2023-01-08, 01:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Hur menar du med saknar? Att det inte finns eller att det borde använts här? I så fall skulle det ju vara ”försök till barndråp”.

Barnadråp finns fortfarande. BrB 3:3. Senast någon dömdes som jag kan hitta var 2020.

https://sverigesradio.se/artikel/7561778

Finns ens ”försök till barnadråp”? Det är inte alla brott som finns som försöksbrott.
Citera
2023-01-08, 01:10
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Är man hjärndöd så är man död.

Okej, tänk dig precis så mycket hjärnaktivitet som krävs för att inte klassas som hjärndöd.
Citera
2023-01-08, 01:11
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dels så finns det film på barnet till den utpekade kvinnan när det matades med spruta. Barnet hade ingen andningshjälp, möjligen grimma.

Men om man stänger av livsavgörande andningsstöd så går det ju mycket snabbt innan syremättnaden minskar (och hjärtfrekvensen ökar?), och larm därmed går. Räkna med att någon sjuksköterska är på plats inom kanske en halvminut eller en minut.

Det är nog lätt koppla ur larmen om ingen kollar. Antingen får man snooza dem eller sätta mätaren på sig själv.
Citera
2023-01-08, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Barnet är inneliggande på neonatal pga för tidig födsel - behöver inte innebära att barnet är sjukt.

Citat:
Dels så finns det film på barnet till den utpekade kvinnan när det matades med spruta. Barnet hade ingen andningshjälp, möjligen grimma.

Men om man stänger av livsavgörande andningsstöd så går det ju mycket snabbt innan syremättnaden minskar (och hjärtfrekvensen ökar?), och larm därmed går. Räkna med att någon sjuksköterska är på plats inom kanske en halvminut eller en minut.

På den videon där hon fick mat med spruta var hon intuberad med en tub i halsen. En tub på dessa barn är väldigt smal och den låg nedåt i mungipan men det syntes när hon öppnade munnen.
Senast redigerad av exuviance 2023-01-08 kl. 01:28.
Citera
2023-01-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Jag kan inte se några reels på hennes fb. Bara en bild på barnets fötter.

Man får leta lite, inte så lätt att hitta. Från datorn gick jag in på "bilder" och sen scrollade jag ner där även reelsen visas
Citera
2023-01-08, 01:28
Medlem
Citat:
Finns ens ”försök till barnadråp”? Det är inte alla brott som finns som försöksbrott.

BrB 3:11 (om försöksbrott och förberedelse till brott mot liv och hälsa)

Barnadråp är ett av brotten som räknas upp.
Citera
2023-01-08, 01:54
Medlem
”Brottet ska ha begåtts den 1 eller den 2 januari på Akademiska sjukhuset i Uppsala, ingång 95–96, där barnsjukhuset är beläget, enligt häktningsframställan.

Kvinnan är i 30-årsåldern och mannen i 25-årsåldern. Båda är folkbokförda utanför Uppsala län”

https://www.expressen.se/nyheter/man-och-kvinna-haktade-for-mordforsok-pa-sitt-barn/

”Föräldrarna ska ha försökt mörda sitt barn, uppger Åklagaremyndigheten.”

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1119996-foraldrar-haktas-for-mordforsok-pa-barn
Citera
2023-01-08, 04:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMonsterMy
Om den är född så mycket för tidigt har barnet förmodligen svåra komplikationer och bestående men. Gissar på barmhärtighetsmord..
Finns inget som heter det.
Samt bestående men är svårt att veta i förväg.
Citera
2023-01-08, 04:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Okej, tänk dig precis så mycket hjärnaktivitet som krävs för att inte klassas som hjärndöd.
Vid så lite hjärnaktivitet vid ett så litet barn, så stoppar man livsuppehållande insatser, så der tror jag inte på.
Citera
2023-01-08, 04:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
BrB 3:11 (om försöksbrott och förberedelse till brott mot liv och hälsa)

Barnadråp är ett av brotten som räknas upp.
Men nu är det ju båda föräldrarna som är anhållna, så nej inget "banadråp" då det är endast då modern dödat sitt nyfödda barn i närhet till förlossningen som detta kan användas.
Citera
2023-01-08, 08:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exuviance
På den videon där hon fick mat med spruta var hon intuberad med en tub i halsen. En tub på dessa barn är väldigt smal och den låg nedåt i mungipan men det syntes när hon öppnade munnen.

Ok.

Jag tyckte det såg ut som en sond.
Citera
2023-01-08, 08:49
Medlem
Citat:
Ok.

Jag tyckte det såg ut som en sond.

Jag är också ganska säker på att det var sond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in