• 1
  • 2
2023-01-09, 07:35
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Ja, precis som frågan i rubriken lyder:
finns Matrix eller inte, såsom i filmerna med samma namn?
Om inte, så varför talar då så många om "the blue pill" och "the red pill"?
Det kan väl aldrig råka vara politiserat?
Citera
2023-01-09, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy

Asså "Matrix" grejjen handlar om att man objektifierar allt. Vad det betyder får du lista ut själv.
Citera
2023-01-09, 07:40
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlers.Hemlighet.
Asså "Matrix" grejjen handlar om att man objektifierar allt. Vad det betyder får du lista ut själv.

Intressant svar men varför inte berätta allt du vet? Kunskap är väl makt?
Citera
2023-01-09, 07:47
Bannlyst
Citat:

Jag minns inte vilket piller som gör vad. Men det ena är typ att du accepterar att du e en hjärntvättad simp och fortsätter vika dig gratis utan att stå upp för dig. Det andra pillret ger dig sanningen vilket suger då du "checkar ut" och underkänner (objektifierar allt).

Nått sånt.

En subjektiv sanning vs en objektiv sanning ger olika värden.
Citera
2023-01-09, 08:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kanske ska hoppa över i filosofiforumet och t ex läsa om simuleringsteorin av Nick Boström.
Citera
2023-01-09, 08:06
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlers.Hemlighet.
Utveckla gärna...
Citera
2023-01-09, 08:12
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Så kan det vara ibland, men en del kunskap bör man hålla för sig själv om man vill behålla makten.
Citera
2023-01-09, 08:22
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag drömde ofta om att det bara skulle ringa på dörren, Neo och Morpheus stod där och sa på engelska att mitt liv var i fara och att jag skulle följa med dom.

Klart att det ibland känns som man lever i en bubbla då man är arbetslös och hänger på Flashback om dagarna mellan alla jobbsökningar och intervjuer. Tror att min kompis på anstalt kommer förändra min situation till det bättre när han muckar. Han vill gärna äta riktig mat igen och se på filmer. Då skulle jag ändå få lite mer socialt umgänge och samtidigt som han kan släppa anstaltslivet bakom sig.

Så för incels kanske Matrix är på riktigt. Jag är en incel då jag är ofrivilligt ensam och känner mig utanför samhället. Min flickvän fick mig ändå att må lite bättre igår även fast hon bor på andra sidan Atlanten. Det får mig att känna mig mindre som jag levde i the Matrix.
Citera
2023-01-09, 10:06
Medlem
Citat:
Men .. vad tror du själv?? Skärpning nu.
Citat:
Efter Star Wars blev populärt 1977 så talade alla om "The Force". Det blir en ny kulturell signatur, som signalerar till andra att man känner till filmen och handlingen i den, att man är "in the know" till skillnad från alla andra som "är utanför", man har därför något gemensamt med alla andra som känner till detsamma, och man kan socialt knyta an till andra genom den sociala 'kanalen'. "May the force be with you", blev lite av en ny hälsningsfras ungdomar emellan i flera år framåt, särskilt i San Francisco-områdena.

Och sen började förstås alla ganja-hjärnor flumma loss i om det kunde finnas en verklighet bakom detta, vad filmen egentligen försöker få oss att se och förstå bla bla bla. Kunde det vara så att det fanns en hel galax därute, som det är ett jäkla drag i, och vi befinner oss bara ensamma på den här blå bollen helt ovetandes?

Det var en fucking äventyrsfilm!!

Samma sak med "2001: A space odyssey" 1968, mitt i flower power revolutionen. Folk försökte dra ut alla möjliga knäpp-stare idéer ur en underhållnings film. Ganska snart fylldes biografer - i synnerhet i Kalifornien - med gräsrökande dårar som alla gick upp närmast filmduken, tog ett LSD piller (vitt, inte rött/blått) och trippade loss som satan till slutet av filmen, där filmen visar en lång explosiv surrealistisk ljus-företeelse i rymden.

Rell pill och Blue pill, Matrix, "The one" .. samma sak. Vad det sen blir av den idén, med tiden, t.ex. om den för en kort tid knyts an till röd vs blå politik, verklighetens visavi drömlandets folk osv, fullt möjligt. (i USA är röd färg kopplat till höger/konservatism och blå är kopplat till vänster/progressiva. I sverige är det tvärtom).

Men det är en helt egen konstruktion som ganja-hjärnor använder olika liknelser till en fantasi-film för att beskriva bättre, eller för dom tycker verkligheten är jobbig att finnas i så dom vill hitta sitt egna "fantasy-land". Det var inte idén i filmen eller ursprungliga författarens avsikt (jag känner till en hel del om historien bakom filmen). Det är en film, underhållning som man betalar för. Inget annat. Vad mer du lyckas koka loss ur det hela, det står för dig själv, kommer från inuti dig själv - finns inte utanför dig själv.
Senast redigerad av Robbinist 2023-01-09 kl. 10:25.
Citera
2023-01-09, 10:32
Medlem
DonaldBidens avatar
Nä, det är inte alls som på film.
Det handlar om demoner som projicerar illusioner i folks hjärnor.

Folk tror Descartes löste den problematiken, men egentligen kringgick han den enbart.
Citera
2023-01-09, 10:59
Medlem
Smockads avatar
Det är en grej för incels som sitter i sina källare och spelar dator och saknar verklig kontakt med omvärlden, så de låter andra incels, som inte heller vet något om världen, berätta om den.

Det de får höra kallar de "sanningen" och det med pillret är en referens till en film, för incels har svårt att skilja fantasi från verklighet eftersom de kommer i så lite kontakt med verklighet. Ursprungligen kommer grejen med ett rött piller från Alice i Underlandet.
Citera
2023-01-09, 11:14
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Nä, det är inte alls som på film.
Det handlar om demoner som projicerar illusioner i folks hjärnor.

Folk tror Descartes löste den problematiken, men egentligen kringgick han den enbart.
Hamnade inte han på mentalsjukhus? Han var väl knäpp? Eller jag kanske tänker på Cantor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in