Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Om du lyckas köpa en villa i t.ex Danderyd så blir det automatiskt en klassresa, garanterat för dina barn. Det kommer du troligen inte att ångra. Men det är jäkligt stelt att bo i Danderyd och du kommer att sakna din gamla mysiga bakgrund med arbetare som grannar.
Jag såg ett tv-inslag på ett par som flyttade från Stockholm till min hemkommun i ett skogslän. Tänkte när jag såg tv-inslaget att de där får det nog svårt att smälta in i byn de flyttade till. Bara klädstilen, lite stiff upper lip sättet att tala på var väldigt främmande.
Jag tror att väldigt få med normala arbetarklass/lägre medelklass inkomster skulle ha råd att köpa en villa i Danderyd. Kolla lite på hitta.se livstilskartor så får du se vilken "misär" med låga inkomster som råder ute i landet.
Är riktigt sjukt att boendet blivit ett sätt att bli "rik". Jämfört med många gubbar jag jobbat med samt släktingar som bott i samma hus sedan 70/80/90-talet och som skulle få ungefär vad de gav för husen inflationsjusterat om de sålde idag. Har haft lite äldre släktingar som bott i Stockholm och deras arvingar fick mer för husen när de dog än den de ärvde tjänat under hela sina liv.
Klart det varit enkelt att bli rik om man blir det på att bo. Är väl därför det är mera imponerande med framgångsrika entreprenörer än någon som bott rätt och varit anställd.