2023-01-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det var det AH också var inne på, "välbyggd" där rocken kan ha spelat roll menade hon. Även i Rapportinslaget ger han ett vältränat intryck bakifrån.

Snygg och välbyggd var han banne mig när han sprang där i Rapport! Säkert!
Nej han gav inte ens ett vältränat intryck, Mr Blindbock!
Citera
2023-01-07, 21:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Snygg och välbyggd var han banne mig när han sprang där i Rapport! Säkert!
Nej han gav inte ens ett vältränat intryck, Mr Blindbock!
Visst kan det breda axelpartiet (breda kanske tack vare rocken/jackan) gett ett välbyggt intryck i kvällsmörkret. Nu såg ju inte AH GM:s ansikte så den eventuella "snyggheten" kan vi nog lämna därhän. Hon sa också att personen inte var en "kille", det vill säga att det inte var en yngre förmåga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-07 kl. 21:37.
Citera
2023-01-08, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, verkligen. Helt klart är det märkligt, mig har han snurrat upp på läktaren för länge sedan. Jag tror dock inte alls på honom, det är bara tokerier. Det verkar som förväxlingen är en favorit för honom i alla fall.

Blev tvungen att kolla på Rapport-inslaget en gång till för det var länge sedan jag såg det sist. Tveksamt om jag någonsin sett något så snurrigt. Overkligt nästan.

Denna språngmarsch kan man aldrig analysera för lite av

Engström tror dessutom att det varit en gangsteruppgörelse när han kommer fram ...Ändå vågar alltså Engström springa ut i mörka gränden trots beväpnad mördare som kanske lurar bakom barackerna ..!

Sen så skulle aldrig poliserna som är kvar på brottsplatsen tillåta att plötsligt ett vittne börja springa efter poliserna i området där dels en GM kan befinna sig och även trampa upp spår ...osv. .

Sen sist men inte minst så springer en ensam polis efter den första gruppen poliser och Engström....Men inte ens denna polis ser Engström!!

Så denna språngmarsch måste alltså vara en väldigt nödvändig lögn av Engström....
Citera
2023-01-08, 06:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ber om ursäkt om jag var otydlig, men jag hör alltså inte till de som tror att SE såg vittnet Lars J.

Ok. Hur gick det till då? Varifrån fick SE uppgifterna om LJ:s apparans och att en sådan person uppehöll sig i gränden?
Citera
2023-01-08, 09:34
Medlem
Roerligs avatar
En fråga pockar på svar.

Varför kontaktade GM-SE SvD dagen efter mordet?
Citera
2023-01-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En fråga pockar på svar.

Jag har frågan hur och "varifrån," och när, klockslag, kontaktade Stig Engström SvD?

Och har du exv länk till den artikeln?
Citera
2023-01-08, 09:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En fråga pockar på svar.

Argumentet jag sett var för att etablera sig som vittne och "bränna sitt ansikte" för ev. fotokonfrontationer. Kunna påstå att "det måste vara från tidningen du känner igen mig".

Min invändning mot detta har varit hur illa det rimmar med hypotesen att han skulle ha varit vid Grand.
Nu verkar fler och fler släppa hypotesen om Grand ändå, men...

SE som aldrig påstått sig ha varit vid Grand skulle få riktigt svårt att förklara varför en eller flera Grandvittnen plötsligt skulle känt igen honom.
Som GM skulle det vara ett rätt kört.

Men det finns såklart även en risk för att någon från mordplatsen skulle ha känt igen honom och skapat bekymmer.

Så detta utspel i media med bild är nog mer dumt och riskfyllt snarare än smart.

Är han nu GM så har han åter igen tur att ingen reagerar. Finns ju inga som helst garantier att han lyckas med att spela sitt kort "det måste vara från tidningen du känner igen mig"
Citera
2023-01-08, 10:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
En fråga pockar på svar.

Vi vet att du vet svaret på den frågan. Du vet även vad senaste utredningen har för åsikt när det kommer till den biten. Vad är syftet då med att ställa den? Den frågan pockar på ett svar !!! Vill du att vi ska resonera oss fram till hur skruvat det är av en gm att blotta sig dagen efter mordet så vi lär oss av din visdom?
Citera
2023-01-08, 10:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok. Hur gick det till då? Varifrån fick SE uppgifterna om LJ:s apparans och att en sådan person uppehöll sig i gränden?
Det är lättare att få ordning på det här om man tänker sig att SE inte såg någon person överhuvudtaget i gränden, och jag tror också att det är viktigt att skilja noga på de här två helt olika versionerna av SE:s påstådda iakttagelse.

I den första versionen som SE lämnar till polis och tidningar den 1/3 berättar han alltså att han skall ha sett mördaren, en påhittad person som vi kan kalla Mållgan. Underlaget till den här berättelsen har SE fått från Rapports extrasändning kl. 04:00.

I den senare versionen som SE lämnar från den 10/3 och framåt har han ändrat sin berättelse, och nu skall han i stället ha gjort en iakttagelse av vittnet Lars J. Underlaget till den här nya versionen har han fått från Aftonbladets stort uppslagna artikel om Lars J som publiceras den 4/3.
Citera
2023-01-08, 11:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Argumentet jag sett var för att etablera sig som vittne och "bränna sitt ansikte" för ev. fotokonfrontationer. Kunna påstå att "det måste vara från tidningen du känner igen mig".

Min invändning mot detta har varit hur illa det rimmar med hypotesen att han skulle ha varit vid Grand.
Nu verkar fler och fler släppa hypotesen om Grand ändå, men...

SE som aldrig påstått sig ha varit vid Grand skulle få riktigt svårt att förklara varför en eller flera Grandvittnen plötsligt skulle känt igen honom.
Som GM skulle det vara ett rätt kört.

Men det finns såklart även en risk för att någon från mordplatsen skulle ha känt igen honom och skapat bekymmer.

Så detta utspel i media med bild är nog mer dumt och riskfyllt snarare än smart.

Är han nu GM så har han åter igen tur att ingen reagerar. Finns ju inga som helst garantier att han lyckas med att spela sitt kort "det måste vara från tidningen du känner igen mig"

Även utan bild är agerandet svårt att begripa.

Min invändning mot att ”bränna utseendet” är att det framstår som ett i högsta grad ej mänskligt rimligt agerande. Och beräknande, förslaget och samtidigt chansartat bortom vad åtminstone jag kan köpa.

Dessutom, vad hade folk för uppfattningar om detta på åttiotalet? Den här problematiken med bild på misstänkta osv i medier och hur det förtog värdet av utpekanden var något som blev allmänt känt och diskuterat åren efter MOP?

Bränna utseendet är enligt mig ett fåtöljresonemang som svårligen låter sig föras annat än i efterhand och nog helst utifrån övertygelsen om SE som GM.
Citera
2023-01-08, 11:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vi vet att du vet svaret på den frågan. Du vet även vad senaste utredningen har för åsikt när det kommer till den biten. Vad är syftet då med att ställa den? Den frågan pockar på ett svar !!! Vill du att vi ska resonera oss fram till hur skruvat det är av en gm att blotta sig dagen efter mordet så vi lär oss av din visdom?

Såja, såja.

Jag har nog inte så bestämda uppfattningar om saker och ting i detta uppslag som du verkar fått för dig.

Det är ingen retorisk fråga. Jag har från olika skribenter här fått förslag på svar som att befästa sig på mordplatsen eller försöka påverka signalementet. Jag menar att de förslagen bör avfördas. Då får man gärna argumentera emot den uppfattningen, eller lämna förslag på andra tänkbara skäl för en GM att agera på detta sätt. Eller ett resonemang om detta.
Citera
2023-01-08, 11:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har frågan hur och "varifrån," och när, klockslag, kontaktade Stig Engström SvD?

Och har du exv länk till den artikeln?

Det finns nog andra som kan detta bättre.

Det sker någon gång på dagen 1/3 förmodligen genom att SE ringer från sin ”ateljé” i hemmet.

Klockslaget är okänt, vad jag vet.

Där finns ett utsnitt från den del av artikeln där SE medverkar https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet. I en annan edition är hans medverkan större https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg (länk från Draifos)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in