2023-01-07, 13:21
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
NAFO är objektivt existerande troll som är på Ukrainasidan.

Nja.. NAFO ser jag mer som memare som försöker motarbeta Rysk propaganda.

https://knowyourmeme.com/memes/cultures/nafo-north-atlantic-fella-organization
Citat:
NAFO, an acronym for North Atlantic Fella Organization, is a collective of Twitter posters set on fundraising for the Georgian Legion in Ukraine amidst the Russian invasion of the country, as well as combatting Russian propaganda on the site, largely through memes involving photoshops of the Shiba Inu and meme character Cheems.
Citera
2023-01-07, 13:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Tid att rusta upp för en fortsatt anti-rysk aggression och agitation. Det är också vad som skett. Därtill är Merkel inte ensam om att uttala sig om detta. Även Poroschenko före henne och nu senast Hollande.

Det säger sig självt att dessa uttalanden innebär att Ryssland inte kommer att lita på några löften som ges ifrån väst framöver.

Det handlar mest om att Ryssarna ska lära sig att acceptera sitt öde som den eviga förloraren, en återfallsförbrytare eller seriemördare. Vi i väst har daltat för mycket med den ryske massmördaren, därför hjälper vi Ukraina. När Ryssland har blivit demilitariserad så bygger vi upp en järnridå runt Ryssland och slänger sen bort nyckeln. Så kan ryssarna våldta och mörda sina egna hur mycket dom vill så länge ohyran inte tar sig till väst.

Det var det största misstaget vi gjorde efter att Sovjet föll att vi öppnade portarna. Alla länder som varit förtryckta och våldtagna av ryssarna under kalla kriget flydde så fort dom kunder i natos Varma famn.
Senast redigerad av raskens 2023-01-07 kl. 13:27.
Citera
2023-01-07, 13:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

Enda gångerna jag har sett dem in action så motarbetar de vad de bedömer vara rysk propaganda genom att spamma och massanmäla. Det finns kanske mer seriösa NAFOar också. Jag har tänkt att många av dem är väldigt unga.
Citera
2023-01-07, 13:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Tid att rusta upp för en fortsatt anti-rysk aggression och agitation. Det är också vad som skett. Därtill är Merkel inte ensam om att uttala sig om detta. Även Poroschenko före henne och nu senast Hollande.

Det säger sig självt att dessa uttalanden innebär att Ryssland inte kommer att lita på några löften som ges ifrån väst framöver.
Förstår du inte att ni är oönskade grovt kriminella inkräktare?
Stick.
Schas.
Dra.
Pys.
Förvinn.
Dra åt h-e.
Ni är inte välkomna i den civiliserade värden ni så gärna snyltar på.

Värnar du Rysslands väl och ve så vänd dig mot moder Rysslands överhängade och akuta hot som stavas Vladimir Putin.

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-01-07, 13:32
Medlem
raskenss avatar
USA levererar Det senaste paketet til lUkraina med massor av fräscha prylar som ska se till att många ryssar blir gödsel:

50 Bradley infantry fighting vehicles with 500 TOW anti-tank missiles and 250,000 rounds of 25mm ammunition;
100 M113 Armored Personnel Carriers;
55 Mine Resistant Ambush Protected Vehicles (MRAPs);
138 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs);
18 155mm self-propelled Howitzers and 18 ammunition support vehicles;
70,000 155mm artillery rounds;*
500 precision-guided 155mm artillery rounds;
1,200 155mm rounds of Remote Anti-Armor Mine (RAAM) Systems;
36 105mm towed Howitzers and 95,000 105mm artillery rounds;
10,000 120mm mortar rounds;
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
RIM-7 missiles for air defense;
4,000 Zuni aircraft rockets;*
Approximately 2,000 anti-armor rockets;
Sniper rifles, machine guns, and ammunition for grenade launchers and small arms;
Claymore anti-personnel munitions;
Night vision devices and optics;
Spare parts and other field equipment.*
Citera
2023-01-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Indikationer, som jag skrev.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/rysk-finansiering-av-klimat--och-miljororelsen_H9111278

Men det är väl bara att se krisen vid vitryska gränsen där man försökte skapa en flyktingvåg till polen. Det kan mycket väl vara även så att de i skymundan även arbetar för att öka flyktingströmmarna. Deras mål är att splittra.

Det är väl Polens/EU som bestämmer om dom släpper in ”flyktingar”?!

Och att stora bolag lägger pengar på lobbying är väl inte konstigt. Hur naiv får man vara.
Citera
2023-01-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad tror du att jag försöker få dig att tro? Jag säger att Merkel-grejen är ointressant!

Jag skriver ju ett inlägg ovanför att jag var skeptisk till att Merkel hade vilselett Ryssland: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
och sedan citerar jag och skriver (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) “Jag tycker hela den där Merkel-grejen därmed är ointressant.”

Och även om hon hade sagt det som var redaktionsanmärkningen, så ser jag inte problemet med att hon skulle ha sagt det.

Däremot var det klantigt av mig att inte ta med red-anm: Ett bättre citat hade varit:

"Merkel:
...
Es war der Versuch, genau einen solchen Krieg zu verhindern. Dass das nicht gelungen ist, heißt noch nicht, dass die Versuche deshalb falsch waren.
ZEIT: Man kann aber doch plausibel finden, wie man in früheren Umständen gehandelt hat, und es angesichts der Ergebnisse trotzdem heute für falsch halten.
Merkel: Das setzt aber voraus, auch zu sagen, was genau die Alternativen damals waren. Die 2008 diskutierte Einleitung eines Nato-Beitritts der Ukraine und Georgiens hielt ich für falsch. Weder brachten die Länder die nötigen Voraussetzungen dafür mit, noch war zu Ende gedacht, welche Folgen ein solcher Beschluss gehabt hätte, sowohl mit Blick auf Russlands Handeln gegen Georgien und die Ukraine als auch auf die Nato und ihre Beistandsregeln. Und das Minsker Abkommen 2014 war der Versuch, der Ukraine Zeit zu geben.
Anm. d. Red.: Unter dem Minsker Abkommen versteht man eine Reihe von Vereinbarungen für die selbst ernannten Republiken Donezk und Luhansk, die sich unter russischem Einfluss von der Ukraine losgesagt hatten. Ziel war, über einen Waffenstillstand Zeit zu gewinnen, um später zu einem Frieden zwischen Russland und der Ukraine zu kommen.
Sie hat diese Zeit hat auch genutzt, um stärker zu werden, wie man heute sieht." (mina fetningar). (https://archive.vn/DNuvQ#selection-2189.0-2221.79)

Vid en närmare läsning, kan man i och för sig tolka det som att Ukraina ska få tid - till vad - komma med i NATO? Men jag tolkar det som att hon menar tid för att undvika krig, dvs implementera Minsk agreement och därmed undvika konflikten.

Merkel grejjen är ju superintressant, den påvisar ju hur taffliga och lågbegåvade rysstrollningarna är som på något sätt ska stärka de fantasifulla resonemangen som lågbegåvade "väst vatniks" ska bygga sina märkliga rationaliseringar kring.
du är ju ett utmärkt exempel på det, rysstroll säger -polska legosoldater, du blir helt rövkörd i dina ambitioner att "på något sätt kredda" den trollningen.

ukraina bröt mot minsk, ukraina bröt mot RUFT, kolla fjortistelgram bara. utan att ägna en egen tanke eller dina helt överlägsna förutsättningar (en enorm statlig investering i din skolgång, fri tillgång till information, vattentoalt etc..) att bättra dig själv och åtminstonde läsa VCLT. (som stipulerar form och riktighet i fördrag och avtal)

du gör genomgående felet att svälja rysstrollier, men "utövar en hälsosam skesism till väst media".

möjligt att du itne blir smartare av att hålla dig till aftonbladet, men tvek på att du skulle göra bort dig så konsekvent och övertid.
Citera
2023-01-07, 13:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Merkel grejjen är ju superintressant, den påvisar ju hur taffliga och lågbegåvade rysstrollningarna är som på något sätt ska stärka de fantasifulla resonemangen som lågbegåvade "väst vatniks" ska bygga sina märkliga rationaliseringar kring.
du är ju ett utmärkt exempel på det, rysstroll säger -polska legosoldater, du blir helt rövkörd i dina ambitioner att "på något sätt kredda" den trollningen.

ukraina bröt mot minsk, ukraina bröt mot RUFT, kolla fjortistelgram bara. utan att ägna en egen tanke eller dina helt överlägsna förutsättningar (en enorm statlig investering i din skolgång, fri tillgång till information, vattentoalt etc..) att bättra dig själv och åtminstonde läsa VCLT. (som stipulerar form och riktighet i fördrag och avtal)

du gör genomgående felet att svälja rysstrollier, men "utövar en hälsosam skesism till väst media".

möjligt att du itne blir smartare av att hålla dig till aftonbladet, men tvek på att du skulle göra bort dig så konsekvent och övertid.

Det är du som inte förstår hur stor del av den här kriget som är påeldad av unga män som söker äventyr och pengar och tror att de blir män av att vara i krig.
Citera
2023-01-07, 13:39
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Det är inget litet paket som USA skickar till Ukraina:

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3261263/more-than-3-billion-in-additional-security-assistance-for-ukraine/

50 Bradley infantry fighting vehicles with 500 TOW anti-tank missiles and 250,000 rounds of 25mm ammunition;
100 M113 Armored Personnel Carriers;
55 Mine Resistant Ambush Protected Vehicles (MRAPs);
138 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs);
18 155mm self-propelled Howitzers and 18 ammunition support vehicles;
70,000 155mm artillery rounds;*
500 precision-guided 155mm artillery rounds;
1,200 155mm rounds of Remote Anti-Armor Mine (RAAM) Systems;
36 105mm towed Howitzers and 95,000 105mm artillery rounds;
10,000 120mm mortar rounds;
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
RIM-7 missiles for air defense;
4,000 Zuni aircraft rockets;*
Approximately 2,000 anti-armor rockets;
Borde inte vi i Europa stödja Ukraina lite mera?

Vi ska ha reserver kvar om kriget plötsligt skulle eskalera och Europa måste slå till kraftfullt. Tar ju en stund att skeppa material globalt till Europa.
Citera
2023-01-07, 13:40
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Helt korrekt analys! Det gäller att alla förstår situationen fullt ut nu. Det finns ingen riktig fred att hoppas på vad gäller Ryssland förrän de gjort upp med sitt storhetsvansinne. Först när de bett oreserverat om ursäkt för sitt mördande och intrigerande de senaste åren samt tar ansvar, även ekonomiskt, för sitt agerande är det lönt att lägga ner energi på samtal med dem. All annan "fred" är tillfällig så länge deras sjuka storhetsdrömmar lever kvar öppet eller under ytan. Finns inga tvivel längre. Masken har fallit, ryssarna har blottat sig och det finns ingen återvändo. Synd att de valt att köra sitt land helt ner i dyn. Så här illa kan det gå när man försöker leva kvar i en svunnen dåtid istället för att acceptera verkligheten.
Med den mentaliteten kommer Ryssland att köra över Ukraina och diktera villkoren för freden därefter. Om väst inte vill samtala sig till fred i Ukraina så blir det ett arbete för ryska militären att upprätta fred genom vapenmakt.
Citera
2023-01-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Finns inget sådant

Hur är en oberoende media skapt?
För nånstans finansieras ju all media och därmed har man väl en lojalitet per automatik gentemot denne?
Citera
2023-01-07, 13:41
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

Jag är själv "medlem" i det där NAFO på Twitter. Initiativet kommer från Georgiska främlingslegionen i Ukraina. Man betalar in lite pengar till legionen och så får man tillbaka en bild där någon har gjort en variant på ens profilbild, fast med den lilla söta hunden istället.

Upptäcker någon "medlem" något som är intressant eller kontroversiellt, så hashtaggas "NAFO" och då kan andra medlemmar, som känner sig manade, gå in och styra upp i trådarna. Jag vet att en del sysslar med massanmälningar, men det har då jag aldrig gjort. Det är inte min stil. Jag anser att alla röster ska höras - sanningen segrar ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in