2023-01-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tillfrågad av Heja Finland beräknar jag att de ryska bögförlusterna efter ett års krig, alltså den 24 februari, kommer att uppgå till 132790 st avlivade brottsliga fascister.

Jag skulle gärna vilja safta på med högre siffror men jag håller ett realistiskt normtal av 460 eliminerade per dygn under det signade året 2023.

Moderatorn har förbjudit oss att tävla i förlustberäkningar.... .....

Det är sjukt många. Det är galet många, lägg till alla skdade.

Trist att dom stoppar dig från en spdan tävling.
Citera
2023-01-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Marknadspriset för rysk olja tre daga sen var cirka 48 dollar. Det betyder att det fanns köpare på det beloppet. Brentolja ligger på cirka 79 dollar. Så rysk olja säljs med en cirka 27 procents rabatt. Nu påverkar även kvalité och annat priset.

Under 60 dollar så får vanliga tankers transportera rysk olja. Transporten kan försäkras. Ryssarna kommer troligen börja använda sig av en svart flotta av tankers för export om priset skulle gå ovanför 60 dollar.

Sanktionerad ryssolja kan inte försäkras.
Citera
2023-01-08, 21:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Så otroligt mycket tjafs i den här tråden. Ett mysterium att det är tillåtet att besvara inlägg helt utan att ens försöka bemöta eventuella argument. Nu är visserligen många diskussioner med källor, argument och allt också totalt verklighetsfrånvända — tyvärr, får man kanske ändå lov att säga. Därför sticker ett inlägg som detta ut i mängden:
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är sant. Ryska styrkor - och Wagnergruppen - har konstant flyttat över styrkor från Bakhmut (där det har lugnat ned sig) och satsar nu allt de har mot Soledar. Och mer än hälften av den lilla staden tycks vara i ryssarnas våld

Soledar var under kommunisttiden platsen för ett jättelikt lager av handeldvapen - här fanns 10 miljoner "Kalashnikovs," vanliga gevär, pistoler och kulsprutor - som förvarades i befästa utrymmen nere i de gamla saltgruvorna under staden i väntan på det tredje världskriget. Ovanpå detta komplex byggdes en befäst anläggning.

Lagret är borta sedan länge, men infrastrukturen finns ju kvar och används av ukrainarna som centralpunkt i försvaret. Det är mot denna befästning som ryssarna nu stångar sin panna blodig i ett märkligt försök att lajva den tyske generalen Erich von Falkenheyns fåfänga projekt att besegra fransmännen vid Verdun, 1916.

Soledar kan ses som fortet Douaumont och Bakhmut som själva staden Verdun. Douaumont föll förvisso, men kunde återerövras när tyskarna försvagats av sina egna offensiver. Verdun föll aldrig.

Vi får se hur det går.
Det var det mest berikande jag läst i tråden på hela veckan, mer eller mindre. Det gav mig något att tänka på, jag som av princip utgår från kvalitén på inläggen och vanligtvis skiter i skribentens sympatier och antipatier.

Tack!
Citera
2023-01-08, 21:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur har det inte med saken att göra? Du påstod att ekonomin var starkare nu än alla förväntat. Jag frågar:
1) Vad förväntades?
2) Vad tror du utfallet blev?

Nej men nu.

Det var ju du som började med att påstå att Ukrainas ekonomi var ’totalt sammanbruten’.

Kanske du som bör leverera lite siffror, om någon.
Citera
2023-01-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
En långsökt analys av mig, av dessa änkor, kan vara att Putin vill påvisa Ukraina/Väst, att ”hans” folk kräver en eskalering, av honom.
Något skrämmande för väst.
Väst har återigen pressat det ryska folket. Putin som deras (folkets)ödmjuka tjänare, måste följa folkets vilja. Så förvänta er följande uttalande från Putin snart.
Ryska folk, stå upp för moder Ryssland. Förena er mot djävulen i väst, som stöttar neonazism, den älskade kärnfamiljen. Vi ska tillsammans driva ut djävulen ur deras nästen. Seger för moder Ryssland!

Skulle detta skrämma Ukraina/Väst/EU/NATO/USA?

"Änkorna" har väl redan i sitt uttalande sagt något i stil med

"Vi måste mobilisera varenda man ,nu när hela världen enas mot Ryssland och dess förstörelse"

Det är som det alltid har varit med Ryssland
Världen lider av russofobi.
Citera
2023-01-08, 21:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag kan ha fel. Men jag tror ni är överens.
Folk har citerat eller hänvisat till Merkel.
Folk har antagit en tidigare missvisande översättning, om vad Merkel sagt.

Vad jag ser, är att Merkel vill att de senare ska nå en varaktig fred, mellan Ukraina och Ryssland.
Så det är Sherm som pratade om Merkel, som får ta på sig dumhatten.
Ett svar från i går, men jo, det är rätt — det var inte meningen att hoppa på psychicsailor. Jag ville verkligen förstå vad citatet ville säga. Det blev ju senaste utrett till belåtenhet.
Citera
2023-01-08, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det är bara i den bästa av världar i en mycket svensk hjärna som man tror att det utanför västvärlden kommer vara kontrollanter i varenda hörn 😅

Kan Latinamerika, Indien, Kina och Afrika köra billigt så gör de det oavsett vad någon godhetsbög i väst tycker 😂
Svensk hjärna? Köra billigt i afrika? Hur menar du? Jag förklarade att det inte går att märka om rysk fuloja till tex saudiolja.
Jag kanske är godhetsbög med svensk hjärna, du är ryssbög med dålig hjärna, ok?
Edit: länka om var jag kan läsa om omärkning av rysk olja, tack
Senast redigerad av jonkebonke 2023-01-08 kl. 21:42.
Citera
2023-01-08, 21:38
Medlem
Eftersom Ryssland och även ryssarna verkar vara relativt obrydda över att tiotusentals av deras män dör i anfallskriget undrar jag:

1. Vad är Rysslands breaking point? Hur många ryska medborgare är man villiga att offra i kriget mot Ukraina?
2. Vad händer när/om man närmar sig den punkten?
3. Har Putin personligen någon breaking point när det kommer till ryska liv eller är han villig att offra hur många som helst.

4. Kan ett utnötningskrig mot Ukraina någonsin producera den mängd döda ryssar som krävs, enligt besvarade frågor ovan?
Citera
2023-01-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Och de bilderna är helt värdelösa då de strippats från de för fallet helt avgörande tidsstämplarna. Vi vet hur det såg ut i Butja tre dar efter ryssen lämnade, men det är ointressant, situationen vid tidpunkten för lämnandet är det intressanta.

Det finns detaljerade satellitbilder som klarlägger att massakern i Bucha skedde när ryska soldater ockuperade staden. Där finns inga tveksamheter. Det är fastställt.
Citera
2023-01-08, 21:40
Medlem
Citat:
Och de bilderna är helt värdelösa då de strippats från de för fallet helt avgörande tidsstämplarna. Vi vet hur det såg ut i Butja tre dar efter ryssen lämnade, men det är ointressant, situationen vid tidpunkten för lämnandet är det intressanta.

Som redan påpekats av en annan vatnik så vet vi hur det såg ut i Butcha den 1 april.

iochmed att det filmades då.

Du har snubblat in en redan utred och debunkad rysstrollning bara.
Citera
2023-01-08, 21:40
Medlem
attogs avatar
Citat:

Du måste anstränga dig lite.
Men strunt i detta.
Detta är under luppen.
Stulna telefoner från offren. De döda som hittats.
Samtal hem från soldaten, bekräftat av anhöriga till soldaten.
CCTV från området.
En överlevande, som blev skjuten.

Bry dig inte om att beklaga dig om fake.
Detta kommer att komma upp i de kommande rättegångarna.👍
Citera
2023-01-08, 21:42
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
"Änkorna" har väl redan i sitt uttalande sagt något i stil med

"Vi måste mobilisera varenda man ,nu när hela världen enas mot Ryssland och dess förstörelse"

Det är som det alltid har varit med Ryssland
Världen lider av russofobi.

Ja, med rätta.
Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här