2023-01-08, 14:04
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ukraina åker just nu runt i Ambulanser som täckmantel bl.a och försöker tvångsmobilisera gamla deformerade zigenarmän i diverse städer. Klart, tydligt att mannskap kommer att bli ett problem

Då är frågan hur mycket "tvättade" NATO trtupper som sätts in.

D.v.s. Legosoldater från NATO som köps av Ukraina med pengar de fått av NATO och därmed blir enligt västs regler "Lagliga"
Så nu kommer ni skylla på "natosoldater" när det inte går er väg
Citera
2023-01-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det är väl vad krig går ut på döda så många fiendesoldater som möjligt.

Hämnd säger sjougin så om ukraina inte sprängt skolan med ryska soldater skulle ryssland
inte döda några ukrainare alls m a o - ja dom är ju sååå snällla ryssarna
Moderna krig går ut på att multimiljard företag som tillverkar vapen ska tjäna så mycket pengar som möjligt samt signalera välvilja för att hjälpa vilket eliminerar all kredibilitet för välviljan
Citera
2023-01-08, 14:08
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kristersson öppnar nu för att Sverige inte ska gå med i Nato trots allt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1035330

– De vill saker som vi inte kan och inte vill ge dem. Nu ligger beslutet hos Turkiet, säger han på Folk och försvar-konferensen.

Man kan tro att han vill sätta press på Nato. Men nej. Här ser Sverige en möjlighet att förbli neutrala. Helt rätt, det ligger i Sveriges DNA att vara neutrala

Och nu är Ryssland inget hot längre så mycket bättre att bygga små allianser verkar man tycka, helt korrekt
Ett riktigt bra tal där man verkligen ser hur viktigt det är vi går med i nato.
Att Kalle här ovan gör allt i sin makt för att vi inte ska gå med i nato är ytterligare ett kvitto på hur viktigt det är att vi går med. "Ryssland är isåfall inget hot längre".
Jo Ryssland är ett hot sålänge vi inte är med i nato.
Citera
2023-01-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Glömde svara på det där med Kherson. Det finns inget logiskt svar, mer än att Putin har legal OCD och annekterar en hel Oblast istället för att "rita om" gränsen. Han kunde lika gärna ha annekterat hela Ukraina i linje med vad du påstår är målet. Det är också sjukt att de annekterat staden Zaporizhzhe, som är stor och som de inte är i närheten av att ta.

Ska man rationalisera det ser jag ingen annan förklaring än att det har att göra med att Putin vill skapa rysk-legal grund för att göra olika saker (värnpliktiga i Ukraina, "försvara" ryskt territorium med kärnvapen (dvs ha det som ett outtalat hot)) osv. Dvs ryska regimen är inte riktigt en full diktatur, dess agerande är bundet av rysk lag.

Men jag ser det som ett uttryck av någon slags maktkamp mellan hökar och duvor. Duvorna ville inte mobilisera tidigt och möjliggöra ett försvar av Kherson, hökarna ville ha vidare krigsmål, inte minst Odessa. Jag tror f ö också att Odessa var ett "nice-to-have" mål. Dvs förutom de mål 1-4 jag beskrev, så finns det också (ungefär) även följande mål, som är "nice-to-have" eller maximi-mål:
4) Erövra Odessa
5) Erövra Kharkov.

Både 4 och 5 är ryskspråkiga, och i Putins tankevärld ryssar som lurats att de är ukrainier.

Berättelsen om språket som orsak till invasionen är bara en av många fritt uppfunna ursäkter för invasionen. Det är totalt irrelevant vilket narrativ man väljer att använda eftersom Putin/Ryssland är i imperialistiskt läge och vilken motivering som helst kan användas för det syftet. Allt beror på maktbegär som det också gjorde när Warszawapakten bildades där språkgemenskapen inte kunde spela någon roll – precis samma maktbegär gäller i dagens Ryssland, och vilken ursäkt som helst kommer att användas när/om Ryssland får möjlighet att ytterligare imperialistiska anfallskrig mot andra länder.

Men du som rysstrol är förstås fullt medveten om detta faktum.
Citera
2023-01-08, 14:13
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag erkände inte att Wilderäng hade insyn, hans autistiska scope är inte så brett, men han kände åtmisntone till att en invasion var oundviklig.

Jag skiter väl i vad Rysstroll skrev innan kriget, vad har det med mig att göra, jag hävdade länge att Ryssland skulle invadera.

Jag insåg också veckorna före den 24 februari att Ryssland troligen skulle komma att svara med att gå över gränsen i stor stil, det var inte extremt svårt att lista ut, helt enkelt utifrån de sakuppgifter och underrättelser som var tillgängliga i media just då. Många som senare stått och hejat på Ukraina var då helt säkra på att Ryssland inte skulle korsa gränsen. Det spelade ingen roll ifall man var för elller emot Ryssland för att kunna inse vad som skulle komma.
Citat:
USA hjälper Ukraina för att USA vill äga Ukraina.[/b] Lika mycket som Ryssland.
Du är på en 5 årings nivå där du ser USA som de goda och Ryssland som de onda. Sådant existerar inte.

Det som blir kvar av Ukraina kommer att bli USA ägd och tvingas gå i den riktning USA vill. Alltså en marionettstat till USA

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag insåg också veckorna före den 24 februari att Ryssland troligen skulle komma att svara med att gå över gränsen i stor stil, det var inte extremt svårt att lista ut, helt enkelt utifrån de sakuppgifter och underrättelser som var tillgängliga i media just då. Många som senare stått och hejat på Ukraina var då helt säkra på att Ryssland inte skulle korsa gränsen. Det spelade ingen roll ifall man var för elller emot Ryssland för att kunna inse vad som skulle komma.

Ja, precis. Det 'r förbryllande hur många här som inte klarar av deenna analys, eller ser den som direkt brottslig på något sätt.

Ukraina har rätt att välja sin egen väg, att putte med entourage tycker motsatsen samt även att folkmordsinvasion är ett bättre alternativ. Typiskt ryskt hyckleri...
Citera
2023-01-08, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej, det är ett påstående, lika trovärdiga som tidigare påståenden från Kreml.

Tydligen ska det ha skett i kramatorsk

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-a-ha-drept-600-ukrainske-soldater/78232557

600 döda är isåfall mer än de 89-400 som dog i det angrepp som Ryssland säger sig hämnas för

Vi får avvakta siffror från den ukrainska sidan
Citera
2023-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Att Kalle här ovan gör allt i sin makt för att vi inte ska gå med i nato är ytterligare ett kvitto på hur viktigt det är att vi går med. "Ryssland är isåfall inget hot längre".

Hela skiten visar ju den väsentliga skillnaden mellan länderna:

Putin är föör Ryssland o ryssar - Zelinsky är föör Ukraina o Ukrainare - Erdogan är föör
Turkiet o Turkarna - Ankdammsstatsmindistrarna är fööör de främmande fåglarna både
de som är häär - de som är här som illegalister o de som inte ens är här.

O då kommer frågan - hur många tycker att det finns något att slåss o kriga för om ryssen kommer?

Jag här beredd att slåss för mitt bileri o min bostad o mina besparingar o accepterar ryssen det så
skiter jag i resten - jag kan kalla mina pengar för rubel förutsatt att köpkraften är kvar eller bättre jag kan säga att jag älskar putin o jag skiter i om jag får rösta för det saknar helt värde - för det bara ord - jag skiter i flaggor o nationalsånger
är bara ord
Citera
2023-01-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Hur kom du fram till den här dåraktiga teorin?
Om du svarar ”se hur det gick för Ukraina” är du inte intelligent nog att göra en kritisk analys
Citera
2023-01-08, 14:20
Medlem
Citat:

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-a-ha-drept-600-ukrainske-soldater/78232557

600 döda är isåfall mer än de 89-400 som dog i det angrepp som Ryssland säger sig hämnas för

Det är precis samma påstående, ser du inte det?

Och vi har ju ett tydligt track record för påståenden från Kreml (och Macgregor mfl)...
Citera
2023-01-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hela skiten visar ju den väsentliga skillnaden mellan länderna:

Putin är föör Ryssland o ryssar - Zelinsky är föör Ukraina o Ukrainare - Erdogan är föör
Turkiet o Turkarna - Ankdammsstatsmindistrarna är fööör de främmande fåglarna både
de som är häär - de som är här som illegalister o de som inte ens är här.

O då kommer frågan - hur många tycker att det finns något att slåss o kriga för om ryssen kommer?

Jag här beredd att slåss för mitt bileri o min bostad o mina besparingar o accepterar ryssen det så
skiter jag i resten - jag kan kalla mina pengar för rubel förutsatt att köpkraften är kvar eller bättre jag kan säga att jag älskar putin o jag skiter i om jag får rösta för det saknar helt värde - för det bara ord - jag skiter i flaggor o nationalsånger
är bara ord

Det är där själva haken ligger tror jag....
Citera
2023-01-08, 14:21
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:

Vilket jävla hittepå. Den strida strömmen av lögner från Kreml kommer att fortsätta tills dess att det ryska folket utplånats till siste man.
Det är dags att fyra av kärnvapnen mot öst.

Annars kanske biologiska vapen kunde vara nåt ? Lura på ryssen covidvaccin som en bög med aids har pissat i ?
Senast redigerad av knarkhitler 2023-01-08 kl. 14:23.
Citera
2023-01-08, 14:22
Medlem
leachs avatar
Missile strike reported at Russian base in central Melitopol
https://liveuamap.com/en/2023/8-january-missile-strike-reported-at-russian-base-in-central

Fire and explosions reported at Donetsk Metalurgical plant
https://liveuamap.com/en/2023/8-january-fire-and-explosions-reported-at-donetsk-metalurgical

Air defense is active in Valuyki district of Belgorod region
https://liveuamap.com/en/2023/8-january-air-defense-is-active-in-valuyki-district-of-belgorod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in