2023-01-07, 22:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Skulle fortfarande hävda att vinterdyk är säkrare än sommardyk på grund av den pissiga sikten på sommaren. Nu får vi reda på att två var nybörjare, men hur långt man är certifierad avgör inte vilken grad av erfarenhet man ligger på. En del ger skaftet för att gå advanced-kursen så fort som möjligt för att därigenom kunna dyka djupare medan andra lägger större möda på att göra många dyk och skaffa sig erfarenhet för att vara så säkra som möjligt innan de driver på utbildningen.

Säkrare må diskuteras, men det är definitivt mycket, mycket mer ansträngande med vinterdyk från land i den väderleken.

Om man har uppnått ex Dive Master har man i vart fall större minimiantal loggade dyk, tränat olika dykmoment och simuleringstestat olika händelser som kan uppstå. Man har även inhämtat betydligt större teoretisk kunskap kring dykning och kroppens reaktioner.

Jag, som gått (och betalat ) alla dessa kurser upp till instruktör, tycker idag att jag verkligen inte kunde så mycket då när jag bara hade avslutad nivå 2, Advanced Open Water kursen.
Citera
2023-01-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
En del ger skaftet för att gå advanced-kursen så fort som möjligt för att därigenom kunna dyka djupare medan andra lägger större möda på att göra många dyk och skaffa sig erfarenhet för att vara så säkra som möjligt innan de driver på utbildningen.
Jag tog Advanced direkt efter min Open Water. Min erfarenhet är att Open Water inte räcker för att ge någon tillräckligt med kunskaper, jag anser att Advanced borde vara minimikravet.

Jag tog inte advanced för att gå djupare utan för att lära mig buoyancy och navigation bättre. Det gjorde stor skillnad.

Jag tycker dock inte att en Advanced i sig räcker heller för annat en enkel guidad dykning men jag har aldrig dykt i kalla vatten.
Citera
2023-01-07, 23:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Du har bokstavligen fått tipset om att kolla upp "varm och död", men vägrar göra det för att se vad det betyder och varför? 2015 lyckades man återuppliva en person i Sverige, vilken hade legat i över en timme i en isvak med hjärtstopp, genom att använda hjärtstartare efter att man hade värmt personens kroppstemperatur till 30 grader. Innan den temperaturen hade nåtts så hade alla hjärtstartarförsök misslyckats.
Med andra ord - det var potentiellt levande personer man transporterade med helikopter.
https://www.hlr.nu/hjartstopp-samband-med-accidentiell-hypotermi/

Håller med dig.
Det verkar ju också som även den tredje dykaren togs upp medvetslös. Då var det inte bara potentiellt levande personer som räddningstjänsten transporterade. En av de medvetslösa överlevde faktiskt.
Citera
2023-01-07, 23:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Håller med dig.
Det verkar ju också som även den tredje dykaren togs upp medvetslös. Då var det inte bara potentiellt levande personer som räddningstjänsten transporterade. En av de medvetslösa överlevde faktiskt.

Ansvarig för räddningstjänsten trodde ju de klarat det. De skulle klara sig. De tog upp dom inom max tid och sedan bra vård direkt. Men visar bara att man liksom aldrig vet. Jävla oberäknligt detta med dykskador.
Citera
2023-01-07, 23:06
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götgatan
Tom*s Ullb^rg och Mari* Ullb^rg.

*=a, ^=e

Här tackar någon med samma namn för en fin avslutning på grundkurs i Open Water och torrdräkt i Nynäshamn med Stockholm dykcenter den 25 september 2022. Har de tagit sina dykcertifikat i september 2022 kan man nog undra hur många dyk de hunnit logga innan det vinterdyk som blev det sista.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=8774067679285613&id=206617769 364023&m_entstream_source=permalink
Citera
2023-01-07, 23:08
Medlem
Varför har räddningstjänstens dykare inte med sig utrustning som går att dyka med (om det stämmer att de som var först på plats var tvungna att vänta på utrustning för att kunna hämta upp den saknade)?
Citera
2023-01-07, 23:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Regulatorfrysning brukar väl resultera i att luften flödar fritt, och då borde luften räcka till för en uppstigning. Därför tror jag inte detta har hänt.

En regulatorfrysning resulterar som regel i att steg 1 fryser i öppet läge, vilket resulterar att trycket mot steg 2 blir så högt att det inte kan hålla emot och friflödar. Luften i flaskan kommer alltså att ta slut relativt fort, men hur lång tid det tar beror så klart på hur mycket luft som finns kvar i flaskan. Men ja visst, det är i så gott som alla fall som du säger så att luften räcker för att påbörja en uppstigning. Det är ju som regel en relativt liten luftmängd som behövs för att skapa positiv lyftkraft. Så snart man börjar stiga måste man istället släppa ut luft ur dräkten för att kontrollera uppstigningen.

Men för en nybörjare på 30-35 meters djup i kallt vatten där regulatorn plötsligt börjar friflöda i munnen med väldigt kall luft, tänk på att luftens temperatur sjunker till under noll när den passerar regulatorn och genomgår ett tryckfall, det är också detta tryckfall/temperaturfall som gör att regulatorn fryser. Denna luft blåser rakt in i munnen. Det blir jäkligt kallt, och det är andingsluften. Då är det inte lång stund innan paniken sätter in. Man kan inte ha luften kvar för den är frysande kall, tänk brain-freeze när man äter glass, men man kan heller inte ta ut den (särskilt länge) för man vill ju andas. Det blir stress, pulser ökar, lufthungern ökar, risker är att man tänker på "allt" annat än en uppstigning i den akuta situationen och rätt som det är drar man en kallsup. Sen kanske det är kört. Det kan gå på ett gäng sekunder.

Då är man helt i händerna på sin parkamrat. Han tar då kanske sin egen regulator och stoppar i munnen på parkamraten, efter att han nått fram till denne, och skall sedan hitta sin egen reserv i röran, mörkret och kylan, och få ordning på den, samtidigt som parkamraten kanske hostar och spottar och inte behåller regulatorn i munnen. Det blir snabbt jäkligt rörigt, och så ska man upp till ytan. Påbörjar uppstigning, och då kanske det drar iväg fort som f-n för att man inte heller i stressen och paniken fixar att balansera uppstigningshastigheten. Full tömning och vips är man på väg ner igen.

Damen hittades på 7-8 meters djup om jag förstod rätt.

Ovan beskrivning är bara ett fullt plausibelt exempel på vad som kan hända.
Citera
2023-01-07, 23:18
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Varför har räddningstjänstens dykare inte med sig utrustning som går att dyka med (om det stämmer att de som var först på plats var tvungna att vänta på utrustning för att kunna hämta upp den saknade)?

Dykarna från räddningstjänsten var de som fick upp kvinnan, och de lär inte ha varit först på plats eftersom de åker från Kungholmen, en resa på cirka fem mil.
Citera
2023-01-07, 23:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ansvarig för räddningstjänsten trodde ju de klarat det. De skulle klara sig. De tog upp dom inom max tid och sedan bra vård direkt. Men visar bara att man liksom aldrig vet. Jävla oberäknligt detta med dykskador.

Instämmer, skador av dykning syns inte heller utanpå och kan också ge symptom först efter en tid.
Man visste naturligtvis inte från början vilka skador som de tre drabbats av. De flesta dykare har idag oftast en dykdator på armen. På den kan man efteråt få en resum’e hur dyket förlöpt, vilket djup, uppstigningshastighet, temperatur, tid etc.

Dykning är en komplicerad hobby med mycket beräkningar och hänsynstaganden till olika parametrar.
Inte helt olikt att flyga eller hoppa fallskärm. En dykdator, ofta stor som ett större armbandsur, underlättar mycket
Många tror dock att det bara är att plumsa i med en tank luft.
Ett dyk ska alltid planeras i förväg, helst med bottenkarta, djupangivelser och strömmar och man ska gå igenom vem som ska vart i vilken turordning, var man ska i och ur efter ungefär hur lång tid.

När jag fick dykarsjuka försvann vä arm och axel, hängde bara där orörligt. Berodde på luftbubblor- emboli i hjärnan. Farligt och kan resultera i permanent förlamning. Besvären försvann dock helt efter tre dygns sjukhusvård med tryckkammare och syrgas. Och ja, jag har vågat dyka igen utan några symptom. Men jag är idag planerade, försiktig och förnuftig.

Men just för att mycket talar för att även dessa dykare bar dykdatorer kommer man nog kunna få reda på en del av vad som egentligen har hänt.
Senast redigerad av coli 2023-01-07 kl. 23:32.
Citera
2023-01-07, 23:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Var fick du 30 meter ifrån? Dessutom är det inga problem att andas ur en friflödande regulator (vilket är konsekvensen av en frysning), vilket alla som tagit dykcert vet hur man gör.

Det lär ha varit runt 30m djupt på platsen. Det har väl ändå framgått med all önskvärt tydlighet i detta fallet.

Jo, det kan vara stora problem att andas ur en friflödande regulator under förhållanden som i detta fallet. Jag skrev just ett lite längre inlägg där det tas upp. Läs gärna det.
Citera
2023-01-07, 23:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Tack för en bra och målande beskrivning av hur otur, mänskliga psyket och orutin lätt kan skapa en dödlig fara vid ett okomplicerat vinterdyk. Kan mycket väl vara just så det gått till här.
Citera
2023-01-07, 23:46
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Lite fakta angående denna mycket tragiska händelse. Fortfarande oklart exakt vad som skett. Troligtvis problem med utrustningen på relativt djupt vatten kombinerat med panik och begränsad erfarenhet.

Alla tre har dykt med utrustning och det är inte fråga om fridykning. Paret Ullb*erg har nyligen tagit certifikat. Oklart vem den tredje personen är. Ullb*erg är inga adrenaline junkies utan vanliga ordentliga personer. Man har haft bra utrustning för vinterdyk och tagit en mängd kurser men paret får sägas ha lite erfarenhet.

Oklart på vilket djup mannen Ullb*erg påträffades. Kvinnan var på ca 8 meter med strålkastare på. Den tredje personen påträffades livlös, oklart var, men man lyckades med återupplivning. Oklart med status just nu.

Paret Ullb*erg hade enligt uppgift certifikat till 30 meter. Tror det kallas "PADI advanced open diver certificate". Platsen där man dök är känd och en populär plats för dykning. Man går i från stranden utan båt. Det fanns ingen is på platsen.

Olyckan är mycket tragisk. Alla har sina preferenser med hobbies och risktagning. Kan subjektivt tyckas att dykning mitt i vintern är onödigt när man har begränsad erfarenhet. Hoppas den tredje personen kvicknar till och kan berätta mer om vad som hänt. Oavsett vad som hänt är mer information alltid bra för att minska risken att det händer igen.

Bra inside-info, tack. Polisen inledde en förundersökning om vållande till kroppsskada, jag tolkade det som att en dykinstruktör/lärare brustit i ansvar på något sätt. Kan det vara så?

Lite skumt att vinterdyka som gröngöling ändå. Är ju lite annat att dyka med klumpig torrdräkt i 4-gradigt vatten än att ta Open Water.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in