Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Ansvarig för räddningstjänsten trodde ju de klarat det. De skulle klara sig. De tog upp dom inom max tid och sedan bra vård direkt. Men visar bara att man liksom aldrig vet. Jävla oberäknligt detta med dykskador.
Instämmer, skador av dykning syns inte heller utanpå och kan också ge symptom först efter en tid.
Man visste naturligtvis inte från början vilka skador som de tre drabbats av. De flesta dykare har idag oftast en dykdator på armen. På den kan man efteråt få en resum’e hur dyket förlöpt, vilket djup, uppstigningshastighet, temperatur, tid etc.
Dykning är en komplicerad hobby med mycket beräkningar och hänsynstaganden till olika parametrar.
Inte helt olikt att flyga eller hoppa fallskärm. En dykdator, ofta stor som ett större armbandsur, underlättar mycket
Många tror dock att det bara är att plumsa i med en tank luft.
Ett dyk ska alltid planeras i förväg, helst med bottenkarta, djupangivelser och strömmar och man ska gå igenom vem som ska vart i vilken turordning, var man ska i och ur efter ungefär hur lång tid.
När jag fick dykarsjuka försvann vä arm och axel, hängde bara där orörligt. Berodde på luftbubblor- emboli i hjärnan. Farligt och kan resultera i permanent förlamning. Besvären försvann dock helt efter tre dygns sjukhusvård med tryckkammare och syrgas. Och ja, jag har vågat dyka igen utan några symptom. Men jag är idag planerade, försiktig och förnuftig.
Men just för att mycket talar för att även dessa dykare bar dykdatorer kommer man nog kunna få reda på en del av vad som egentligen har hänt.