2023-01-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Varför bor du så sossigt och kör en rishög!
Svaret på båda är enkelt och det är att frigöra tid och att spara pengar förstås. En lägenhet behöver städning, thats it. En villa och trädgård behöver betydligt mer av både min och min plånboks kärlek. Jag har dock tillgång till släktens sommarstuga där en hel del tid spenderas under sommaren.

Bilar gör mig ungefär lika uppspelt som att se färg torka. Bytte nyligen upp mig från min tidigt 2000-tal Volvo och det var egentligen bara för att den började gå i tusen bitar. Den köpte jag för 165k, sålde för 30k efter 12 år. Bilar är kapitalförstörelsens moder nummer 1. Föreställ dig den summan investerad under 10 år istället
Citera
2023-01-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Svaret på båda är enkelt och det är att frigöra tid och att spara pengar förstås. En lägenhet behöver städning, thats it. En villa och trädgård behöver betydligt mer av både min och min plånboks kärlek. Jag har dock tillgång till släktens sommarstuga där en hel del tid spenderas under sommaren.

Bilar gör mig ungefär lika uppspelt som att se färg torka. Bytte nyligen upp mig från min tidigt 2000-tal Volvo och det var egentligen bara för att den började gå i tusen bitar. Den köpte jag för 165k, sålde för 30k efter 12 år. Bilar är kapitalförstörelsens moder nummer 1. Föreställ dig den summan investerad under 10 år istället

Vissa av oss har fin bil OCH kan ändå göra stora investeringar!

Det ena tar inte bort det andra.
Citera
2023-01-08, 16:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vissa av oss har fin bil OCH kan ändå göra stora investeringar!

Det ena tar inte bort det andra.
Men ingen av oss kan göra lika stora investeringar med en fin bil som med en billig bil.
Citera
2023-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Men ingen av oss kan göra lika stora investeringar med en fin bil som med en billig bil.

Prata för dig själv!
Citera
2023-01-08, 16:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Prata för dig själv!
Kan du visa den kalkylen? Där du har inkomst X och utgifter Y och sparande Z blir oförändrad när du endast ökar utgifterna?
Citera
2023-01-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kan du visa den kalkylen? Där du har inkomst X och utgifter Y och sparande Z blir oförändrad när du endast ökar utgifterna?

Jag sattsade mellan 20-50k i månaden i aktier i 20 års åldern. Att jag hade en leasad c klass på 4000/månaden gjorde ingen skillnad.

Varför bor du inte gratis i skogen i tält? Då kan du slänga in ett par tusen till i aktier istället för hyra/amortering!

Varför äter du inte nudlar och sparar mer som du kan slänga in på börsen?

Ser du hur jävla dumt det låter?

När man träffar klienter kan man inte dyka upp i en gammal skit bil. Då blir det ingen deal och pengar alls att investera.
Citera
2023-01-08, 17:10
Medlem
Martors avatar
17kr kvar noll sparar. 31år.. men ja ma 7 tusen på helgerna nu 😂😂😂🙏🦜😭😭😭
Citera
2023-01-08, 17:14
Medlem
Szalenstwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
detta borde du egentligen inte ha beröm för, då ärlighet mellan män borde vara normen.

men du får det ändå:
Bra jobbat, du är ärlig i din situation (jag kopplade ihop tidigare inlägg du gjort), det kräver en positiv förstärkning.

Tydligen så var mitt förra svar OT. Tack! Det var snällt sagt av dig.

Angående hur mycket pengar en trettiofemåring ''ska ha'' så är det ju oerhört varierande, allt ifrån social bakgrund, utbildning, inkomst, ärvda pengar, backning från föräldrar och en rad andra faktorer spelar in. Det finns liksom ingen mall för detta, om du verkligen vill jämföra dig med andra så titta på folk med liknande bakgrund och utbildning, jämför därefter. Men detta är som sagt onödigt i mina ögon.
Citera
2023-01-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Haha va fan. Jag är också 35. Har nybyggt hus värderat till 4.1, lån på 2.7. 3 ungar och studerande fruga. Vi har typ 28000 kr sparat, allt har gått till huset. Vi har även ett billån på 180k.

Du ligger rätt bra till vill jag påstå. Sen är varken jag eller frugan några som gillar att lägga pengar på hög. Räcker med att vi klarar en förutsedd utgift. Skulle det kris kan vi däremot dra ner en hel del på saker.

Innan man blir idiotförklarad så ska jag kanske tillägga att vi grovt hade underskattat kostnaden för trädgård när vi byggde, därav så lågt på sparkontot nu.
Citera
2023-01-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bästa (nästa enda) sättet att bli rik i Sverige är på sin bostad, så om man köper rätt bostad till rätt pris i rätt stadsdel så tjänar man lika mycket som att masa sig till jobbet 40 timmar i veckan. Så mitt fokus hade varit där, din bostad blir din rikedom. Som bonus får dina barn en bra start med en bra skola.

När bostaden är minst 50% avbetalad kan man sakta börja med aktier på börsen, köpa svenska vanliga aktier, lära sig lite i taget. När man sedan är 55+ som jag är man riktigt rik. Detta förutsätter att man haft en inkomst som hela tiden gett ett litet överskott att plöja ner i bostad och aktier.

Här det absoluta snittet (2019) som är rätt högt men jag antar att den rikaste 1% drar upp rejält och kanske måste man dra av 30%. Om man inte har dessa pengar vid 50 år så tycker jag man har en dålig ekonomi. Men jag är född i Danderyd och alla mina skolkompisar är läkare, författare, arkitekter och uppåt så jag har en skev verklighetsbild.

När jag var 30 år hade jag min första nybyggda villa i Danderyd belånad till 30%. När jag var 35 betalade jag av min sista skuld och har därefter levt lånefritt. Men så är jag också väldigt intresserad av pengar. Och uppväxt i Danderyd.

Du har inte skevar bild än mig som inte känner en enda läkare, arkitekt, författare eller uppåt. Känner enbart arbetarklass samt en och annan storbonde/storskogsägare och några framgångsrika entreprenörer, dessa räknas nog till arbetarklassen om man ser till umgänget.

Tror inte så många umgås över klassgränserna.
Citera
2023-01-08, 17:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Du har inte skevar bild än mig som inte känner en enda läkare, arkitekt, författare eller uppåt. Känner enbart arbetarklass samt en och annan storbonde/storskogsägare och några framgångsrika entreprenörer, dessa räknas nog till arbetarklassen om man ser till umgänget.

Tror inte så många umgås över klassgränserna.
Om du lyckas köpa en villa i t.ex Danderyd så blir det automatiskt en klassresa, garanterat för dina barn. Det kommer du troligen inte att ångra. Men det är jäkligt stelt att bo i Danderyd och du kommer att sakna din gamla mysiga bakgrund med arbetare som grannar.
Citera
2023-01-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du lyckas köpa en villa i t.ex Danderyd så blir det automatiskt en klassresa, garanterat för dina barn. Det kommer du troligen inte att ångra. Men det är jäkligt stelt att bo i Danderyd och du kommer att sakna din gamla mysiga bakgrund med arbetare som grannar.

Jag såg ett tv-inslag på ett par som flyttade från Stockholm till min hemkommun i ett skogslän. Tänkte när jag såg tv-inslaget att de där får det nog svårt att smälta in i byn de flyttade till. Bara klädstilen, lite stiff upper lip sättet att tala på var väldigt främmande.

Jag tror att väldigt få med normala arbetarklass/lägre medelklass inkomster skulle ha råd att köpa en villa i Danderyd. Kolla lite på hitta.se livstilskartor så får du se vilken "misär" med låga inkomster som råder ute i landet.

Är riktigt sjukt att boendet blivit ett sätt att bli "rik". Jämfört med många gubbar jag jobbat med samt släktingar som bott i samma hus sedan 70/80/90-talet och som skulle få ungefär vad de gav för husen inflationsjusterat om de sålde idag. Har haft lite äldre släktingar som bott i Stockholm och deras arvingar fick mer för husen när de dog än den de ärvde tjänat under hela sina liv.

Klart det varit enkelt att bli rik om man blir det på att bo. Är väl därför det är mera imponerande med framgångsrika entreprenörer än någon som bott rätt och varit anställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in