2023-01-08, 22:55
Medlem
NightDrivers avatar
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/kraftig-brand-hos-stockholmshem-vid-vanadislunden/

Fakta om fastigheten, ett 70-talshus med över 50 mindre lägenheter.
Kraftig rökutveckling.

Vad kan orsaka en sådan rejäl brasa på en söndagseftermiddag?
Citera
2023-01-08, 23:06
Medlem
De som är allvarligt skadade, är det på grund av branden eller för att de hoppade ?
Citera
2023-01-08, 23:09
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightDriver
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/kraftig-brand-hos-stockholmshem-vid-vanadislunden/

Fakta om fastigheten, ett 70-talshus med över 50 mindre lägenheter.
Kraftig rökutveckling.

Ja, knappast sängrökning i alla fall vid den tiden.
Förmodligen tända ljus. Ljus som haft nån dammig ljusmanchett, alternativt gardin som fladdrat i närheten. Eller varför inte klassikern: torkad mossa från adventsljusstaken, som många fortfarande insisterar med...

Hur som helst. Tragiskt och beklagligt, på alla sätt och vis.
Jobbigt också med bilden på polisen som höll den skräckslagna lilla hunden i famnen. Förmodligen hittad ensam i någon av lägenheterna. Usch!
Senast redigerad av Mangelina 2023-01-08 kl. 23:11.
Citera
2023-01-08, 23:16
Medlem
Mangelinas avatar
Och vad händer när man drabbas av såna här bränder?
Rimligtvis har man hemförsäkring som ju täcker mycket, men var bor man i väntan på sanering, renovering etc? Nån som vet?
Citera
2023-01-08, 23:18
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du ska nog kolla denna
https://mrkoll.se/person/pa-vaningarna-i-porten/mUxauerADYuquerApuhQbTAQmpuhQcYfrkyqRaQbTAQmDYuqcY frrahA

Fortfarande seniorboende med 10 lägenheter per våning?
Hälften är 80-93 år. Det är inte normalt heller.
Citera
2023-01-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Och vad händer när man drabbas av såna här bränder?
Rimligtvis har man hemförsäkring som ju täcker mycket, men var bor man i väntan på sanering, renovering etc? Nån som vet?

Försäkringsbolaget ordnar boende under tiden som de renoveras. Jag har varit med om liknande (vattenskada) där renovering tog 8 månader. Försäkringsbolaget försöker först och främst ordna nytt boende i samma område. Men på ett eller annat sätt löser dom boende. Alternativt att man får ersättning om man kan lösa boende själv. Men dom var i mitt fall supergrymma och snabba på hitta lösning så fort jag pratade med dom.
Citera
2023-01-08, 23:29
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jodå. Inte så konstigt som du kan tro. Billiga boenden drar ofta till sig gamlingar med dåliga pensioner
Citera
2023-01-08, 23:32
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maasd
Försäkringsbolaget ordnar boende under tiden som de renoveras. Jag har varit med om liknande (vattenskada) där renovering tog 8 månader. Försäkringsbolaget försöker först och främst ordna nytt boende i samma område. Men på ett eller annat sätt löser dom boende. Alternativt att man får ersättning om man kan lösa boende själv. Men dom var i mitt fall supergrymma och snabba på hitta lösning så fort jag pratade med dom.
Länsförsäkringar va? Det är min erfarenhet. Dom är supersnabba och utan stök. Vi fick också vattenskada av en läckande ismaskin till frysen. Ekgolvet ersattes utan knussligheter. Rekommenderas varmt till hemförsäkring!
Citera
2023-01-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Handlar väl mer om att de bott där sedan huset byggdes typ.
Citera
2023-01-08, 23:39
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor
Den som är ensamstående ocb bor där hade nog inget större incitament till att flytta, ok läge och säkerligen överkomlig hyra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightDriver

Själva brandorsaken har vi just inget underlag att ens spekulera i.
Kraftig rökutveckling och intensiv brand tyder på bra lufttillförsel till branden.
Ihop med snabb och kraftig rökspridning kan man anta att dörren till brandutrymmet varit öppen.
Kanske någon flydde ut och inte stängde dörren? Det har hänt förr.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor

Vad känslig du är😂. Typ 5-6 pers av 77 har bott där länge. Ta det som att dom trivs. Trivdes 😞
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in