2023-01-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tråden självt, det har diskuterats många gånger, speciellt i mars-maj. Det står dig fritt att göra den alternativa sammanfattning som du skriver här, men jag håller inte med.

"Tråden själv"?? Vilken källa!

Och därför valde Putins Ryzzland att sätta in huvudangreppet på Kiev,
men misslyckades efter ett totalt fiasko som kommer att gå till historieböckerna
Som ett av de värsta och största förlusterna i världshistorien.
Har du missat det?
Där förlorade ryzzarna kriget.
Det är bara för ryzzarna och samla ihop sitt skrot och åka hem till ryzk mark.
Citera
2023-01-08, 09:59
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Glömde svara på det där med Kherson. Det finns inget logiskt svar, mer än att Putin har legal OCD och annekterar en hel Oblast istället för att "rita om" gränsen. Han kunde lika gärna ha annekterat hela Ukraina i linje med vad du påstår är målet. Det är också sjukt att de annekterat staden Zaporizhzhe, som är stor och som de inte är i närheten av att ta.

Ska man rationalisera det ser jag ingen annan förklaring än att det har att göra med att Putin vill skapa rysk-legal grund för att göra olika saker (värnpliktiga i Ukraina, "försvara" ryskt territorium med kärnvapen (dvs ha det som ett outtalat hot)) osv. Dvs ryska regimen är inte riktigt en full diktatur, dess agerande är bundet av rysk lag.
Det stämmer väl inte alls när makten skapar lagar för att skydda sig själv och hålla sig kvar.
Bara Du som kan få ihop det så...
Citera
2023-01-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Det här är ju så tröttsamt att man blir...trött. det muntliga avtalet handlade om att Nato inte skulle sträcka sig till ddr. Under tiden återföringen hände.

Vilket muntligt avtal menar du? Läser långt ifrån allt i tråden så jag måste ha missat.
Om det handlar om att länder ansöker NATO medlemskap så fanns enligt Gorbatjov inga avtal som förbjöd det, varken skriftliga eller muntliga. Enligt Gorbatjov diskuterades inte ens utökning av NATO vid några samtal.
Citera
2023-01-08, 10:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Tråden själv"?? Vilken källa!

Och därför valde Putins Ryzzland att sätta in huvudangreppet på Kiev,
men misslyckades efter ett totalt fiasko som kommer att gå till historieböckerna
Som ett av de värsta och största förlusterna i världshistorien.
Har du missat det?
Där förlorade ryzzarna kriget.
Det är bara för ryzzarna och samla ihop sitt skrot och åka hem till ryzk mark.

Nej jag har inte missat det, du kan gå tillbaka i tråden och se mina svar om det, vill inte dubbelposta. Kort sagt håller jag inte med.
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det stämmer väl inte alls när makten skapar lagar för att skydda sig själv och hålla sig kvar.

Ja så är det. Det är bara psychicsailor som kan få ihop det så.

Och som dessutom spenderar dagar och timmar vecka efter vecka att maniskt föra ut sitt mirakeltänk till världen via en tråd på FB.
Låter det sunt? Låter det friskt? Låter det klokt?
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Nej, det finns många bedömare som menar att det var därför som Putin annekterade. Annars kunde han lika gärna ändrat lagarna istället, och struntat i att annektera. Vad tycker du är nackdelen med det för honom?
Citera
2023-01-08, 10:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vilket muntligt avtal menar du? Läser långt ifrån allt i tråden så jag måste ha missat.
Om det handlar om att länder ansöker NATO medlemskap så fanns enligt Gorbatjov inga avtal som förbjöd det, varken skriftliga eller muntliga. Enligt Gorbatjov diskuterades inte ens utökning av NATO vid några samtal.

NATOs open door-policy är något som uppfunnits efter sovjetunionens fall. Varför kan man ju spekulera i

https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_open_door_policy
Citera
2023-01-08, 10:10
Medlem
Citat:
Nej jag har inte missat det, du kan gå tillbaka i tråden och se mina svar om det, vill inte dubbelposta. Kort sagt håller jag inte med.

Tror du på fullt allvar jag skulle "gå tillbaka i tråden" och se dina svar på det?? Och som nu består av snart 300000 inlägg. Varav dina inlägg vid det här laget måste passerat 1000 talet.

Har du helt tappat det? Tappat verklighetsuppfattning?

Ut och rör på dig! Kolla träd och växter, vårens ankomst.
Citera
2023-01-08, 10:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Glömde svara på det där med Kherson. Det finns inget logiskt svar, mer än att Putin har legal OCD och annekterar en hel Oblast istället för att "rita om" gränsen. Han kunde lika gärna ha annekterat hela Ukraina i linje med vad du påstår är målet. Det är också sjukt att de annekterat staden Zaporizhzhe, som är stor och som de inte är i närheten av att ta.

Ska man rationalisera det ser jag ingen annan förklaring än att det har att göra med att Putin vill skapa rysk-legal grund för att göra olika saker (värnpliktiga i Ukraina, "försvara" ryskt territorium med kärnvapen (dvs ha det som ett outtalat hot)) osv. Dvs ryska regimen är inte riktigt en full diktatur, dess agerande är bundet av rysk lag.

Men jag ser det som ett uttryck av någon slags maktkamp mellan hökar och duvor. Duvorna ville inte mobilisera tidigt och möjliggöra ett försvar av Kherson, hökarna ville ha vidare krigsmål, inte minst Odessa. Jag tror f ö också att Odessa var ett "nice-to-have" mål. Dvs förutom de mål 1-4 jag beskrev, så finns det också (ungefär) även följande mål, som är "nice-to-have" eller maximi-mål:
4) Erövra Odessa
5) Erövra Kharkov.

Både 4 och 5 är ryskspråkiga, och i Putins tankevärld ryssar som lurats att de är ukrainier.

Det är nog något i den riktningen. Dessutom är ryssarna av hävd BÅDE asbergianska procedurdårar OCH ytterst flexibla beroende på situation. Jag kan mycket väl tänka mig att de vid något slags hypotetisk förhandlingssituation kan avstå från stora delar av de fyra oblasten om de - exempelvis - kan behålla en landkorridor fram till Krym. Det kommer presenteras som "ett stort offer", men man har då ändå fått - i princip - vad man vill ha.

Ryssarna är benhårda vid förhandlingar och viker aldrig en tum - utom när de gör det.
Citera
2023-01-08, 10:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Men jag ser det som ett uttryck av någon slags maktkamp mellan hökar och duvor. Duvorna ville inte mobilisera tidigt och möjliggöra ett försvar av Kherson, hökarna ville ha vidare krigsmål, inte minst Odessa. Jag tror f ö också att Odessa var ett "nice-to-have" mål. Dvs förutom de mål 1-4 jag beskrev, så finns det också (ungefär) även följande mål, som är "nice-to-have" eller maximi-mål:
4) Erövra Odessa
5) Erövra Kharkov.

Både 4 och 5 är ryskspråkiga, och i Putins tankevärld ryssar som lurats att de är ukrainier.

Så du lägger fram en egen teori, baserad på "tråden själv", som fakta.
Men du tycker själv att det du skriver inte är logiskt?
När du t.ex. skriver att målet är att "avnazifiera Ukraina" så är källan till detta påstående "tråden själv"?
Okay...
Citera
2023-01-08, 10:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Dessutom toppar dom med detta krav;
”För att lösa situationen uppmanar änkorna Putin att väcka forne Sovjetledaren Josef Stalins ökända order 227 till liv.
Ordern utfärdades 1942 och innebar att ryska officerare utan vidare avrättade retirerande soldater ur den Röda armén.”
Vilka änkor va ❤️
När änkorna ber på sina bara knän att alla unga ryska män ska hjälpa till med invasionen, då kan ju Putler inte bara stå vid sidan. Klart de ska skjuta ihjäl de unga män som inte vill mörda och lemlästa civila ukrainare ❤️
Citera
2023-01-08, 10:20
Medlem
Senilixs avatar
Citat:

4) Erövra Odessa
5) Erövra Kharkov.

Citat:

Citat:
Nej, det finns många bedömare som menar att det var därför som Putin annekterade. Annars kunde han lika gärna ändrat lagarna istället, och struntat i att annektera. Vad tycker du är nackdelen med det för honom?
Så, Du missade att det var ryska lagar i Ryssland Du avsåg i ditt eget inlägg?
Att de även inför ryska lagar i annekterade områden är inte riktigt samma sak men symptomatiskt ryskt, likaså att de precis som Du tror på succé till slut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in