2023-01-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det tror jag inte så länge man inte är fet. Jag brukar göra armhävningar en gång i veckan och klarar ungefär 50. Men när jag inte har gjort det på flera månader så klarar jag ändå minst 30.

Att kunna göra 50 st kräver en rätt bra fysik, likaså 30 st, gemene man har knappast den grundfysiken, finns massor av människor som kan vara smala och svaga också vettu.
Citera
2023-01-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Jag är också snickare och klarar därför mer än medel, men den generella människan rör sig knappt och för denne är det tungt med armhävningar.
Ja....min läkare sa till mig att det är fusk för vi får gratis träning
Citera
2023-01-08, 14:22
Medlem
Kiggzors avatar
Ni är helt vansinniga om ni tror att de flesta klarar tio armhävningar. Jag har alltid tränat mycket, när jag var 21 skadade jag handen, fick operera mig två gånger och kunde inte styrketräna på två års tid. När jag gjorde min "comeback" fick jag slita som ett djur för att komma upp i 12-13 stycken, och då kan jag lova att jag trots min paus fortfarande var bättre tränad än genomsnittetsmannen. Trots att jag rökte gräs som en skorsten och vägde femton kilo för mycket. Den genomsnittliga svensken har inte sprungit en enda dag i hela sitt liv.

Nuförtiden gör jag 30-35 igen, vilket känns som hyfsat bra även om det inte är nånting jag skulle skryta om.
Citera
2023-01-08, 14:25
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En människa som varit i verkligheten. Ganska spot on.

Jag var tränare i thaiboxning i ca10år.

Jag tror att den genomsnittlige flashbackaren skulle bli förvånad över hur få armhävningar en random intresserad prova-på-kampsport-människa faktiskt klarar vid 1a försöket.

Om vi skippar ordet "korrekta" så landar de flesta mellan 0-10st, varav 2-5st nog är det normala.

Stämmer bra som du skriver och inlägget du citerade…
Det tycker jag man märker själv när man hamnat ur form och knappt pallar 15 st armhävningar. Utgår då från att jag tränat hela livet och bör klara mångdubbelt mer väl aktiv o i god form.
Sedan när man kört igång kroppen igen så vänder det ju snabbt…

Tycker trådstarten blir lite fel, eller vad vet jag.
Men av någon anledning så verkar väldigt få kvinnor palla just armhävningar.
Min sambo kan köra relativt hennes kroppsvikt tungt med benen men klarar knappt 3-5 korrekta armhävningar.
Generaliserar ganska grovt nu men jag har då aldrig sett en tjej som pumpar armhävningar som killar gör.
De finns garanterat dom som gör det, men skulle vi ta hur många squats någon klarar blir det nog ett jämnare utfall mellan könen.
Citera
2023-01-08, 14:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Oj vilka konstiga svar. Som att kreti och pleti skulle kunna göra allt från 10-30 armhävningar? Det är som att fråga flashback hur mycket dom tjänar, alla tjänar 80k efter skatt.

ca 60% av alla vuxna är överviktiga och klarar förmodligen knappt mer än ett par stycken strikta armhävningar. Jag tror många som faktiskt tränar inte begriper exakt hur otränad allmänheten faktiskt är.

Det fetade tror jag du har rätt i.

Jag har sett en del ”otränade” som faktiskt klarar så lite så man liksom står och funderar på vad man skall säga…

Så det blir ”braaaa, ge inte upp, nästa gång blir det bättre”

Fast egentligen tänker man ”det är kört”
Citera
2023-01-08, 14:30
Medlem
För att diskussionen ska vara rättvis behövs det regler som alla följer.

Hur brett ska man ha händerna? Fötterna? Hur långt ska man gå? Hur högt? Tempo? Hur ska bryggan se ut?

Annars kan man ju sitta och kasta siffror omkring sig hejvilt. Finns lika många armhävningar som utövare.
Citera
2023-01-08, 14:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är 99.9 percentilen

Många fler skulle klara det, men man håller liksom inte på.
Citera
2023-01-08, 14:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
20-30 armhävningar bör en normalviktig icke tränande man i åldern 20-30 klara av. Det är en ganska enkel övning. China/pull ups är den riktiga vattendelaren. 5-10 pull ups bör en normalviktig man i åldern 20-30 klara av men jag tror det är många som inte ens klarar av 5st.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja den siffran känner jag igen sen 20års åldern...när man vägde 65 kg.

8 var kravet till KJS
Citera
2023-01-08, 14:35
Medlem
Armhävningar är rätt onödiga om syftet inte är att kunna slåss. Sällan man behöver dom musklerna, bättre att satsa på benen och ryggen. Visst man blir snyggare men snackar vi hälsa eller bra utseende?
Citera
2023-01-08, 14:55
Medlem
Många bullshittar hårt hur många dom klarar. För bara nån månad sen förklarade min otränade polare att han lätt klarar 10 stycken utan att ens tränat. SURE säger jag, VISA!

Ja... Hans form? Heeelt fel och halvvägs ner med super speed. Det ska gå långsamt ner och lite mer tryck upp! Bröst/mage ska snyta golvet och näsan/hakan ska i princip kunna toucha!

Med rätt form klarade han på håret EN!

Här är en video från en snubbe i USA som gillar att gå runt på stan och göra lite tävlingar
Citera
2023-01-08, 15:01
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag provade nu och kan inte göra en enda. Sista gången jag gjorde armhävningar var minst 25 år sedan. Jag är 57 år nu och väger 90 kg och det är inte muskler. Jag har aldrig någonsin klarat mer än 10.
Citera
2023-01-08, 15:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag provade nu och kan inte göra en enda. Sista gången jag gjorde armhävningar var minst 25 år sedan. Jag är 57 år nu och väger 90 kg och det är inte muskler. Jag har aldrig någonsin klarat mer än 10.

Inte på knä heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in