2023-01-07, 11:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havtornsplanta
Rent syre blir giftigt vid 2 bars tryck.

Vid dykarsjuka, inte bara bends, får man ligga med syrgas ett par dygn. Naturligtvis inte rent syre men 2-5 liter på grimma alt lägre på mask.Det är också därför räddningsutrustning på dykbåtar innehåller syrgastub.

Vid behandling av dykarsjuka höjer man syrgasflödet tills den liternivå som får symptomen att gå tillbaka uppnås. Där behandlar man och sedan försöker man sänka.

OT: i mitt fall försvann känsel och funktion av hela vänster arm och axel efter dyk. Återkom först på sjukhus i tryckkammare och därefter med syrgas. Försvann ingen när syrgasen drogs ner, varför jag fick ligga där ett par dygn.
Senast redigerad av coli 2023-01-07 kl. 11:36.
Citera
2023-01-07, 11:36
Medlem
TU dykt i +18 år, MU endast i 14 veckor, detta om man tolkar in inlägg från MU:s FB 25/9-2022.
Citera
2023-01-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo förstår hur du menar
Men vintertid….
Just idag brallar det kokosnötter i Stockholms farvatten - blandat med piskande snö och isvindar.
Det jobbigaste är att kliva ur bilen för att svida om. Så fort du fått på dig lammullen och torrdräkten så känns inte småspiken. Ännu bättre när du kommer i plurret. Det är en bit att blada från bilen vid stavsnäs dock. Jag gjorde mitt sista dyk där innan diverse omständigheter satte käppar i hjulet. Typ tio år sedan. Det jag minns är att det finns ett häftigt drop en bit ut efter berget.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LunkanZ
TU dykt i +18 år, MU endast i 14 veckor, detta om man tolkar in inlägg från MU:s FB 25/9-2022.

Han behöver ju inte haft 18 års dykerfarenhet.
TU hade kanske tjatat att de båda skulle lära sig dyka…?
Eller så hade han kanske ett gammalt cert sedan 18 år men inte dykt och ville återuppta hobbyn med MU?

I vart fall verkar det som MU försvann och TU drogs upp av dykvännen, kanske när TU letade efter MU.

Det var väldigt dåligt väder i trakterna där de dök den dagen, starka byiga vindar, stora gässkammar på vågorna som virvlade runt och små snöstickor som piskade från olika håll, ca 4 minusgrader.

Inget för någon med bara 14 veckors dykerfarenhet i bagaget, i mitt tycke. .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Pengar ersätter allt.

Ta terrordådet i Stockholm där de som dog fick en bra summa med pengar för att förbinda sina sår.

30 000 är ingen skam, det kommer att räcka långt.

Vad sägs om att börja tvätta pitten väl efter att ha kissat för att det stinker till och med hit faktiskt.

Hur mycket fick de som dog? Du skriver att de använder dessa pengar för att förbinda sina sår.....har lite svårt att förstå hur det går till rent praktiskt när de döda gör det......
Citera
2023-01-07, 11:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Känns som dyk”sporten” kan komma att bli nästa fallskärmshoppnings”sport”. Onödiga risker och onödiga dödsolyckor.

Vad fan surrar du om? Dykning är betydligt farligare än fallskärmshoppning.
Citera
2023-01-07, 11:58
Medlem
Citat:
Pengar ersätter allt.

Ta terrordådet i Stockholm där de som dog fick en bra summa med pengar för att förbinda sina sår.

30 000 är ingen skam, det kommer att räcka långt.

Vad sägs om att börja tvätta pitten väl efter att ha kissat för att det stinker till och med hit faktiskt.

Jag kollade upp vad anhöriga till de dödade på Drottninggatan fick, och tingsrätten dömde ut 60.000 kr var till de anhöriga. Kanske ingen jättesumma.....
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Dykolycka med dödlig utgång. Skulle du vilja prova?

Du dyker nog inte…
Frågan vad som egentligen hänt är mycket väl berättigad.

Vi har sedan länge fört väldigt noggrann statistik på alla allvarliga dykolyckor i Sverige och alldeles särskilt försöker man klarlägga förloppet steg för steg för de med dödlig utgång.

När dykolyckor inträffar utreds dessa av Polismyndigheten i samarbete med Försvarsmaktens dykeri och navalmedicinska centrum (FM DNC). Resultaten sammanställs och publiceras. Innehållet i sammanställningarna ansvarar FM DNC och Polismyndigheten för. Innehållet kan i kortfattad anonymiserad form läsas av allmänheten.
Citera
Medlem
Tydligen är dottern @sthlmftta på Twitter, fy fan att förlora båda föräldrarna samtidigt
Citera
2023-01-07, 11:59
Medlem
Vad har hänt mer ingående, har de fastnat under vatten?
Citera
2023-01-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Aldrig fattat hur man orkar gå in och skriva på sina sociala medier när man förlorat förälder/Barn eller likande. Men alla sörjer iofs olika.

Vila i frid, sjukt tragiskt.

Verkar som Kvinnan precis börjat dyka?

Allt för uppmärksamhet o "tycka synd om"syndromet
Det första jag hade gjort hade definitivt inte varit att lägga ut på nätet- även om man kanske vill att vänner ska veta vad som hänt, men efter knappt ett dygn.. tragiskt hur snabbt allt ska kommuniceras ut
Citera
2023-01-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Han behöver ju inte haft 18 års dykerfarenhet.
TU hade kanske tjatat att de båda skulle lära sig dyka…?
Eller så hade han kanske ett gammalt cert sedan 18 år men inte dykt och ville återuppta hobbyn med MU?

I vart fall verkar det som MU försvann och TU drogs upp av dykvännen, kanske när TU letade efter MU.

Det var väldigt dåligt väder i trakterna där de dök den dagen, starka byiga vindar, stora gässkammar på vågorna som virvlade runt och små snöstickor som piskade från olika håll, ca 4 minusgrader.

Inget för någon med bara 14 veckors dykerfarenhet i bagaget, i mitt tycke. .
Vädret i luften har noll och intet att göra med svårighetsgraden på dyket. Såpass höga vågor att det är problem att vada i från stranden lär det knappast gå där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in