2023-01-08, 23:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Förlåt om någon redan länkat, men här finns en bra intervju med räddningsledningen om nuläget:

https://tv.aftonbladet.se/video/351054/folk-har-hoppat-skadade-laag-paa-gatan-hor-raddningsledaren-om-stockholmsbranden

Han säger också fel på att det är 7 plan (med 7 lägenheter vardera) och 49 lägenheter
Men det är 8 plan och troligen 8 lägenheter i de flesta planen

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Enligt tevesändningar: det brann bland annat i källaren (plus trapphus och första våningen), det utreds för grov allmänfarlig vårdslöshet och grov framkallande av kroppsskada, någon hoppade tidigt (enl brandkåren, gissar att från första våningen). Höll nån på och meckade med nåt i källaren? Finns det garage där? Googlar man på huset ser man att de härom året diskuterade renoveringar som borde vara klara nu, men det är nog ingen ledtråd till vad som gått snett och då skulle inte utredningen låta på det viset.

Nja, det har jag inte sett.
Men det finns en hel del på källarplan tycks det.

Gymlokal:
"Genom åren har Dif Boxning bytt klubblokal många gånger och flyttat runt mellan olika adresser på Östermalm, Norrmalm, Kungsholmen och i Vasastan. Flera av dessa lokaler finns kvar (men är renoverade) som pokalrummet i Sofiatornet på Stockholms Stadion, gymnastiksalen i Östra Real, Centralbadet och Nalen. Andra har försvunnit helt tex den anrika lokalen på Döbelnsgatan 97 som delades med brottningen"

Måleri?
"RRB måleri & entreprenad AB - Detaljinformationhttps://largestcompanies.se › foretag › RRB-maleri--entr...
Döbelnsgatan 97. SE-113 52 Stockholm. Besöksadress: Döbelnsgatan 97."

Klinik?
"Hälsoklinikens Sjukgymnastik Pl - Stockholm, AB - Yelphttps://m.yelp.com › biz › hälsokl...
Översätt den här sidan
Map · Döbelnsgatan 97."

Föreninglokal?
"304 Sibirien - Hyresgästföreningen Norrmalm -
årsmötesförhandlingar i lokalen, Döbelnsgatan 97 "

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hälften är 80-93 år. Det är inte normalt heller.

Vet inte hur gamla hyresrätter i innerstaden ser ut.
Är det inte många som hänger kvar tills de dör?

En som hänger kvar i grannhuset trots hon redan bränt en lägenhet i huset är Somjit.
Trots fängelsedom på 12 år och utvisning bor hon kvar i huset
Hur det nu går till....

Inte har väl hon blivit arg på någon granne denna gång och tuttat på?
(FB) Mord/mordbrand 16-01-09 Sthlm city
Intressant sammanträffande dock.
Vem sa att det är lugnt i innerstan?
Citera
2023-01-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Länsförsäkringar va? Det är min erfarenhet. Dom är supersnabba och utan stök. Vi fick också vattenskada av en läckande ismaskin till frysen. Ekgolvet ersattes utan knussligheter. Rekommenderas varmt till hemförsäkring!

Yes stämmer bra. Jag hade allt löst dagen efter jag ringt in och pratat med LF.
Citera
2023-01-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hälften är 80-93 år. Det är inte normalt heller.

Nej. 25%
Citera
2023-01-08, 23:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maasd
Yes stämmer bra. Jag hade allt löst dagen efter jag ringt in och pratat med LF.
Jag visste det! Tips till alla som, av någon outgrundlig anledning, inte skaffat försäkringsbolag ännu ✨
Citera
2023-01-08, 23:49
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Trodde ingen bodde på bottenvåningen däremot.
Finns väl en lägenhet på nedre botten precis i hörnan, en lägenhet som i många år hade en solblekt affisch av något slag på Marilyn Monroe som insynsskydd vilket det skojades om. På Google Street View syns lägenheten direkt i hörnan under den indragna delen av fastigheten.
Citera
2023-01-08, 23:50
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Själva brandorsaken har vi just inget underlag att ens spekulera i.
Kraftig rökutveckling och intensiv brand tyder på bra lufttillförsel till branden.
Ihop med snabb och kraftig rökspridning kan man anta att dörren till brandutrymmet varit öppen.
Kanske någon flydde ut och inte stängde dörren? Det har hänt förr.
Vad är det för brandutrymme?!? Vi har inget brandutrymme, som jag vet om ialf, i detta "flerfamiljshus" i Stockholm 🤨
Hotell har ju sånt, men....???
Citera
2023-01-08, 23:52
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Finns väl en lägenhet på nedre botten precis i hörnan, en lägenhet som i många år hade en solblekt affisch av något slag på Marilyn Monroe som insynsskydd vilket det skojades om. På Google Street View syns lägenheten direkt i hörnan under den indragna delen av fastigheten.
Helt sjukt. Är det DEN????
Citera
2023-01-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
En som hänger kvar i grannhuset trots hon redan bränt en lägenhet i huset är Somjit.
Trots fängelsedom på 12 år och utvisning bor hon kvar i huset
Hur det nu går till....

Inte har väl hon blivit arg på någon granne denna gång och tuttat på?
(FB) Mord/mordbrand 16-01-09 Sthlm city
Intressant sammanträffande dock.
Vem sa att det är lugnt i innerstan?
Låter som ett helt sinnessjukt sammanträffande i så fall. Hon fick 11 år i hovrätten i juli 2016, vilket med beaktande av villkorlig frigivning efter 2/3 av tiden och efter avräkning för häktestiden borde vara ungefär nu... Det som talar emot är ju förstås beslutet om utvisning på livstid som hovrätten fastställde.
Citera
2023-01-09, 00:04
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Låter som ett helt sinnessjukt sammanträffande i så fall. Hon fick 11 år i hovrätten i juli 2016, vilket med beaktande av villkorlig frigivning efter 2/3 av tiden och efter avräkning för häktestiden borde vara ungefär nu... Det som talar emot är ju förstås beslutet om utvisning på livstid som hovrätten fastställde.
Beslut om utvisning är inte samma sak som faktisk utvisning. De flesta förblir uppenbarligen kvar i landet i alla fall
Citera
2023-01-09, 00:08
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Helt sjukt. Är det DEN????
Jag vet inte om den eventuella lägenheten har någon som helst koppling till händelsen.
Citera
2023-01-09, 00:11
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Jag vet inte om den eventuella lägenheten har någon som helst koppling till händelsen.
Det hade varit rätt sjukt om det varit den lägenheten.
För övrigt försvann Marilyn sedan en tid tillbaka
Citera
2023-01-09, 00:12
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Vad är det för brandutrymme?!? Vi har inget brandutrymme, som jag vet om ialf, i detta "flerfamiljshus" i Stockholm 🤨
Hotell har ju sånt, men....???

En lägenhet kallas för brandcell. Det finns regler för hur (I alla fall på nybyggen) lägenheten ska klara och vad dörren ska klara.

Lämnar man dörren öppen så kommer det mer syre som ger elden liv och röken sprids ju givetvis snabbare.

Man ska givetvis stänga dörren till branden för att isolera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in