Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vet alla om att inflationen för euroområdet föll med 100 punkter till 9,2 i december? Inflationen kan gå snabbt ner under 2023. När inflationen faller så blir Cb nöjda.
Vad synd då att CB-styrning inte påverkar bostadspriser alls, det har ju gubbarna här gjort klart och tydligt i flera år.
Citera
2023-01-07, 11:40
Medlem
Asså vissa härinne är ju inte på allvar.

Känns som att vissa vill att det ska upp och andra vill att det ska ner. Vissa använder anekdoter och andra försöker vara sakliga. Sanningen ligger väll mittemellan. Priserna faller, men kanske inte lika mycket överallt. Kanske till och med stiger någonstans. Ibland får man känslan av att gå in i ett aktieforum där vissa försöker snacka upp eller snacka ned aktien. Antingen använder man fakta, eller så betonar man att det är en anekdot och att man inte har några som helst bevis för det. Wow.
Senast redigerad av jens-hedenstedt 2023-01-07 kl. 11:44.
Citera
2023-01-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

Känns som att vissa vill att det ska upp och andra vill att det ska ner. Vissa använder anekdoter och andra försöker vara sakliga. Sanningen ligger väll mittemellan. Priserna faller, men kanske inte lika mycket överallt. Kanske till och med stiger någonstans. Ibland får man känslan av att gå in i ett aktieforum där vissa försöker snacka upp eller snacka ned aktien. Antingen använder man fakta, eller så betonar man att det är en anekdot och att man inte har några som helst bevis för det. Wow.

Så är det. Många här inne är extremt biased åt endera hållet. Frekventerar man tråden ofta, lär man sig ganska snabbt var vissa användare "står" och kan därmed läsa deras inlägg ur den kontexten. Det åligger ju som alltid annars ett individuellt ansvar att vara kritisk till det man läser, även här.

Många här (oavsett om de är bears eller bulls) kommer att torgföra "sin" linje som vore den en absolut sanning. Och de blir ofta otrevliga i olika utsträckning om/när de får mothugg. En intressant detalj, är att vissa nästan verkar tro att deras inlägg här har någon reell marknadspåverkan. Så stark är deras egna agenda.

Jag tycker denna tråd är intressant som ett komplement till annan data och artiklar om bostadsmarknaden. Men jag skulle nog aldrig ta beslut, enbart baserat på vad som skrivs här. I slutändan famlar vi ju alla i mörkret ändå, det enda vi "vet" är att nästa 'hack i kurvan' (avsett om det är upp eller ner) kommer när vi minst anar det.
Citera
2023-01-07, 13:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Just så meddela mäklaren,40%. Ser jag på budgivningar så är det galet dött just nu i Uppsala. Ser ut som det är endast ca 10% som får bud e visningar. När jag tippar det låg på ca 60-70% tidigare.UtgångsPriserna har kommit ner lite men det känns som det bara är 5-10% rent generellt med vissa undantag. Säljare har ej närmat sig köpare tillräckligt. Vissa ligger ju jättelänge kommande sen så bearbetar nog mäklarna mer än tidigare de som ligger på sina spekulantregister även om de är flera år gamla.
Känns generellt som att många avvaktar och att osålda objekt från i höstas kommer tillbaka med samma eller något sänkt pris.
Citera
2023-01-07, 15:37
Medlem
kaktjuvens avatar
Hittade en nyproduktion på radhus, ca 40 min ifrån Stockholms stadskärna, dvs yttre förort längst ut på pendellinjen.
3,05 - 3,45mkr beroende på om man vill ha hörnet (accept pris).
99kvm x 2 plan, plus en avgift på 5200kr/mån.
Går som brf.
Känns mycket mer humant än en liknande som är 10min närmare stadskärnan som går för 5,5mkr.

Vad tycker ni att ett radhus som ovan bör gå på?
Börjar vi närma oss de gamla normala priserna som rådde en gång i tiden?
Citera
2023-01-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Hittade en nyproduktion på radhus, ca 40 min ifrån Stockholms stadskärna, dvs yttre förort längst ut på pendellinjen.
Går som brf.
Känns mycket mer humant än en liknande som är 10min närmare stadskärnan som går för 5,5mkr.

3 300 tkr i pris
15% kontantinsats = 495 tkr
Lån 85% = 2 805 tkr
Amortering 3% om året = 84 tkr
Ränta 4% på 2 805 tkr = 112 tkr
Årsavgift = 62 tkr

Månadsutgift = 84 + 112 + 62 tkr / 12 månader = 258/12 = 21,5 tkr

21 500 kr i månaden alltså sen tillkommer el, försäkring och pendlingskostnader. Samt eventuell parkeringsplats. Samt en halv miljon kr i insats som sagt.

Vad kostar ett pendelkort?
Citera
2023-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Går som brf.

Du får inte glömma att titta på indirekta nettoskuldsättningen. Det kan vara uppåt 13-15tkr/kvm. Det är ju därför det bara byggs BRF radhus, så man "gömma" lån i föreningen.

Tolkar jag dig rätt vill de ha 15-17.5tkr/kvm. Så kan ungefär halva kostanden kan vara gömd i föreningen. Men du kanske menar 99kvm totalt? Det låter mer troligt.
Senast redigerad av trickget 2023-01-07 kl. 16:26.
Citera
2023-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jag undrar hur en person vill kunna bo i en lägenhet med helfönster från golv till tak, när man kan sträcka ut handen från "fönstret" (går väl inte ens öppna för än mer panikkänslor) och skaka hand med grannen i bostadshuset mittemot?

Vilken jävla insyn.

Som djur i bur.
Citera
2023-01-07, 16:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vad kostar ett pendelkort?
Samma som ett "tunnelbanekort", ca 1000 kr per månad,
Citera
2023-01-07, 16:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Går som brf.

3.5m plus 1.5m (?) i föreningslån så 5m för 99 kvm längst ut i Stockholms län (Bro/Nynäshamn?). Klart det är "billigare" men det är fortfarande en blåsning. Kräv 50% rabatt så börjar det så någorlunda rimligt ut.
Citera
2023-01-07, 17:59
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Förlorar ni också 53,000 varje månad "på att bara bo"? Eller mer. För det är väl inte bara jag som ÄGER något här i stockholmsområdet. Det är ju så märkvärdigt att ÄGA bostad i Stockholm.

Ja om 20 år är min vinst på över 10msek på bostaden utraderad i den här takten.
Citera
2023-01-07, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

2000-talet, som bara är 23 år gammalt, har redan haft två gigantiska, internationella bostadsbubblor. Så det är förståeligt att människor börjar tvivla på att vi blir smartare av erfarenhet. Bland de länder som är involverade i den andra bubblan, är Sverige ett av de uppenbart skyldiga, som deltagit fullt ut i den skenande inflationen på bostadsmarknaden. Priserna nådde den här gången nivåer långt över de från den första högkonjunkturen. Nu, i början av 2023, med högre bolåneräntor, åker luften ur bostadsbubblan och priserna sjunker över hela riket. Här går vi återigen in i en bostadskris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in