet med avvägning med lite luft, dykning med oerfarna, djupt på platsen, risken att bli tvungen ta ytterligare säkerhetsstopp. Kanske är jag för efterklok, men om det var 20-30 meter djupt där de kom upp så är det märkligt att gå ner igen. Är det 5-10 meter djup och de har koll på kompassen, då kan jag eventuellt förstå det eftersom de ville slippa blåsten (även om det bara är att stoppa in snorkeln och paddla hemåt). Hade de haft en erfaren dykare/instruktör med sig hade den dykare kanske insett att paret var för oerfarna för att gå ner igen på djupt vatten och beordrat ytsim.

På den platsen vadar man från land som du skriver, och rör sig tillbaka mot land i slutet av dyket, det brukar bli automatisk säkerhetsstopp med lugnt uppstigning. Som någon skrev så är det inte för inte som Stockholms dykskolor dyker där för sina kurser, det är säker dykning.

Frusen regulator är större risk om man andas i den vid yta, men jag tror snarare de kommit ifrån varandra på något sätt när de gick ned. Om det var djupt där de kom upp till ytan och de ha fått problem med avvägning när de skulle ner igen, då kan de åka ner fort, och då kan de ha kommit bort från varandra ganska lätt. Standard är då att gå upp till ytan efter 1 minuts sök och sedan kolla efter bubblor vid ytan (dubbelkollade detta på nätet eftersom det var över 10 år sedan jag dök). Någon kan ha glömt att de släckte lampan vid ytan och sen får de inte igång den igen (de borde ha en extralampa, undrar om mannens lampa var igång?). Att de inte hittades i varandras närhet talar för att de tappat bort varandra. Kom de ner djupt igen och de glömmer kolla luften kan de förbruka den om de är stressade för att få ordning på avvägning. Akut sjukdom kan vara orsak också.
Citera
2023-01-08, 23:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Kvinnan hittades på 7-8 meter, tycker du inte att det är troligare att de var på 7-8 meter? Du gör väldigt stora antaganden.

Inte alls något konstigt antagande.

Eller menar du att de andra två dykarna inte varit under ytan, eftersom de hittades vid ytan eller på land?

Det är ca 30 meter djupt på platsen. Vad som skett vet vi väldigt lite om, det mesta vi diskuterar i tråden är spekulationer och antaganden. Att jag antar att de varit på 30m när jag beskriver ett plausibelt skeende är inget konstigt allt. Men om du vill så kan du anta samma skeende på 7-8m djup. Rent praktiskt är den enda skillnaden lite ljus och minskad risk för bends.
Citera
2023-01-08, 23:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.

Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.

Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.

Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.

Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.

Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?

Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.

5 - 7 anses ju närapå foolproof.

Fri uppstigning från 5-7 meter är ju inget större problem vid tex luftstop.

O då det rör dig om ett par av vana dykare så blir det ännu med märkligt att de hamnat döda på botten.
Citera
2023-01-08, 23:56
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/dykinstruktoren-om-olyckan-tragiskt/

Ny artikel med ny info, svårt att veta hur säker den är eller om något misstolkats. Så tredje dykaren tar upp mannen?
Citera
2023-01-08, 23:58
Medlem
Har sett bilder på paret under en dykutflykt den 10 december, då såg jag ingen snorkel hos någon av dem vilket jag reagerade på. Med reservation för att jag tittade på bilderna som hastigast pga. olustigt. Under kurserna har det ju varit obligatoriskt för dem att använda snorkel menar jag. Kanske någon annan kan vidimera att de saknade snorkel på bilderna? Finns på kvinnans fars Facebook som är enkel att hitta men jag vill av förståeliga skäl inte lägga ut länken här.

Plan your dive, dive your plan. Kan inte nog betona detta. Ett oplanerat ytsim i mörker, blåst och kyla utan snorkel kan nog avskräcka den bäste, om det nu var en sådan situation som uppstod. Allt blir ju bara spekulationer.
Citera
2023-01-09, 00:19
Medlem
trngws avatar
Ok, om vi utgår från den senaste infon från F.C. så finns ett annat scenario som inte känns helt orimligt.

Till att börja med hade jag fått uppfattningen av media att det på platsen var en relativt brant stigning ner till ca 30m djup. Men nu talas om vadning från stranden, och då förefaller det mer som att det är en lite mer flack botten över någon viss sträcka.

Någon som kan ge en lite mer exakt position för händelsen? Vore intressant att kolla sjökorten för platsen.

Nåja. Olyckan har alltså skett i slutet av dyket. Man har vad jag uppfattar det gått upp till ytan ute på öppet vatten och övervägt eller påbörjat ytsim in mot land. Normalt sett gör man inte så, eftersom det som regel är jobbigare med ytsim. Här har man då pga förhållanden valt att gå ned igen. Första frågan jag ställer mig är varför man övervägde ytsim till att börja med. Det hör inte till ovanligheterna att sportdykare dyker tills luften är "slut", dvs tills det inte finns mer än 50bar, eller mindre luft kvar i flaskan. Att ligga vid ytan i sjö, och att ytsimma i sjö, kan vara jobbigt, man blir anfådd. Det skapar lufthunger och man förbrukar luft i högre takt än normalt. Om det har blåst rejält och det legat på hård frånlandsvind kanske man inte ens klarat av att ytsimma mot vinden in mot land. Har man försökt kan man vara rejält andfådd när man påbörjar dyk igen.

Observera nu att detta är en spekulation. Men det som skulle kunna ha hänt, är då att man har valt att gå ner till botten och följa den in till land, trots att man inte hade så mycket luft kvar i flaskorna. På vägen in har luften tagit slut i flaskorna, och man har då inte ens kunnat ta sig upp till ytan. Eller ja, det kan man, om man dumpar blybältet och flaskan. Men återigen så gäller det att ha sinnesnärvaro och att klara av den manövern när luften tagit slut.

Det kan vara en nog så jobbig situation att i slutet av ett kanske 30-40 min långt dyk i kallt vatten och efter att ha varit vid ytan i sjögång gå ner till botten för att transportera sig själv in till land, med den stress som kanske redan uppstått och ökats på av att man har begränsat med luft kvar. Det gäller då också att orientera sig korrekt och simma åt rätt håll, vilket inte alltid är helt enkelt för en nybörjare, ens med kompass.

När då en person saknas, så ger sig den eller de andra två ut för att leta, med snart ingen luft kvar i flaskorna. Och vips händer det som hände den första personen också den andra, och kanske den tredje.

Parlina är en jäkligt bra grej, som tyvärr inte används så ofta nu för tiden. Men jag vet att det i alla fall förekommit även på PADI-utbildningar i Sverige att man haft krav på det.

Två av mina favorit-dykar-citat

1. Diving with a fool - makes a pair.
2. Remember when sex was safe and diving was dangerous.

Kanske inte så lämpliga citat i detta nu, inser jag just. Säger på inget vis att någon inblandad här var en fool, olyckor händer även den bästa. Och att dykning fortfarande är farligt har vi tyvärr sett ännu en gång i detta fallet.

Om vi får besked kring huruvida kvinnans flaskor var tomma på luft, så har vi nog svaret där.
Citera
2023-01-09, 00:40
Medlem
trngws avatar
Ok, såg nu tidigare i tråden att det var vid Björkviks brygga. Kollade sjökortet och där har man ca 600 meter ut från land innan man når 30m djup. Det är ju inte alls så "brant" som förmedlats i media. Om jag nu uppfattat rätt plats. 20 meters kurvan ligger ca 200m ut. Möjligen blir det närmare 30m djupt strax därefter. Men det pratades i media till och med om 35m djup nära land. Är detta verkligen rätt plats?

Nåja i alla fall, man kan alltså ha haft en ganska hyfsad bit att ta sig tillbaka från en eventuell första uppstigning.
Citera
2023-01-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Har sett bilder på paret under en dykutflykt den 10 december, då såg jag ingen snorkel hos någon av dem vilket jag reagerade på. Med reservation för att jag tittade på bilderna som hastigast pga. olustigt. Under kurserna har det ju varit obligatoriskt för dem att använda snorkel menar jag. Kanske någon annan kan vidimera att de saknade snorkel på bilderna? Finns på kvinnans fars Facebook som är enkel att hitta men jag vill av förståeliga skäl inte lägga ut länken här.

Plan your dive, dive your plan. Kan inte nog betona detta. Ett oplanerat ytsim i mörker, blåst och kyla utan snorkel kan nog avskräcka den bäste, om det nu var en sådan situation som uppstod. Allt blir ju bara spekulationer.

Ja, inga snorklar vilket är konstigt.

Båda verkade ha kompass på bilderna, det trodde jag inte. Singelflaskor (med andra ord inte dubbelpaket där man kan stänga en flaska om förstasteget kärvar). I övrigt standard nybörjarkonfiguration (jag själv ändrade octopussyn till longhose, den kan bli för kort för att räcka över till buddyn annars). Noterade ingen kniv på BCD:n, men kanske inte syns på bilderna. Kniv kan vara bra att ha. I övrigt ser jag inte vilket typ av viktfickor de har på BCD:n, här är att föredra quick-release som man kan dra ut direkt och dumpa 4-6 kg.
Citera
2023-01-09, 00:58
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
.

Jag är mycket tacksam för att det finns människor som vill och kan arbeta som dykare och som gör ovärderliga insatser inom otaliga områden, men jag begriper mig inte på kreti och pleti PADI-dykare som tror att umgänge med vatten alltid är som en lek på fem meters djup i en kristallklar lugn medelhavslagun. Människan är inte skapt för att vara under vatten och definitivt inte för att andas komprimerad gas. Ägna er åt fridykning om ni tvunget skall vara under ytan.

.

Nr1
Fridykning är farligare än SCUBA-dykning.

Nr2
Gasen man andas när man dyker är inte komprimerad när den väl nått munhålan (i förhållande till omgivningen), lika lite som syrgasen du andas i grimman på sjukhuset.

Du verkar inte kunna ett jota om något i detta ämne så jag rekommenderar att du lutar dig tillbaka och läser vad de vuxna i tråden skriver om istället för att komma med total okunskap
Senast redigerad av Hajlajf 2023-01-09 kl. 01:04.
Citera
2023-01-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants

Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ja, inga snorklar vilket är konstigt.

Båda verkade ha kompass på bilderna, det trodde jag inte. Singelflaskor (med andra ord inte dubbelpaket där man kan stänga en flaska om förstasteget kärvar). I övrigt standard nybörjarkonfiguration (jag själv ändrade octopussyn till longhose, den kan bli för kort för att räcka över till buddyn annars). Noterade ingen kniv på BCD:n, men kanske inte syns på bilderna. Kniv kan vara bra att ha. I övrigt ser jag inte vilket typ av viktfickor de har på BCD:n, här är att föredra quick-release som man kan dra ut direkt och dumpa 4-6 kg.

Snorkel är inte alltid att rekommendera. Många avstår medvetet från det. Den kanske mest säkerhetsmedvetna dykorganisationen av alla, DIR, avråder från snorkel i de flesta fall. Detta då de kan ställa till med mer skada än nytta, genom att riskera att trassla sig in i långslangen.

Själv dyker jag normalt utan snorkel om jag dyker med flaskor, vinge och långslang. Snorkel tillför då mer risk än vad det löser problem.

Skall jag däremot snorkla på ytan, utan scuba-utrustning, så är ju en snorkel perfekt tillsammans med mask och fenor. Men detta var ju inte fallet här som jag förstod det.
Senast redigerad av mtflash 2023-01-09 kl. 01:05.
Citera
2023-01-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
.

Nr1
Fridykning är farligare än SCUBA-dykning.

Håller med helt. Både farligare och mer stressande.
Citera
2023-01-09, 01:28
Medlem
Core.s avatar
Jag kan ingenting om dykning, så slänger bara ut frågan. Kan inte en av dom fått andra problem, som hjärtat, och så har man strukit med under försök att hjälpa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in