2023-01-07, 20:50
Medlem
Jofs avatar
Ingen vetskap om vad som hänt. Tyvärr.
Nåt konstigt är det med detta.
Citera
2023-01-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Den första tanken när man hör om en dylik dykolycka med två omkomna är att de gjort en okontrollerad uppstigning.

Under rådande förhållanden skulle en sådan kunna ha förorsakats av regulatorfrysning. Vad jag förstått var kvinnan nybörjare och mannen i förhållandet erfaren, och även den tredje okända mannen erfaren. De två männen borde ha kunskap att använda frysskydd. Men även kvinnan borde veta att se till att ha rätt anpassad utrustning för aktuellt dyk.

Sedan läste jag att kvinnan hittats på 7-8 meters djup, vilket motsäger en för snabb uppstigning. Det motsäger dock inte frysning. Uppenbarligen har något gått snett under ytan och man har försökt lösa det där nere eller av någon anledning helt enkelt inte kunnat ta sig till ytan. Ett sätt att hantera frysning är att stänga flaskan och vänta tills frysning tinar och släpper. Det kräver dock att man har alternativ luft, exvis parkamratens, men också att den luften räcker till. En sidan manöver är inget man skall initiera med en nybörjare. Bättre då att omgående göra en kontrollerad uppstigning.
Det är också viktigt att notera att stänger man av flaskan förlorar man förmågan till avvägning. Är man då redan lite tung, kommer man inte upp innan man öppnar flaskan igen, eller blåser manuellt i västen,med en nybörjare, i januari, på 30m, i svenskt vatten. Ja, ni fattar.

Vi får se om vi framöver för detaljerna kring hur det var med utrustningen, om det fanns luft kvar i flaskorna, om någon ventil var stängd, osv.

Regulatorfrysning brukar väl resultera i att luften flödar fritt, och då borde luften räcka till för en uppstigning. Därför tror jag inte detta har hänt.
Citera
2023-01-07, 21:00
Avslutad
Citat:
Det går alldeles utmärkt att fridyka med torrdräkt.

Jag har jobbat som mättnadsdykare, och dykt väldigt mycket i Stockholms skärgård. Hur, utbilda mig😁
Citera
2023-01-07, 21:05
Medlem
Citat:
Den första tanken när man hör om en dylik dykolycka med två omkomna är att de gjort en okontrollerad uppstigning.

Under rådande förhållanden skulle en sådan kunna ha förorsakats av regulatorfrysning. Vad jag förstått var kvinnan nybörjare och mannen i förhållandet erfaren, och även den tredje okända mannen erfaren. De två männen borde ha kunskap att använda frysskydd. Men även kvinnan borde veta att se till att ha rätt anpassad utrustning för aktuellt dyk.

Sedan läste jag att kvinnan hittats på 7-8 meters djup, vilket motsäger en för snabb uppstigning. Det motsäger dock inte frysning. Uppenbarligen har något gått snett under ytan och man har försökt lösa det där nere eller av någon anledning helt enkelt inte kunnat ta sig till ytan. Ett sätt att hantera frysning är att stänga flaskan och vänta tills frysning tinar och släpper. Det kräver dock att man har alternativ luft, exvis parkamratens, men också att den luften räcker till. En sidan manöver är inget man skall initiera med en nybörjare. Bättre då att omgående göra en kontrollerad uppstigning.
Det är också viktigt att notera att stänger man av flaskan förlorar man förmågan till avvägning. Är man då redan lite tung, kommer man inte upp innan man öppnar flaskan igen, eller blåser manuellt i västen,med en nybörjare, i januari, på 30m, i svenskt vatten. Ja, ni fattar.

Vi får se om vi framöver för detaljerna kring hur det var med utrustningen, om det fanns luft kvar i flaskorna, om någon ventil var stängd, osv.

Var fick du 30 meter ifrån? Dessutom är det inga problem att andas ur en friflödande regulator (vilket är konsekvensen av en frysning), vilket alla som tagit dykcert vet hur man gör.
Citera
2023-01-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Jag har jobbat som mättnadsdykare, och dykt väldigt mycket i Stockholms skärgård. Hur, utbilda mig😁

Ja, jag är också mycket nyfiken på det (och erfaren dykare).
Citera
2023-01-07, 21:15
Medlem
Lite fakta angående denna mycket tragiska händelse. Fortfarande oklart exakt vad som skett. Troligtvis problem med utrustningen på relativt djupt vatten kombinerat med panik och begränsad erfarenhet.

Alla tre har dykt med utrustning och det är inte fråga om fridykning. Paret Ullb*erg har nyligen tagit certifikat. Oklart vem den tredje personen är. Ullb*erg är inga adrenaline junkies utan vanliga ordentliga personer. Man har haft bra utrustning för vinterdyk och tagit en mängd kurser men paret får sägas ha lite erfarenhet.

Oklart på vilket djup mannen Ullb*erg påträffades. Kvinnan var på ca 8 meter med strålkastare på. Den tredje personen påträffades livlös, oklart var, men man lyckades med återupplivning. Oklart med status just nu.

Paret Ullb*erg hade enligt uppgift certifikat till 30 meter. Tror det kallas "PADI advanced open diver certificate". Platsen där man dök är känd och en populär plats för dykning. Man går i från stranden utan båt. Det fanns ingen is på platsen.

Olyckan är mycket tragisk. Alla har sina preferenser med hobbies och risktagning. Kan subjektivt tyckas att dykning mitt i vintern är onödigt när man har begränsad erfarenhet. Hoppas den tredje personen kvicknar till och kan berätta mer om vad som hänt. Oavsett vad som hänt är mer information alltid bra för att minska risken att det händer igen.
Senast redigerad av F.C. 2023-01-07 kl. 21:17.
Citera
2023-01-07, 21:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Är det någon som kan eller kommer hålla koll på vad som händer, dvs att få reda på mer fakta. Vad som hände etc, från utredningar och rapporter.

Skulle vara mycket tacksam om den informationen kan postas i tråden när det finns tillgängligt så kanske det ger en tydligare bild av vad som hände. Vi kan spekulera i evigheter utan att komma fram till något, sedan vet jag att alla olyckor inte alltid får en tydlig förklaring i händelseförloppet tyvärr.

Men det är ju inget man kan göra något åt, skit händer men det är tråkigt när det blir dödlig utgång eller folk skadar sig alvarligt. Iofs är dykning förenat med högre risk jämfört med att befinna sig på land eftersom man befinner sig i fiskarnas värld.

Hur som helst, oavsett om folk är våghalsar eller inte upplever jag det som tråkigt när folk drabbas av olyckor. Livet är ju inte värt att leva om man inte kan göra saker och tyvärr finns det risker med allt man gör. R.I.P.
Citera
2023-01-07, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M4WI
Dottern heter Emm* Lejm*n och har lagt upp bild på sin Facebook…

*a

varför har intr dottern samma efternamn som sina föräldrar tro? var det hennes mamma och pappa?
Citera
2023-01-07, 21:58
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Regulatorfrysning brukar väl resultera i att luften flödar fritt, och då borde luften räcka till för en uppstigning. Därför tror jag inte detta har hänt.

Dumpa viktbältet och iväg uppåt far du som en kork! Att dumpa är väl bland det första man får lära sig. Koppla loss väst och tank och gör en FU (Fri Uppstigning som också övas i grundkursen), du behöver inte simma, lag lovar!
Fridykning med torrdräkt, kan väl förvisso gå med ett tungt viktbälte också, utan helt meningslöst.
Senast redigerad av Solstol28 2023-01-07 kl. 22:13.
Citera
2023-01-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Dumpa viktbältet och iväg uppåt far du som en kork!
Kvinnan hade ju hittats på åtta meter. Vid endast friflöde borde hon ha korkat, kan man tycka. Om de nu var på botten när det blev problem och började stiga uppåt, vill säga. Det känns som om det är något annat som hänt.
Citera
2023-01-07, 22:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Lite fakta angående denna mycket tragiska händelse. Fortfarande oklart exakt vad som skett. Troligtvis problem med utrustningen på relativt djupt vatten kombinerat med panik och begränsad erfarenhet.

Alla tre har dykt med utrustning och det är inte fråga om fridykning. Paret Ullb*erg har nyligen tagit certifikat. Oklart vem den tredje personen är. Ullb*erg är inga adrenaline junkies utan vanliga ordentliga personer. Man har haft bra utrustning för vinterdyk och tagit en mängd kurser men paret får sägas ha lite erfarenhet.

Oklart på vilket djup mannen Ullb*erg påträffades. Kvinnan var på ca 8 meter med strålkastare på. Den tredje personen påträffades livlös, oklart var, men man lyckades med återupplivning. Oklart med status just nu.

Paret Ullb*erg hade enligt uppgift certifikat till 30 meter. Tror det kallas "PADI advanced open diver certificate". Platsen där man dök är känd och en populär plats för dykning. Man går i från stranden utan båt. Det fanns ingen is på platsen.

Olyckan är mycket tragisk. Alla har sina preferenser med hobbies och risktagning. Kan subjektivt tyckas att dykning mitt i vintern är onödigt när man har begränsad erfarenhet. Hoppas den tredje personen kvicknar till och kan berätta mer om vad som hänt. Oavsett vad som hänt är mer information alltid bra för att minska risken att det händer igen.

Tack för info.

Om paret som omkom nyligen hade tagit dykcert och gått kurs till nivån ”PADI Advanced Open Water Diver” har de kommit till den näst första nivån av PADI-utbildningarna. Inte längre.

PADI är ett internationellt certifieringssystem av flera, men ett av de vanligare. Står för Professional Association of Diving Instructors.
PADI dykcertifiering har olika utbildningssteg där grundutbildningen , sk ”dykcertifikat” heter Open Water Diver

1.Open Water Diver (ner till 18 meter)
2.Advanced Open Water Diver (ner till 30 meter)
3.Rescue Diver
4.Dive Master
efter detta olika instruktörsutbildningar och varianter.

Men endast till nivå nr 2 , ”Advanced Open Water Diver”, är verkligen inte så avancerat. Har man också nyligen börjat med dykning och enbart utbildats till denna nivå, kan man faktiskt inte så mycket ännu.

Har man inte heller någon större rutin är, i vart fall i mitt tycke, ett vinterdyk från land i minusgrader med vindbyar och snöblåst i bökig torrdräkt med mycket tyngder och en bit att gå, väldigt ansträngande för en normalbyggd man på 56 och en kvinna på 58 år. Rätt tufft och nog inte så vanligt att någon så pass grön dykare i den åldern skulle ge sig på det. Men som du säger, vi är alla olika med olika preferenser.

Hoppas den tredje dykaren mår bra och kommer igenom traumachocken liksom anhöriga. Vi får nog i sinom tid reda på mer fakta vad som hänt.
Senast redigerad av coli 2023-01-07 kl. 22:37.
Citera
2023-01-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för info.

Om paret som omkom nyligen hade tagit dykcert och gått kurs till nivån ”PADI Advanced Open Water Diver” har de kommit till den näst första nivån av PADI-utbildningarna. Inte längre.

PADI är ett internationellt certifieringssystem av flera, men ett av de vanligare. Står för Professional Association of Diving Instructors.
PADI dykcertifiering har olika utbildningssteg där grundutbildningen , sk ”dykcertifikat” heter Open Water Diver

1.Open Water Diver (ner till 18 meter)
2.Advanced Open Water Diver (ner till 30 meter)
3.Rescue Diver
4.Dive Master
efter detta olika instruktörsutbildningar och varianter.

Men endast till nivå nr 2 , ”Advanced Open Water Diver”, är verkligen inte så avancerad. Har man också nyligen börjat med dykning och enbart utbildats till denna nivå, kan man faktiskt inte så mycket ännu.

Har man inte heller någon större rutin är, i vart fall i mitt tycke, ett vinterdyk från land i minusgrader med vindbyar och snöblåst i bökig torrdräkt med mycket tyngder och en bit att gå, väldigt ansträngande för en normalbyggd man på 56 och en kvinna på 58 år. Rätt tufft och nog inte så vanligt att någon så pass grön dykare i den åldern skulle ge sig på det. Men som du säger, vi är alla olika med olika preferenser.

Hoppas den tredje dykaren mår bra och kommer igenom traumachocken liksom anhöriga. Vi får nog i sinom tid reda på mer fakta vad som hänt.

Skulle fortfarande hävda att vinterdyk är säkrare än sommardyk på grund av den pissiga sikten på sommaren. Nu får vi reda på att två var nybörjare, men hur långt man är certifierad avgör inte vilken grad av erfarenhet man ligger på. En del ger skaftet för att gå advanced-kursen så fort som möjligt för att därigenom kunna dyka djupare medan andra lägger större möda på att göra många dyk och skaffa sig erfarenhet för att vara så säkra som möjligt innan de driver på utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in