Citat:
Även utan bild är agerandet svårt att begripa.
Min invändning mot att ”bränna utseendet” är att det framstår som ett i högsta grad ej mänskligt rimligt agerande. Och beräknande, förslaget och samtidigt chansartat bortom vad åtminstone jag kan köpa.
Dessutom, vad hade folk för uppfattningar om detta på åttiotalet? Den här problematiken med bild på misstänkta osv i medier och hur det förtog värdet av utpekanden var något som blev allmänt känt och diskuterat åren efter MOP?
Bränna utseendet är enligt mig ett fåtöljresonemang som svårligen låter sig föras annat än i efterhand och nog helst utifrån övertygelsen om SE som GM.
Min invändning mot att ”bränna utseendet” är att det framstår som ett i högsta grad ej mänskligt rimligt agerande. Och beräknande, förslaget och samtidigt chansartat bortom vad åtminstone jag kan köpa.
Dessutom, vad hade folk för uppfattningar om detta på åttiotalet? Den här problematiken med bild på misstänkta osv i medier och hur det förtog värdet av utpekanden var något som blev allmänt känt och diskuterat åren efter MOP?
Bränna utseendet är enligt mig ett fåtöljresonemang som svårligen låter sig föras annat än i efterhand och nog helst utifrån övertygelsen om SE som GM.
Ibland undrar jag lite vilket index du använder för att komma fram till vad som är fåtöljresonemang och inte. Måste varje beslut han tar som GM vara fullt rationellt?
Är det verkligen så otroligt orimligt att tänka sig en Engström som vaknar i Täby som är lite smått panikslagen?
Han har skjutit statsministern och har ingen koll alls på vad vittnen har sett eller inte.
Vid tillfället vet han ju inte hur vaga vittnesmålen är.
Varför kan han inte tänka: “Herre gud. Vad har jag gjort? De måste ju ha sett mig. Vad ska jag göra?”
Han kanske är övertygad om det bara en tidsfråga innan han blir utpekad och väljer då att göra allt han kan för att befästa sig som ett vittne. I något form av panikstadium kanske han just då ser det som sin enda möjliga väg ut. Han kanske är fullt medveten om att det är chansning som heter duga.
Men hur ska han annars förklara att folk har sett honom?