Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Vad har du för källa till denna lista som du presenterar som fakta?
Varför annekterade man då Cherson?
Givetvis var huvudmålet att göra Ukraina till en lydstat i stil med Belarus.
Alla tillgängliga fakta pekar tydligt mot detta.
Glömde svara på det där med Kherson. Det finns inget logiskt svar, mer än att Putin har legal OCD och annekterar en hel Oblast istället för att "rita om" gränsen. Han kunde lika gärna ha annekterat hela Ukraina i linje med vad du påstår är målet.

Det är också sjukt att de annekterat staden Zaporizhzhe, som är stor och som de inte är i närheten av att ta.
Ska man rationalisera det ser jag ingen annan förklaring än att det har att göra med att Putin vill skapa rysk-legal grund för att göra olika saker (värnpliktiga i Ukraina, "försvara" ryskt territorium med kärnvapen (dvs ha det som ett outtalat hot)) osv. Dvs ryska regimen är inte riktigt en full diktatur, dess agerande är bundet av rysk lag.
Men jag ser det som ett uttryck av någon slags maktkamp mellan hökar och duvor. Duvorna ville inte mobilisera tidigt och möjliggöra ett försvar av Kherson, hökarna ville ha vidare krigsmål, inte minst Odessa. Jag tror f ö också att Odessa var ett "nice-to-have" mål. Dvs förutom de mål 1-4 jag beskrev, så finns det också (ungefär) även följande mål, som är "nice-to-have" eller maximi-mål:
4) Erövra Odessa
5) Erövra Kharkov.
Både 4 och 5 är ryskspråkiga, och i Putins tankevärld ryssar som lurats att de är ukrainier.