2023-01-07, 19:21
Medlem
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?
Citera
2023-01-07, 19:27
Medlem
Majoriteten av Svenskarna har noll kr på sparkontot, så du kan vara lugn.
Citera
2023-01-07, 19:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Flashback är fel ställe att fråga detta. Alla här är multimiljonärer som äger 2 pampiga villor med elräkningar på 60k i månaden, lägger undan 50k i kryptovalutor och lägger resterande 50k av månadslönen på knark och horor.
Citera
2023-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Majoriteten av Svenskarna har noll kr på sparkontot, så du kan vara lugn.
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?
Citera
2023-01-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?
Jag skulle klara mig i 2 år utan inkomst
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Tänk inte så jävla mycket på din ekonomi. Ha så du klarar dig, du kan få en stroke/hjärtattack eller liknande i morgon och vara av banan, då spelar det ingen roll att du har lite pengar på banken. Det du har är inte lite, men det är långt ifrån mycket.

Vill du ha trygghet, så se till att bli odödlig.
Citera
Medlem
Folk ljuger rätt friskt.

Många har det kärvare än dom vill påskina.

Du har mer än majoriteten av svenskar har. Så du kan vara lugn. Du är värd!

Tröttsamt med alla dessa trådar om "hur ligger jag till?"

Svenskar fullkomligen DYRKAR pengar av någon jävla anledning.
Citera
2023-01-07, 19:34
Medlem
Pungpuckels avatar
Vad är ditt slutliga mål egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Flashback är fel ställe att fråga detta. Alla här är multimiljonärer som äger 2 pampiga villor med elräkningar på 60k i månaden, lägger undan 50k i kryptovalutor och lägger resterande 50k av månadslönen på knark och horor.
Jo, jag har hängt en del här på forumet och det verkar inte bättre. Men vill ha olika synvinklar på hur andra ser på min ekonomi. Skulle jag fråga mina föräldrar så skulle dom tyckt att jag har det otroligt bra ställt tex då dom alltid har spenderar varenda krona. Skulle jag däremot fråga vissa vänner så ligger jag miltals bak dom.
Man ska inte jämföra sig men ibland så kan det vara en morot för att ta sig vidare.
Citera
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag tror att du är över medel i sparande. Av villaägare i din ålder har du förmodligen lägre lån än de flesta också.
Det som snackas om när det rö sig om sparande är ju "ränta på ränta" som du gått miste om. Men du tycks ju lyckas sätta av en hel del, förmodligen mer än de flesta.
Citera
2023-01-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag tror att du är över medel i sparande. Av villaägare i din ålder har du förmodligen lägre lån än de flesta också.
Det som snackas om när det rö sig om sparande är ju "ränta på ränta" som du gått miste om. Men du tycks ju lyckas sätta av en hel del, förmodligen mer än de flesta.
Kanske är det så, håller jag mig till planen jag gjorde upp för 1.5 år sedan så är jag skuldfri redan om 5.5 år och har en då även en del kapital sparat då jag tjänar helt Okej. Den dagen så står jag mig nog bra om man ska jämföra.
Citera
2023-01-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Jag skulle klara mig i 2 år utan inkomst
Då ligger du strax före mig, gott jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in