2023-01-07, 23:31
Avslutad
Jag sparar inte ett skit nästan men är ganska ung och tutar in allt jag har i huset... Ser det som en långsiktig investering.
Man kan så klart välja en annan bana och bo i ett billigare hus och lägga in pengar på börsen... Vad som är rätt kan bara var och en svara på själv.

Jag har sparande i fonder så klart men inte så jag lattjar runt på börsen.
Citera
2023-01-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?

Många värna om att hålla skenet uppe, att hålla igång en livstil, att framstå som framgångsrik och ha läget under kontroll, och det kostar. Du har iofs också lån, men du amortera och sparar. Hur många av dem gör det? De tar stora lån men fortsätter lever som vanligt, gör inga kompromisser och amortera inget eller så lite som möjligt.

Jag vet inte vad du betalar i ränta, men man kan väl se det som så, är din låneränta högre än din sparräntan efter ränteavdraget så tjänar du ju på att amortera än spara på ett sparkonto. Så kanske du skulle kunna amortera ännu mer. Men det är samtidigt bra att ha en buffert så man inte är för beroende av jobb/bidrag etc. För sånt kan försvinna snabbt.

Du har en stabilare ekonomi än de flesta, även om de flesta borde ha stabilare ekonomi än du, så har de inte det av någon lustigt anledning trots att de har arbetat hela sitt liv. Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift.
Citera
2023-01-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Och med det sagt, ljuger alla andra, medans TS talar sanning?

Vem vet, men har det någon egentligen betydelse för tråden om ts talar sanning eller inte? Även om det är en fiktiv person så kan man fortfarande spekulera kring om hur den fiktiva personen skulle ligga till i jämförelse med andra.
Citera
2023-01-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Många värna om att hålla skenet uppe, att hålla igång en livstil, att framstå som framgångsrik och ha läget under kontroll, och det kostar. Du har iofs också lån, men du amortera och sparar. Hur många av dem gör det? De tar stora lån men fortsätter lever som vanligt, gör inga kompromisser och amortera inget eller så lite som möjligt.

Jag vet inte vad du betalar i ränta, men man kan väl se det som så, är din låneränta högre än din sparräntan efter ränteavdraget så tjänar du ju på att amortera än spara på ett sparkonto. Så kanske du skulle kunna amortera ännu mer. Men det är samtidigt bra att ha en buffert så man inte är för beroende av jobb/bidrag etc. För sånt kan försvinna snabbt.

Du har en stabilare ekonomi än de flesta, även om de flesta borde ha stabilare ekonomi än du, så har de inte det av någon lustigt anledning trots att de har arbetat hela sitt liv. Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift.

Flummigt inlägg. Är många som amorterar och sparar pengar samtidigt. Faktum är att gemene man aldrig tidigare varit så intresserade av ekonomi och börsen. Vilka människor är det du refererar till egentligen?

’De flesta borde ha stabilare ekonomi än du’ ’Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi. Trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift’

Vad menar du? Vilka är dessa människor som lyckas ha dålig ekonomi? Hur vet du vilka förutsättningar folk har? Vad är stenrik enligt dig?

TS - Är lite detta jag menar, du kommer inte få något bra svar på din fråga här. Om du vill skapa dig en bättre bild av hur du står ekonomiskt gentemot mot andra så måste du vara betydligt mer specifik.

Gentemot vilka är det vi talar om egentligen? Är det jämfört mot;

- Personer i bostad värderad till 1.2 miljoner med runt 800k i lån och samma belåningsgrad som du?
- Personer som bor i samma stad och stadsdel som du?
- Personer verksamma inom samma yrke och lönespann?
- Personer med familj?
- Personer som började spara pengar ungefär samtidigt som du?
- Personer med samma levnadsstandard som du?
- Personer som ärvt pengar?
- Personer som driver egna bolag?

Listan kan göras lång, du fattar vad jag menar? Svaret på din fråga är lite som att fråga hur långt ett snöre är.
Senast redigerad av harlettoscara 2023-01-08 kl. 00:05.
Citera
2023-01-08, 00:16
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Du står dig fint, din situation är att betrakta som guldläge och du behöver inte vara orolig för fem öre
Citera
2023-01-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Flummigt inlägg. Är många som amorterar och sparar pengar samtidigt. Faktum är att gemene man aldrig tidigare varit så intresserade av ekonomi och börsen. Vilka människor är det du refererar till egentligen?

’De flesta borde ha stabilare ekonomi än du’ ’Hur så många människor har lyckas ha så dålig ekonomi. Trots alla förutsättningar till att vara mer eller mindre stenrika är en bedrift’

Vad menar du? Vilka är dessa människor som lyckas ha dålig ekonomi? Hur vet du vilka förutsättningar folk har? Vad är stenrik enligt dig?

TS - Är lite detta jag menar, du kommer inte få något bra svar på din fråga här. Om du vill skapa dig en bättre bild av hur du står ekonomiskt gentemot mot andra så måste du vara betydligt mer specifik.

Gentemot vilka är det vi talar om egentligen? Är det jämfört mot;

- Personer i bostad värderad till 1.2 miljoner med runt 800k i lån och samma belåningsgrad som du?
- Personer som bor i samma stad och stadsdel som du?
- Personer verksamma inom samma yrke och lönespann?
- Personer med familj?
- Personer som började spara pengar ungefär samtidigt som du?
- Personer med samma levnadsstandard som du?
- Personer som ärvt pengar?
- Personer som driver egna bolag?

Listan kan göras lång, du fattar vad jag menar? Svaret på din fråga är lite som att fråga hur långt ett snöre är.

Om folk skulle amortera i någon större grad så skulle inte sverige vara ett av världens mest belånade länder. Då skulle inte en liten räntehöjning på någon enstaka procent skapa allmän panik. Om de visste att de inte klarade av någon procent höjning så skulle de givetvis ha låst räntan.

Börsen är inte ett sparande utan det är investeringar/spel. Man bör amortera innan man spelar med pengarna på börsen. Det är lite just det ekonomiskt omogna beteende jag pratar om. Man lever som vanligt, som lånet vore gratispengar, åker på thailandsresor och köper ny bil och senast elektronik och spelar med pengar som inte är ens egna på börsen innan man betalar av lånet. Det är extremt ekonomiskt omoget och svinigt beteende.
Citera
2023-01-08, 01:49
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?

Bara dom med tillgångar att sälja.
Citera
2023-01-08, 02:09
Medlem
Papper1512s avatar
Jag är i nästan samma ålder som TS.
Bolån på 2 mil, lägenhet värd 6 mil.
Sen cirka 2 mil i sparande. Äger inte så många dyra saker längre. Kanske 300-400k. Har en firma med nära noll kostnader där det ligger en dryg miljon i kassan.

Så säg att jag är god för typ 7 mil. Tycker det är ok för att ha jobbat i typ 16 år.
Citera
2023-01-08, 03:54
Medlem
Kommer få netto på 41 med avkastningar och jobb. Behöver dock lägga in en miljon på huslån rätt snart så sparpengar kommer att bli noll. Har efter det så jag kan spara 25k i månaden och leva rätt gott. Inte varje månad men rätt ofta har då bostad värd 4 miljoner och lån på 1. Samt annat värde på lösöre 1 miljon. Behöver spara ihop åtminstone 500 tusen på två år för att ha säkerhet och fortsätta så med kanske 20k/mån, sparande år tre och framåt. Börjar komma upp i åren och behöver få ihop $. Har rest massor och gjort mycket så känner mig ganska lugn på den biten. Gillar dock att handla mat hos slaktaren och ha kvalitéts kläder. Får se hur det går men låter som vi har lite liknande situation
Citera
2023-01-08, 04:22
Avslutad
Citat:
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Sluta skryt då. Fattar väl att de flesta inte har en spänn väl?
Citera
2023-01-08, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Sluta skryt då. Fattar väl att de flesta inte har en spänn väl?

Skryt???? En 35 åring med mindre än en miljon i tillgångar! Det är inte något att skryta med!
Citera
2023-01-08, 05:20
Medlem
fittslems avatar
TS sov lungt om natten du överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in