2023-01-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Specifik värmekapacitet

Rätt.
Citera
2023-01-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Har inte sjökort till hands.
Inte samma Björkvik, kanske.. 🤔

Tror det råder lite förvirring här. Stavsnäs och Björkvik är två olika platser. Den som skrev Stavsnäs/Björkvik menade nog "Stavsnäs och Björkvik". Eller så är det jag som missförstått frågan
Citera
2023-01-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är strax norr om hamnen vid Stavsnäs. Utmärkt som badvik på kartan.

Det där med fridyk tror jag inte på.

Inte mina ord.
"Det är så kallt i vattnet så de dyker med torrdräkter. Det är svårt att ta sig ner på det djupet med torrdräkter när man fridyker, säger Lars Nilsson."
Citera
2023-01-07, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Med tanke på hur synnerligen korkat det är att frivilligt utsätta sig för riskerna med dykning måste frågan ställas:

Var dom somalier?

Tror inte det då negrer är rädda för vatten.
Citera
2023-01-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmarc
Inte mina ord.
"Det är så kallt i vattnet så de dyker med torrdräkter. Det är svårt att ta sig ner på det djupet med torrdräkter när man fridyker, säger Lars Nilsson."
Jag fick knäppningar i öronen efter att ha genomgått en PADI-kurs i varma vatten. Min bataljonsläkare sa bara torrt att "män niskas öron skall hållas ovanför vattenytan". Vi människor är dåligt lämpade för att vistas i vatten och skiter man i det så får man ta konsekvenserna.
Citera
2023-01-07, 15:38
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Inte mina ord.

Så beror det på vem han syftar på då. Dykarna eller de första poliserna/kustbevakarna som var på plats. Jag tror det sistnämnda, och att journalisten har klumpigt språk.
Citera
2023-01-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Tycker jag låter rätt osannolikt. Allt brukar vara hunky dory tills något händer och skiten träffar fläkten. Friflödande reg är inte att leka med, till exempel. Då blir sikten nära noll i omedelbar närhet till den drabbade på grund av alla bubblor.
Därför är poolträning på sommaren så otroligt nyttigt om man vill minimera riskerna. Fast det är ju förstås inte askul att repetera kunskaper som man redan kan och när man drar av sig torrdräkten i en varm simhall så luktar det inte hallonbåtar.
Om du vill att vi som inte är insatta i dykarspråk skall förstå vad det är du säger så kanske du i alla fall kunde undvika förkortningar som inte går att googla. Eller det viktiga är att de redasn insatta begriper?
Citera
2023-01-07, 15:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
Tror det råder lite förvirring här. Stavsnäs och Björkvik är två olika platser. Den som skrev Stavsnäs/Björkvik menade nog "Stavsnäs och Björkvik". Eller så är det jag som missförstått frågan

Ok! 👍👍
Citera
2023-01-07, 15:42
Medlem
Bristande erfarenhet ledde till deras död.

Citat:
Vad som egentligen hänt under vattenytan är inte känt.
– En var mer rutinerad än de andra två.
De andra två var ganska nybörjare. Det är vad vi har fått höra, men jag vet inte riktigt om det är sant, säger Lars Nilsson (JRCC).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEv5E1/dykolycka-pa-varmdo-berattar-om-insatsen
Citera
2023-01-07, 15:44
Medlem
Citat:
Inte mina ord.
Jo, vi fick ju klarhet i Aftonbladets snurriga och lätt misstolkade formulering. Dykarna hade apparater, oklart vilken typ och vilken gas, men de som skulle rädda fick vänta på att få dit apparater och innan dess kunde de inte göra så mycket för att hämta den som var kvar.

Sjöräddningen har väl inte ens torrdräkter utan bara överlevnadsdräkter som inte håller tätt vid dyk vad jag vet?
Citera
2023-01-07, 15:48
Medlem
Låter jävligt konstigt om de var nybörjare, att börja dyka i den åldern. Typiskt grej i så fall om barnen flyttat ut och man vill få lite kickar igen. Tvivlar på att någon av dem var i direkt fysisk toppform, man ska inte förakta fysiska formen som krävs för dykning, särskilt om man är rookie och dyker på vinter. Få på sig all utrustning, stressa, skönt att komma i vattnet då men redan i början av dyken kanske de är trötta.

Jag har själv dykt där på vintern ett par gånger och gått kurser där också på vintern. Sikten är nog bra men jag smycket kan hända och jag kan inte förstå hur nybörjare åker dit för dyk på vintern.

När jag dök på samma ställe en gång på vintern var vi några stycken och en dykare som var ganska "kaxig" innan dyket, fick panik på 8-12 meters djup, han sparkade av mig mitt cyklop... jag är inte någon dykmästare själv men har gått alla kurser upp till Rescue i Sverige på vintern så utbildningen kickade in och lyckades tömma cyklopet och dyka vidare.

Jävligt tragiskt och som sagt märkligt att nybörjare dyker så på vintern. Undrar om de fått utbildning i Sverige på vintern... konstigt... stackars dotter. Må föräldrarna vila i frid.
Citera
2023-01-07, 15:49
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
Absolut. Och det är en gräns som är omöjlig att ha någon uppfattning om innan man är i det läget.

Jomenvisst!

Man dyker ju nästan alltid med en ”buddy” en partner under dyket, just därför är man ofta mer rädd om buddyn än sig själv.

Min buddy är min livförsäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in