2023-01-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det är nog lätt koppla ur larmen om ingen kollar. Antingen får man snooza dem eller sätta mätaren på sig själv.

Larmen är kopplade till personalen så de går inte att göra utan att någon märker.
Citera
2023-01-08, 09:54
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Finns ens ”försök till barnadråp”? Det är inte alla brott som finns som försöksbrott.

Jag vet att inte alla försöksbrott år straffbelagda, men försök till barnadråp är det. BrB 3:11

”För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som inte är ringa, och för stämpling till mord, dråp, grov misshandel eller synnerligen grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap.”
Citera
2023-01-08, 10:56
Avslutad
Citat:
Dels så finns det film på barnet till den utpekade kvinnan när det matades med spruta. Barnet hade ingen andningshjälp, möjligen grimma.

Men om man stänger av livsavgörande andningsstöd så går det ju mycket snabbt innan syremättnaden minskar (och hjärtfrekvensen ökar?), och larm därmed går. Räkna med att någon sjuksköterska är på plats inom kanske en halvminut eller en minut.

Är inte en grimma andningshjälp då?

Airvo - hur tror du det kopplas och har för funktion?

Du kan väldigt lite.
Citera
2023-01-08, 11:24
Medlem
Bebisen är född i mitten av november så runt vecka 24-26. Barnet var enligt bilder på mammans fb uppkopplas till div maskiner som andningshjälp.

Kan vara så att föräldrarna har kopplat bort maskinerna så barnet riskerar att kvävas. Dem skulle vara kvar på neonatalavdelningen till Mars när hon va fullgången.
Citera
2023-01-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindajkpg
Bebisen är född i mitten av november så runt vecka 24-26. Barnet var enligt bilder på mammans fb uppkopplas till div maskiner som andningshjälp.

Kan vara så att föräldrarna har kopplat bort maskinerna så barnet riskerar att kvävas. Dem skulle vara kvar på neonatalavdelningen till Mars när hon va fullgången.

Jag tror det kan vara något sånt. Enda som talar emot det är att de inte är säkra på när brottet begicks. På neo kommer det väl sköterskor flera gånger om dagen? De kanske tror att det hände på natten mellan de två datumen kanske. Att slangarna/’maskinerna kopplats bort då.
Funderar på vilka skador de sett på bebisen? Knappast blåmärke eller knivhugg liksom.
Citera
2023-01-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ok.

Jag tyckte det såg ut som en sond.

Sonden satt i näsan.

Jag följer denna mamman på insta där hon lagt upp väldigt mycket, och denna flickan har aldrig varit utan respirator eller cpap! Alltid legat med andningshjälp.

Sedan som jag förstått det alltid legat på en intensivvårds sal med personal i samma rum dygnet runt
Senast redigerad av exuviance 2023-01-08 kl. 12:23.
Citera
2023-01-08, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exuviance
Sonden satt i näsan.

Jag följer denna mamman på insta där hon lagt upp väldigt mycket, och denna flickan har aldrig varit utan respirator eller cpap! Alltid legat med andningshjälp.

Sedan som jag förstått det alltid legat på en intensivvårds sal med personal i samma rum dygnet runt

Neo-IVA har väl prematur födda från V. 22-28 och vanlig neo från V.28 - uppåt skulle jag tro så inte helt osannolikt att dem ligger på neo-iva.
Citera
2023-01-08, 12:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vid så lite hjärnaktivitet vid ett så litet barn, så stoppar man livsuppehållande insatser, så der tror jag inte på.

Jag kan lova dig att det finns en gräns som är väldigt låg där sjukvården vill bevara barnets liv men föräldrarna inte håller med. T.ex. om barnet haft en allvarlig hjärnblödning och inte kommer kunna annat än ligga och matas hela livet, kanske inte se/höra. Då kanske föräldrarna tänker att det inte är värt det.

De får välja mellan ett liv av strid mot myndigheter och inte kunna arbeta och ha ett socialt liv. All tid går till att hantera ett kolli i sängen som inte förstår att det lever. Å andra sidan kan de välja det som är normalt, att man har en familj med flera barn som föräldrarna kan se utvecklas och dela med sig av sina egna erfarenheter och samtidigt leva ett fullt socialt liv.
Citera
2023-01-08, 12:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Larmen är kopplade till personalen så de går inte att göra utan att någon märker.

Är det något nytt? Jag har aldrig sett liknande och själv varit inlagd akut förra året. Då gick alla larm till monitorer på väggen.
Citera
2023-01-08, 13:04
Medlem
Citat:
Är det något nytt? Jag har aldrig sett liknande och själv varit inlagd akut förra året. Då gick alla larm till monitorer på väggen.

Alla larm går till ett övervakningsrum där en eller flera sköterskor sitter.
Sen är det extremt stor skillnad på akuten och en IVA-Avdelning.
Neo är tom mer övervakad än CIVA t.ex.
Citera
2023-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Det är nog lätt koppla ur larmen om ingen kollar. Antingen får man snooza dem eller sätta mätaren på sig själv.

Det går inte att snooza en övervakningsenhet.
Du kan tysta den tillfälligt på plats men det plingar och tjuter fortfarande i övervakningsrummet.
Och sätter du mätaren på dig själv så kommer syrrorna snabbt som fan då en vuxens hjärtfrekvens är bra mycket lägre än ett prematurt barn.
Citera
2023-01-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hur stora chanser har ett barn fött i vecka 28-29 att utvecklas så det blir någorlunda normalt och kan få ett bra liv? Är det inte mycket stor risk att det blir kocko?

Min dotter föddes i v25 nu ser man inget som påvisar att hon är för tidigt född. Hon är precis som en normal 9 åring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in