Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Många värna om att hålla skenet uppe, att hålla igång en livstil, att framstå som framgångsrik och ha läget under kontroll, och det kostar. Du har iofs också lån, men du amortera och sparar. Hur många av dem gör det? De tar stora lån men fortsätter lever som vanligt, gör inga kompromisser och amortera inget eller så lite som möjligt.
Jag vet inte vad du betalar i ränta, men man kan väl se det som så, är din låneränta högre än din sparräntan efter ränteavdraget så tjänar du ju på att amortera än spara på ett sparkonto. Så kanske du skulle kunna amortera ännu mer. Men det är samtidigt bra att ha en buffert så man inte är för beroende av jobb/bidrag etc. För sånt kan försvinna snabbt.
Du har en stabilare ekonomi än de flesta, även om de flesta borde ha stabilare ekonomi än du, så har de inte det av någon lustigt anledning trots att de har arbetat hela sitt liv. Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift.
Flummigt inlägg. Är många som amorterar och sparar pengar samtidigt. Faktum är att gemene man aldrig tidigare varit så intresserade av ekonomi och börsen. Vilka människor är det du refererar till egentligen?
’De flesta borde ha stabilare ekonomi än du’ ’Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi. Trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift’
Vad menar du? Vilka är dessa människor som lyckas ha dålig ekonomi? Hur vet du vilka förutsättningar folk har? Vad är stenrik enligt dig?
TS - Är lite detta jag menar, du kommer inte få något bra svar på din fråga här. Om du vill skapa dig en bättre bild av hur du står ekonomiskt gentemot mot andra så måste du vara betydligt mer specifik.
Gentemot vilka är det vi talar om egentligen? Är det jämfört mot;
- Personer i bostad värderad till 1.2 miljoner med runt 800k i lån och samma belåningsgrad som du?
- Personer som bor i samma stad och stadsdel som du?
- Personer verksamma inom samma yrke och lönespann?
- Personer med familj?
- Personer som började spara pengar ungefär samtidigt som du?
- Personer med samma levnadsstandard som du?
- Personer som ärvt pengar?
- Personer som driver egna bolag?
Listan kan göras lång, du fattar vad jag menar? Svaret på din fråga är lite som att fråga hur långt ett snöre är.