Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 21:16
  #193
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Gör 3 x 100 varje kväll i perfekt form dock gjort det i 3 år nu.
Har en gubbe närmare 60 som gör detta varje morgon, och har gjort i många år. Hur formen är vette katten, men jag tror inte han ljuger om antalet.

I gymnasiet kunde jag göra iaf 50 närsomhelst och 10 per arm utan att vara nämnvärt tränad, men jag var väldigt lätt.
Provade nu direkt från soffan och gjorde 20 på knogarna med nämnvärd ansträngning. Även om jag är betydligt starkare nu, väger jag över 25 kilo mer och har en dålig axel.
Citera
2024-01-08, 06:13
  #194
Medlem
hur många män klarar av att göra 46 st armhävningar i rad?
Klarar ni av det?

Har åldern nån betydelse?
Citera
2024-01-08, 09:23
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?

Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?

Är armhävningar ett mått på styrka?

Hur många klarar ni av på ett set?

Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?

Det är inget särskilt bra mått på styrka med tanke på att det kräver en hel del färdighet och teknik.
Din kroppsvikt är väldigt avgörande.
Däremot kan armhävningar vara en riktigt bra övning för att bygga styrka beroende på hur man utför dom men då är repetitionerna inte det viktigaste.

Tränade/övade armhävningar flera gånger om dagen för att ta mig till 100 med en kroppsvikt ganska nära 100. Det resulterade aldrig i att jag blev starkare eller fick större muskler men jag blev vansinnigt bra och effektiv på att utföra armhävningar. Detta var pga något som kallad "neurologisk anpassning" och hade inget med att jag blev starkare.

Jag övade upp till en tekniskt perfekt utförd armhävningar och än idag klarar jag 20 riktigt strikta, så det verkar ha satt sig lite grann, 6-7 år senare trots att jag nästan aldrig gör dom.

Det är dock tyvärr väldigt sällan man ser ett riktigt bra utförande särskilt när det gäller armhävningar.
Citera
2024-01-08, 09:45
  #196
Medlem
happilappis avatar
Eftersom att armhävningar är en kroppsövning så har det en väldigt liten korrelation till hur stark man är. En 200kg's man som gör 5 armhävningar är extremt mycket starkare än en tanig tonårspojke på 60kg som gör 10.
Citera
2024-01-08, 15:44
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Det är inget särskilt bra mått på styrka med tanke på att det kräver en hel del färdighet och teknik.
Din kroppsvikt är väldigt avgörande.
Däremot kan armhävningar vara en riktigt bra övning för att bygga styrka beroende på hur man utför dom men då är repetitionerna inte det viktigaste.

Tränade/övade armhävningar flera gånger om dagen för att ta mig till 100 med en kroppsvikt ganska nära 100. Det resulterade aldrig i att jag blev starkare eller fick större muskler men jag blev vansinnigt bra och effektiv på att utföra armhävningar. Detta var pga något som kallad "neurologisk anpassning" och hade inget med att jag blev starkare.

Jag övade upp till en tekniskt perfekt utförd armhävningar och än idag klarar jag 20 riktigt strikta, så det verkar ha satt sig lite grann, 6-7 år senare trots att jag nästan aldrig gör dom.

Det är dock tyvärr väldigt sällan man ser ett riktigt bra utförande särskilt när det gäller armhävningar.

Klart du blev starkare.
Eller menar du uthållighet?
Uthållighet är väl oxå en styrka?
Dock så är det ju inte direkt cardioträning vi snackar om, vad ska man kalla det egentligen om inte en styrketräningsövning?

Hur påverkade det hur din kropp såg ut rent visuellt?
Citera
2024-01-08, 15:49
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Eftersom att armhävningar är en kroppsövning så har det en väldigt liten korrelation till hur stark man är. En 200kg's man som gör 5 armhävningar är extremt mycket starkare än en tanig tonårspojke på 60kg som gör 10.

Om vi jämför personerna i ditt exempel med 2 kroppsvikts-identiska personer som klarar av 10 respektive 20 armhävningar, vilka är starkast?

Varför tror du det finns viktklasser inom boxning? Det blir ju fel om du jämför mellan olika viktklasser.
Citera
2024-01-08, 16:30
  #199
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Om vi jämför personerna i ditt exempel med 2 kroppsvikts-identiska personer som klarar av 10 respektive 20 armhävningar, vilka är starkast?

Varför tror du det finns viktklasser inom boxning? Det blir ju fel om du jämför mellan olika viktklasser.

Varför argumenterar du emot mig när du håller med mig?
Citera
2024-01-08, 17:04
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför argumenterar du emot mig när du håller med mig?

De blir ju starkare.
Citera
2024-01-08, 19:19
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Klart du blev starkare.
Eller menar du uthållighet?
Uthållighet är väl oxå en styrka?
Dock så är det ju inte direkt cardioträning vi snackar om, vad ska man kalla det egentligen om inte en styrketräningsövning?

Hur påverkade det hur din kropp såg ut rent visuellt?

Ungefärligen så gjorde jag utspridda enkelset över dagen med ca 50% intensitet och totalt ca 100-150 armhävningar om dagen. Så jag tog aldrig ut mig ordentligt utan hade ungefär lika många reps i tanken.
Ingen skillnad i varken fysik eller styrka men jag kunde stila med många armhävningar, och de steg ganska raskt i antalet.
Styrkan uppskattar jag med både känsla och prestation I andra aktiviteter och övningar. Något extra svullen temporärt efter armhävningarna men det försvann fort.

Hade jag enbart varit ute efter att bli starkare så hade jag tagit ut mig till 100% och kört enbart ungefär ett par pass i veckan.
Citera
2024-01-09, 02:13
  #202
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Klarar runt 50, otränad man 30 år.

Snicksnack. Inte en chans att du klarar full range i långsamt tempo. Kör du på det viset så kan vi redan nu stryka 20-25 reps.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback