2023-01-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Tycker jag låter rätt osannolikt. Allt brukar vara hunky dory tills något händer och skiten träffar fläkten. Friflödande reg är inte att leka med, till exempel. Då blir sikten nära noll i omedelbar närhet till den drabbade på grund av alla bubblor.
Därför är poolträning på sommaren så otroligt nyttigt om man vill minimera riskerna. Fast det är ju förstås inte askul att repetera kunskaper som man redan kan och när man drar av sig torrdräkten i en varm simhall så luktar det inte hallonbåtar.

Fast nu verkar ju kvinnan inte vara en entusiast egentligen utan mer ha gett med sig pga mannens tjat (om jag nu tolkar hennes fb rätt). Tror mycket väl att en allmän rädsla snabbt kan omvandlas till panik med efterföljande katastrof som följd. Jag själv har avstått inbokade dyk pga att jag inte känt mig på topp eftersom jag vet att en smygande känsla av olust kan göra att jag får panik ”light” och det är ingen njutning.
Citera
2023-01-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Om du vill att vi som inte är insatta i dykarspråk skall förstå vad det är du säger så kanske du i alla fall kunde undvika förkortningar som inte går att googla. Eller det viktiga är att de redasn insatta begriper?
I stand corrected. Reg brukar man kalla regulator för. Trycket i luftflaskan är såpass högt att det måste regleras för luften ska gå att andas på ett normalt sätt.
Citera
2023-01-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Fast nu verkar ju kvinnan inte vara en entusiast egentligen utan mer ha gett med sig pga mannens tjat (om jag nu tolkar hennes fb rätt). Tror mycket väl att en allmän rädsla snabbt kan omvandlas till panik med efterföljande katastrof som följd. Jag själv har avstått inbokade dyk pga att jag inte känt mig på topp eftersom jag vet att en smygande känsla av olust kan göra att jag får panik ”light” och det är ingen njutning.
I så fall är det ju såklart åt helvete att hon dök öht. Panik får man dock inte för ingenting bara sådär. Mådde hon inte toppen så borde hon ju ha tecknat att hon ville upp och i det läget ska det vara en jävla skitstövel till snubbe och dålig dykare och parkamrat om han inte följer med upp.

Visst, hon kanske var hunsad men det spåret känns rätt kallt för mig.
Citera
2023-01-07, 16:05
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jomenvisst!

Man dyker ju nästan alltid med en ”buddy” en partner under dyket, just därför är man ofta mer rädd om buddyn än sig själv.

Min buddy är min livförsäkring.

Till en viss nivå. Sen tränar man på att klara sig själv, och att veta när man inte skall försöka hjälpa mer. Då brukar man också ha full redundans på utrustningen, plan A, plan B, plan C. PADI dykare brukar mest bara hoppa i och se vad som händer. (Nåja. Men lite så i alla fall)
Citera
2023-01-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Då gjorde du så klart rätt som avstod. Själv känner jag inte igen mig i det, men däremot insåg jag att ju fler dyk desto större medvetenhet om riskerna och desto större respekt och desto fler åtgärder för att minimera riskerna.
Citera
2023-01-07, 16:18
Medlem
Flashshits avatar
Om det inte redan nämnts i tråden, så verkar det ha handlat om fridykning i torrdräkt.
Då kan vi släppa allt om tuber och frusna första/andra-steg samt missöden med reg. och octopus.

Nu har jag aldrig ägnat mig åt fridykning, speciellt inte i torrdräkt, men jag misstänker att man får hänga på sig en del bly för att motverka luften i dräkten.
Om man inte väger av det bra kan det nog gå jäkligt fort nedåt..
Citera
2023-01-07, 16:24
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Om det inte redan nämnts i tråden, så verkar det ha handlat om fridykning i torrdräkt.
Då kan vi släppa allt om tuber och frusna första/andra-steg samt missöden med reg. och octopus.

Nu har jag aldrig ägnat mig åt fridykning, speciellt inte i torrdräkt, men jag misstänker att man får hänga på sig en del bly för att motverka luften i dräkten.

Det tror inte jag.

Citat:
– Man har tagit dykutrustningen och dykdatorer i beslag för kunna utröna vad det är som har orsakat den här olyckan. Man kommer även förhöra den tredje personen när han är i fysisk status för det, säger Ola Österling vid Stockholmspolisen.
Citera
2023-01-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Allt för uppmärksamhet o "tycka synd om"syndromet
Det första jag hade gjort hade definitivt inte varit att lägga ut på nätet- även om man kanske vill att vänner ska veta vad som hänt, men efter knappt ett dygn.. tragiskt hur snabbt allt ska kommuniceras ut

Du vet tydligen exakt hur du själv hade reagerat och handlat under chock efter katastrofscenariot att få bud om sina båda föräldrars död.
Givetvis hade du skött allting enligt skolboken...
Troligen skrev hon sitt mycket tydliga inlägg för att gå ut med information (och slippa veckor av kontaktförsök från 1000 okända), samt för att meddela att hon nu vill vara ifred med sin sorg.
Helt rimligt.

Man ska nog inte vara så imbecill så att man sätter sig till doms över hur andra bör reagera i chock.
Citera
2023-01-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Till en viss nivå. Sen tränar man på att klara sig själv, och att veta när man inte skall försöka hjälpa mer. Då brukar man också ha full redundans på utrustningen, plan A, plan B, plan C. PADI dykare brukar mest bara hoppa i och se vad som händer. (Nåja. Men lite så i alla fall)
Vi vet ju inte vilken organisation de var utbildade inom, men PADI känns som en ganska välgrundad gissning. Den överlägset mest spridda i världen och samtidigt den med flest riskfaktorer. Jag själv gick PADI-kurser men mot slutet drogs jag mot DIR (Doing it right, för de oinvigda), och var i princip där rent utrustningsmässigt fast saknade utbildning enligt GUE. (Global underwater explorers), som jag tror är det säkraste sättet att dyka på.

Sedan tillkommer såklart svårighetsgraden på dyk som en riskfaktor.

Jag kommer inte ihåg vad PADI står för men man brukar säga put another diver in.
Citera
2023-01-07, 16:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Fridykning är närmast en självmordsmetod.

Vart och vartannat rekordförsök resluterar i blackout.

Den här elittjejen hade 15 m kvar. Alla visste hon var på väg att tuppa av och hejade på. Men kompisarna fick rädda henne strax innan ytan. Trist sade kommentatorerna, rekordet rök. Bara att köra igen ...

Kolla från 2 min 50 sekunder ungefär

https://www.youtube.com/watch?v=4wKiOuMHRUM&t=170

Vansinnessport. Fast inte mitt problem. Respekt för utövarna!
Senast redigerad av wwr 2023-01-07 kl. 16:39.
Citera
2023-01-07, 16:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Jag är ganska säker på att det är ett missförstånd, som börjar bli en trådsanning.
Texten i Aftonbladet går att feltolka.
Citera
2023-01-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Till er som kritiserar dottern... I chocktillstånd. Kan man göra allt möjligt konstigt. Omöjligt att tänka klart tro mig jag vet.... Hon har förlorat sin mamma och pappa. Men hur ihelsike kan man ge sig ut och dyka i det vädret Som var . Hade varit bättre omdom varit hemma i värmen. Och. Ätit god mat. Nu svävar deras andar över deras vackra hus

Återigen. Vädret ovanför ytan är rätt irrelevant för förhållandena under ytan. Vill man dyka så dyker man. Dock tycktes en av dem inte vilja enligt vad vissa skriver och då är det ju dumt så klart.
Jag kan säga att ett dyk i juli troligen är farligare eftersom sikten är rent av pissig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in