2023-01-08, 00:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är alltid fel att skjuta sig själv i foten - och för säkerhets skull även i huvudet - om man täkt gå vinnande ur fighten. Det vanstyret är exakt vad Västeuropa inte behöver i svallvågorna av pandemin.
Det finns mycket vi inte behöver. En av dem är ett Ryssland som fortsatt har den militära kapaciteten att upprepa sitt erövringskrig mot Ukraina eller någon annan.

Det kan ta 10 år av sanktioner att vrida vapnen ur Kremls händer, och det kommer att kosta oss på olika sätt. Men jämfört med de 1-5% av BNP som lagts på försvar mot Sovjet/Ryssland i 75 år så är det rena rea-priset.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är alltid fel att skjuta sig själv i foten - och för säkerhets skull även i huvudet - om man täkt gå vinnande ur fighten. Det vanstyret är exakt vad Västeuropa inte behöver i svallvågorna av pandemin.
Ja, skjuta sig själv i foten istället för skjuta sin fiende är superkorkat. Det är därför man undviker att göra det. Det finns dock inget i nuläget som tyder på att Europa skjuter sig själv i foten utan det är enbart förhoppningar från Kreml.

Det blir en smärtsam omställning där Ryssland måste knoppas av ganska bryskt men det är görligt och i längden det enda riktiga om vi kunna vara självständiga utan en diktators nycker.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Polens leveranser av Leopard 2 stridsvagnar beror på när stridsvagnar från USA och Sydkorea kan levereras. Polen kan i bästa fall skänka 240 st Leopard 2 stridsvagnar

Källa: Wall Street Journal

Morawieckis kommentar: Vi vill först bygga en bred koalition av länder som kommer vara villiga att skänka tyngre utrustning
Polen tänker INTE vara det enda landet att skicka stridsvagnar, utan kräver att andra länder ansluter sig också

Har inte följt med idag (mycket jobb), men har Tyskland givit sin välsingnelse till detta ?
(för man behöver den)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
För tidigt att säga att de får Leopards. Abrams får de garanterat inte
Varför inte Abrams? Har för mig att det finns ett antal tidigare modeller som står och samlar damm i något förråd. Sen skulle det sitta bra med en länk om finska Leopards till Ukraina. Var ett land till som nämndes i samma veva som jag glömt bort.

Ser nu att det var Polen.
Citera
2023-01-08, 00:31
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Inbillar du dig att Ryssland lägger 100-300tkr per månad på bromsmediciner till random Ivans? Jag delar dock din ståndpunkt att det är dags att stoppa all typ av export till Ryssland.
Nja, ingen aning om hur det fungerar där. Det var bara ett exempel då HIV tycks florera ganska fritt där (så förmodligen inte).
Citera
2023-01-08, 00:32
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukrainas försvarsminister är inte en tung nog källa för såna blivande nobelpristagare som du.

Du tror att man ska bedöma källan på servern, Bitchute, för du har lärt dig tycka illa om den för där är många "araber" som laddar upp originalmateriel på den.
Om jag säger att Putin är död, och hänvisar till Twitter, där en användare hävdar det. Är det då en trovärdig källa bara för att det är twitter?
Tack återigen att du erkänt för oss alla att du faktiskt är en arab.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har inte följt med idag (mycket jobb), men har Tyskland givit sin välsingnelse till detta ?
(för man behöver den)
Just Tyskland har velat och sölat som fan från och till även om man skickat ett och annat till Ukraina.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här ser ni det som gör att ryssen troligen förlorar kriget. Rysk olja under 50 dollar

https://oilprice.com/oil-price-charts/#prices

Håller med, det är väldigt negativt för ryssen att oljepriset sjunker så. Men det kan möjligen också bli så att prisutvecklingen gör att ryssen definitivt inte kan vinna, men lågt oljepris gör heller inte att de förlorar. Dvs kriget drar ut på tiden, och pressar tillbaka ryssen.

F ö tycker jag att det var oväntat att deras GDP inte gick ner mer, när oljepriset utvecklats så som det ändå gjort.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja nu när änkorna ber på sina bara knän att fler unga ryska män ska brännas till aska, förlora benen och flyga till trädtopparna när deras stridsvagnar exploderar – då kan inte längre Putin se på längre. Änkorna har talat! Dags att skicka in gymnasiestudierna i invasionen för att mata HIMARS!

Dessutom toppar dom med detta krav;
”För att lösa situationen uppmanar änkorna Putin att väcka forne Sovjetledaren Josef Stalins ökända order 227 till liv.
Ordern utfärdades 1942 och innebar att ryska officerare utan vidare avrättade retirerande soldater ur den Röda armén.”
Citera
2023-01-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(för man behöver den)

Blir tyskarna och ryssarna förbannade samtidigt är det svårt att motstå.
Citera
2023-01-08, 00:33
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En intervju med Reznіkov själv anser jag som en tung källa om vad Reznіkov tycker.
Nej. Det är inte en trovärdig källa, hade det laddats upp på Ukrainas officiella twitter då hade det varit trovärdigt. Eller valfri fri mediakanal.
Citera
2023-01-08, 00:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Definiera ”vinna”.

Mitt argument har ingenting att göra med om Ukraina ”vinner” i bemärkelsen att den ryska inkräktaren drivs ut ur landet. Poängen är att väst kan underhålla Ukrianas hela ekonomi (<1% av Natoländernas) och militära försvar hur länge som helst. Man kan också skicka så mycket vapen och av sådan art att det är uteslutet att Ryssland kan besegra Ukraina. Denna insikt är uppenbart främmande för Brille m.fl.

Huruvida väst kommer att ge Ukraina tillräckligt med stöd är en annan fråga.

Du får definiera "vinna" hur du vill, det är du som påstår något. Jag tror vi är överens, även om du inte bekräftar det. Jag håller med dig om att väst i princip kan underhålla Ukrainas hela ekonomi+militär hur länge som helst. Ryssland kanske kan sparka ut Ukraina från Donbass, men de kan inte besegra Ukraina i meningen att de sistnämnda blir helt demilitariserade och inte kan attackera Donbass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in