Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 22:04
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, att buden försvann sammanföll väldigt väl med att marknaden dog. Är väl runt en av fem annons med budgivning pågår som visar bud, och de är då oftast något under eller på/nära utgångspris.

Och det budet har mäklarens polare lagt, alternativt i färre fall nån bekant till personen som vill sälja.

Oftast ligger dessa bud med en budgivare på utgångspris eller lite under av någon anledning kvar väldigt länge när det är synligt.
Citera
2023-01-06, 22:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kan bekräfta ovanstående. En släkting till mig skulle på visning och 2 dagar innan var lägenheten såld med 20% över utgångspris. Det verkar som gemene man är på väg in på bostadsmarknaden igen. Man skulle slagit till i höstas

Att något sålts innan visning och högre än utgångspris betyder i sig ingenting. Det som är av betydelse är vad slutpriset blev i förhållande till tidigare försäljningar. Sen är anonyma anekdoter rätt ointressanta i allmänhet om de inte kan verifieras öht. Kan du länka till din släktings missade köp?
Citera
2023-01-06, 22:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Och det budet har mäklarens polare lagt, alternativt i färre fall nån bekant till personen som vill sälja.

Oftast ligger dessa bud med en budgivare på utgångspris eller lite under av någon anledning kvar väldigt länge när det är synligt.

Ja, de här annonserna med "Budgivning pågår" och sen ett tre månader gammalt bud på utgångspris som enda action är ju lite pinsamma.
Citera
2023-01-06, 22:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

En anekdot som inte ger bekräftelse till svammelmakarnas fantasier och då går alla säkringar och personangreppen haglar. I de här kommunisternas värld får inte oppositionell information komma fram.
Har säkert hänt innan men alla som drar slutsatser om hur marknaden i sin helhet ser ut baserat på anekdoter är idioter oaktat vilken bild de försöker förmedla. Jag har sagt det upprepade gånger till Immelman men säger det gärna igen, anekdoter är inte värda ett skit om du inte har ren fakta att luta dig mot för att styrka din anekdot med.

Du förtjänar för övrigt inget annat än personangrepp efter dina konstanta fulcitat och vridande på sanningen för att stödja din talibanliberalistiska världssyn där allt annat än marknadsekonomi är Nordkorea. Jag ser för övrigt att du lyfte Singapore som ett positivt exempel när du argumenterade med Hindenburg men när jag lyfte Singapore's public housing med aktiv statlig involvering som ett attraktivt alternativ till vår kartellstyrda byggbransch så var det helt plötsligt Nordkorea. Hur ska du ha det? Är Singapore bra eller skit?
Senast redigerad av Teu 2023-01-06 kl. 22:17.
Citera
2023-01-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Efter vårens höjningar kära BLT-broder så är vi på 4% efter rabatt. Har själv 3,17% nu rörligt. Men räknar med 4-4,5% om 6-9 månader.

Du skulle ha tipsat mig i början av 2022.

Alternativt hittar du en bostadsrätt som kostar mindre än som är försvarbart för Kronofogden att utmäta genom att sälja på exekutiv auktion. Gränsen torde ligga någonstans kring 200000 kronor men här är jag osäker.

Just den här aspekten har nästan glömts bort under bostadsbubblans glada dagar. En hyresrätt eller en billig bostadsrätt ger en större trygghet mot hemlöshet än en dyr bostadsrätt. Det kan till och med bli en räddare i nöden för vissa bostadsrättinnehavare med personliga ekonomiska problem vars bostadsrättsföreningar sen går i konkurs och de då istället får hyresrätter.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2023-01-06 kl. 22:16.
Citera
2023-01-06, 22:28
Bannlyst
Citat:
Vi är tillbaka till gamla tider.
En släkting som suktar efter en central BR beredde sig på att gå på visning i helgen.
Dock försvann bostaden från hemnet. Efter koll med mäklaren hade det kommit ett bud +10% som säljaren accepterat.
Blev ingen visning. Bara en sur släkting kvar som hade velat köpa lägenheten.

Fast när detta kommer från han som alltid ljuger
Citera
2023-01-07, 00:07
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
My bad, jag syfta på grannföreningen som nu har tillträde.

https://www.mohv.se/objekt/stockholm/emmy-rappes-gata-2-van-6/OBJ23216_1972527826/

17.2k i lån. Enligt ekonomiska planen landar årsavgiften på 1270kr/kvm vid 4,8% ränta (redan första året).

Jag undrar hur en person vill kunna bo i en lägenhet med helfönster från golv till tak, när man kan sträcka ut handen från "fönstret" (går väl inte ens öppna för än mer panikkänslor) och skaka hand med grannen i bostadshuset mittemot?

Vilken jävla insyn.
Citera
2023-01-07, 01:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har säkert hänt innan men alla som drar slutsatser om hur marknaden i sin helhet ser ut baserat på anekdoter är idioter
Hur ofta har du klagat på bubbelpratarna om det. Det är ju deras huvudsysselsättning.

Det jag uppmärksamma här är ju hyckleriet att det går bra.
Men jag ser ju inte riktigt att det berörs.

Citat:
Du förtjänar för övrigt inget annat än personangrepp efter dina konstanta fulcitat och vridande på sanningen för att stödja din talibanliberalistiska världssyn där allt annat än marknadsekonomi är Nordkorea.
Utan tvivel känns det så för dig.
Men i verkligheten är jag väldigt saklig och konsekvent. Obarmhärtigt är nog ett passande ord.
Men det är ju bara andra sakliga personer som kan se det. Alla andra känner ju i hela kroppen att det inte är så.
(Men visst är det intressant hur störda alla ni kommunister blir av att jag uppmärksammar det helt korrekta att det är staten som sköter allt i Nordkorea).

Citat:
Jag ser för övrigt att du lyfte Singapore som ett positivt exempel när du argumenterade med Hindenburg
Nej det är fel.
Nu är det som vanligt att du inte läst ordentligt.
Jag refererade till bla Singapore till Lava ang arbetslöshet.
Du ser hur lätt det går fel för dig.

(Hindenburg är för trög. Han fattade aldrig vad jag skrev utan skulle bara gå igång med off topic).

Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Fast när detta kommer från han som alltid ljuger
Om jag någon gång skulle skriva något som är fel vore det väl enkelt att då visa att det är fel. Det skulle jag ju gå med på omedelbart om det var så. Men hur ofta kan någon visa att jag har fel?
Det som händer däremot är att sådana som du kommer med fantasifulla fantasier om att jag skulle haft fel.
Men det har ju inget värde.
Citera
2023-01-07, 01:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jag undrar hur en person vill kunna bo i en lägenhet med helfönster från golv till tak, när man kan sträcka ut handen från "fönstret" (går väl inte ens öppna för än mer panikkänslor) och skaka hand med grannen i bostadshuset mittemot?

Vilken jävla insyn.
Är det inte så att folk som bor centralt är ok med insyn. Det är ju ganska vanligt. Och inget unikt för de här husen.
Citera
2023-01-07, 01:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kan bekräfta ovanstående. En släkting till mig skulle på visning och 2 dagar innan var lägenheten såld med 20% över utgångspris. Det verkar som gemene man är på väg in på bostadsmarknaden igen. Man skulle slagit till i höstas
Det är nog inte försent än.

Priserna har nog inte bottnat. Men att det dyker upp den här typen av inslag är ju intressant.
Det skulle indikera att fler och fler tröttnat på att vänta och slår till med antagandet att en bostad som är optimal för dom får dom antagligen inte billigare. Nästa kanske kommer i Oktober.
Citera
2023-01-07, 06:35
Medlem
Citat:
Vi är tillbaka till gamla tider.
En släkting som suktar efter en central BR beredde sig på att gå på visning i helgen.
Dock försvann bostaden från hemnet. Efter koll med mäklaren hade det kommit ett bud +10% som säljaren accepterat.
Blev ingen visning. Bara en sur släkting kvar som hade velat köpa lägenheten.

En släktings kompis systers kompis köpte en BR i Kungsholmen -15%. Vi är påväg ner! Allt är ju relativt, utgångspriset kan diffa +-10% utifrån marknadsvärde. Vissa mäklare drar till med lockpriser medan vissa i dagens marknad sätter sig något över marknadsvärdet. Har en kapitalstark person bestämt sig för ett objekt så kan det gå fort. Alla bryr sig inte om att köpa till ett "bra" pris, affektionsvärden spelar in.

Jävlar vad många objekt som publicerats på hemnet senaste dagarna innanför tullarna. Kommer marknaden snabbt svälja utbudet eller blir det en långdragen kamp mellan säljarna?
Citera
2023-01-07, 08:52
Bannlyst
Förlorar ni också 53,000 varje månad "på att bara bo"? Eller mer. För det är väl inte bara jag som ÄGER något här i stockholmsområdet. Det är ju så märkvärdigt att ÄGA bostad i Stockholm.
Senast redigerad av Sportlaban 2023-01-07 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in