Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Ska man försöka förstå hans beteende den kommande tiden efter mordet så kan iaf jag tycka att det bli precis lika “krångligt” om man ser på honom som vittne.
Ja, vad är ”krångligt” och inte. Hela SE-saken är egentligen krångligare än vad mina själsförmögenheter klarar av att hantera.
Här avsåg jag med krångligare att göra fler eller mer omfattande antaganden än nödvändigt för att förklara ett visst förhållande i tillvaron (SE:s iver att få bli mer ingående förhörd osv).
Önskan att få vara av betydelse i utredningen (förhör, rekonstruktion), bitterheten som osedd, tjatandet om MOP, att överdriva och efterhand utöka den egna insatsen och att ivrigt placera sig mycket nära skottögonblicket osv går att sammanhållet på ett rimligt sätt få ihop med personen ’vittnet SE’? Som vill få uppmärksamhet, stå i centrum, vara betydelsefull osv.
Allt ovanstående gäller även för GM-SE. Med tillägget att han var GM. Och det innebär en komplicerad bild. De strategiska anledningar till GM-SE:s agerande i dessa avseenden som brukar hävdas anser jag inte håller (med undantag för att placera sig som vittne). Han är som GM helt enkelt lysten på att samtidigt få vara central i utredningen och i MOP i övrigt.
Då bortser jag för tillfället från hur svårt eller lätt det är att hitta vittnet SE respektive GM-SE bland omständigheterna på mordplatsen.
Citat:
Gällande 92 (Skydd och säkerhet). Kan inte det vara en respons på Proletärens artiklar? De vände ju sig lite emot honom runt 91. Innan det hade det väl varit tyst om Engström ett tag?
Proletärens artikel som misstänkliggör SE är från januari 1991 och Skydd & Säkerhet tycks vara från maj 1992. Ganska lång tid emellan. Vet inte heller om SE tog del av artikeln.
Han intervjuas av Proletären även 1989. Det handlar inte om misstankar mot honom. I artikeln framstår han som än mer förbittrad över i vilken grad han förbisågs, i synnerhet över att han ej kallades till rekonstruktionen. Han placerar sig också mycket centralt och menar att det är han som ”bryter förlamningen” på platsen efter skotten.
Man får anta att detta då varit levande för honom i tre år, men att intresset för hans synpunkter avklingat med tiden.
Beklagar ett osorterat svar i steget.