Citat:
Ursprungligen postat av
JanX2
Staten er ingen god mor.
Uansett hvor gode intensjoner de måtte ha, de som uttaler seg fra Bufetat og Bufdir og kommunen og aktuelle ansvarlige barneverntjenester og aktuelle ansvarlige for institusjoner og fosterhjem.
Så går det alt for ofte galt med mange av barna som mottar hjelp fra barnevernet.
Jeg glemte noe forrige innlegg, der jeg nevnte branner i barnevernboliger, at det kan være forståelig at mediene er svært forsiktige med å omtale brannstiftelser. Av frykt for smitteeffekt.
Men når det gjelder alle brannene i barnevernboliger, så var det ett sjokk for meg da jeg kom over denne nrk.no-artikkelen for en tid siden. Det var helt nytt for meg.
Og da har mediene sviktet. Barnevernsbrannene er ikke alminnelig kjent i samfunnet. Problemet blir da ikke tatt opp i samfunnsdebatten.
Vi kan ikke fortsette med å hjelpe barn på en slik måte at de ender opp som brannstiftere. Da er det noe galt ett annet sted i "systemet".
Og slike alvorlige problemer må mediene formidle. For at vi skal kunne gjøre situasjonen bedre for disse ulykkelige barna.