2023-01-07, 12:07
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Hur vet du hans hälsostatus? Vet du ens säkert att han var vaccinerad?

Sepsis hos unga är inget nytt vilken denna studien visar:

”This is the first study to provide representative national estimates of epidemiological characteristics and incidence and mortality trends of sepsis in young Spanish adults, to our knowledge. Our findings reveal that sepsis is a common and frequently fatal condition among adults aged 20–44 years. Trends indicate that incidence rates are increasing in women but not in men, whereas in-hospital mortality is decreasing. Additionally, sepsis associates with a substantial use of hospital resources.”

Ett citat ur denna studien:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019795/

Som tittade på sepsis hos unga mellan 2006-2015.

Jag är för att man forskar om riskerna med vaccin oavsett om det är mot Covid eller något annat.
Det jag vänder mig mot är antivaxxarnas intellektuella ohederlighet och att de alltid utnyttjar tragiska händelser som denna.

Det finns inget i rapporteringen som gör att man kan koppla detta tragiska dödsfallet med vaccin mot covid.

Det är du som är intellektuellt ohederligt och dessutom är ju att du använder "antivaxxare" som ett sätt att förminska och kränka oss som vill peka på fakta är ju extremt anti-intellektuellt.

Och vad vet du om hans hälsostatus? Skulle han ha haft någon underliggande sjukdom menar du? Vilka bevis har du för det?

Dom länder han besökte har vaccin tvång. Är du så jäkla korkad att du inte fattar en sådan enkel sak?

Den spanska studien påvisade att dom flesta i den undersökta gruppen också hade underliggande sjukdomar som AIDS och leversjukdomar. Dvs, dom som utgjorde den unga undersökta gruppen troligtvis var knarkare och alkoholister.
Senast redigerad av jori9900 2023-01-07 kl. 12:18.
Citera
2023-01-07, 12:09
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hur går det ens till när man dör av matförgiftning?
Råvarorna måste ju vara flera år gamla? Fyran vad läskigt.

Har ingen som helst kunskap i ämnet så upplys mig gärna!

Vetefan hur man dör. Jag drog på mig en matförgiftning (eller vad det nu var), streetfood i Indonesien.
Spydde och sket på samma gång. Hela kroppen värkte som fan. Tre dagar.
Hade inte doktorn kommit och tryckt i mig sprutor vet jag inte hur det hade gått.
Var iallafall inget roligt.
Citera
2023-01-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Double dead meat är en annan lokal delikates som inte ens finska magar tål...

Ja man skall nog vara uppfödd på sånt för att kunna klara det. Såg nån dokumentär för ett tag sen om fattigas ”matkultur” på Filippinerna/i städerna, om marknadsplatser för halvruttna köttrester etc som tagits från restaurangernas avfall.

Men nu har nog inte Antti ätit från såna grytor, kan man anta.

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Pytt i panna således, bara nan hettar upp maten ordentligt så är det ok. .

Fast brukar du brassa pytt på det du hittat i sopcontainern?
Citera
2023-01-07, 12:23
Medlem
Ratads avatar
Usch då. Jag har haft sepsis och jävlar vad ont det gör plus en otäck feber som kan komma och gå flera gånger per dygn. Hoppas han slapp lida.
Citera
2023-01-07, 12:26
Medlem
feemaxxxs avatar
Om en stjörnkock med delikata/bra smaklökar inte känner smak av "dålig" mat så kan vi dödliga lära oss att det inte är en garanti bara för att "det smakar inte något konstigt".
Citera
2023-01-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det är du som är intellektuellt ohederligt och dessutom är ju att du använder "antivaxxare" som ett sätt att förminska och kränka oss som vill peka på fakta är ju extremt anti-intellektuellt.

Och vad vet du om hans hälsostatus? Skulle han ha haft någon underliggande sjukdom menar du? Vilka bevis har du för det?

Dom länder han besökte har vaccin tvång. Är du så jäkla korkad att du inte fattar en sådan enkel sak?

Den spanska studien påvisade att dom flesta i den undersökta gruppen också hade underliggande sjukdomar som AIDS och leversjukdomar.

Snöflinga och antivaxxare, inte standard direkt men alla är ju olika.

Min poäng är att det inte framgår något om hans hälsotillstånd i rapporteringen därför är spekulationerna helt irrelevanta, vi kan inte veta varför det skedde bara att det var tragiskt.

Att så många antivaxxers försöker använda Anttis död för att driva sin agenda är utan att ha fakta är djup oetiskt och dessutom helt ovetenskapligt.
Något som går som en röd tråd genom den rörelsen.

Det finns trådar om vaccin och Covid sprid era tankar där istället.

Så här skriver de i studien om personer med flera sjukdomar

”The overall mean age was 36 years and 58% of cases were men. Roughly 41% of cases (38.2% in men, 46% in women) had a Charlson score of 0. The most frequent comorbidities in the remaining cases were liver disease, cancer and AIDS (Table 1). This table also shows the demographic and clinical characteristics of the episodes stratified according to the presence or absence of comorbidities.”

Det var alltså en stor del som inte hade andra sjukdomar men ändå fick sepsis.

Men poängen är att det finns ingen anledning till att utnyttja Anttis död för att sprida propaganda det visar bara hur snabbt ni är villiga att dra slutsatser som stämmer med era förutfattade meningar.
Citera
2023-01-07, 12:38
Medlem
Kaptagons avatar
Kan han ha ätit den japanska blåsfisken en delikatess som även är dödligt om man hanterar den fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fugu
Citera
2023-01-07, 13:02
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Snöflinga och antivaxxare, inte standard direkt men alla är ju olika.

Min poäng är att det inte framgår något om hans hälsotillstånd i rapporteringen därför är spekulationerna helt irrelevanta, vi kan inte veta varför det skedde bara att det var tragiskt.

Att så många antivaxxers försöker använda Anttis död för att driva sin agenda är utan att ha fakta är djup oetiskt och dessutom helt ovetenskapligt.
Något som går som en röd tråd genom den rörelsen.

Det finns trådar om vaccin och Covid sprid era tankar där istället.

Så här skriver de i studien om personer med flera sjukdomar

”The overall mean age was 36 years and 58% of cases were men. Roughly 41% of cases (38.2% in men, 46% in women) had a Charlson score of 0. The most frequent comorbidities in the remaining cases were liver disease, cancer and AIDS (Table 1). This table also shows the demographic and clinical characteristics of the episodes stratified according to the presence or absence of comorbidities.”

Det var alltså en stor del som inte hade andra sjukdomar men ändå fick sepsis.

Men poängen är att det finns ingen anledning till att utnyttja Anttis död för att sprida propaganda det visar bara hur snabbt ni är villiga att dra slutsatser som stämmer med era förutfattade meningar.

Du måste ju vara en större idiot än jag trodde. Spekulationer är ju det fb är till för. Mina antaganden är lika mycket värda som dina. Om du inbillar dej att du kan tysta oss som vill peka på det uppenbara så tar du fel. Du kan kalla oss vad du vill men du kan inte tysta sanningen.

Nix. Du har tolkat den spanska undersökningen helt fel. Om septis skulle vara så vanlig dödsorsak bland unga och starka, friska personer som du försöker hävda så skulle det finnas fler undersökningar och forskningsrapporter än en obskyr spansk rapport om det.

Fortstt med dina lögner, det hjälper bara oss att tvinga fram sanningen som sådanna som du desperat försöker att tysta ner med hot, förtal och förolämpningar.

Det är så sanningen kommer fram till slut, ett citat "först ignorerar dom dej, sen hotar dom dej, sen skrattar och hånar dej, och sen vinner du"
Senast redigerad av jori9900 2023-01-07 kl. 13:08.
Citera
2023-01-07, 13:14
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Lukkaris pappa, Ha**u Lukkari, bekräftade saken för Ilta-Sanom.

Enligt Ha**u Lukkari fick Antti blodförgiftning under sin semester i Filippinerna.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009311822.html

Alla artiklar verkar referera till det uttalandet ovan i IS (Google translate till svenska), och inlägget på Instagram från Björn Frantzén, som säger;
Antti passed away after being treated at hospital for an illness he occurred during his vacation.
Annars finns inte mycket info.

Det är bara Expressen som skriver;
Den 29-årige kocken insjuknade i blodförgiftning och lades in på sjukhus under en utlandsvistelse i Filippinerna, uppger hans pappa Hannu Lukkari för finska tidningen Ilta-Sanomat. Det ska ha varit bakterier från livsmedel som spridit sig till blodet och sedan framkallat en septisk chock.

Efter att ha vårdats på sjukhus ett kritiskt tillstånd gick stjärnkockens liv inte att rädda.
Ingen annan media (vad jag kan hitta) har skrivit att det "ska ha varit bakterier från livsmedel som spridit sig till blodet".

Det kan Expressen ha hittat på själva för att få artikeln att framstå som coolare.

Jag hittar inget om det i några finska artiklar. Eller några andra svenska för den delen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009311822.html
https://www.hbl.fi/artikel/389a78b4-908b-4ee2-82ea-68b33bd7958f
https://svenska.yle.fi/a/7-10025953
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/cdb1dc16-30f2-410b-acec-630e40ecea93
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/huippukokki-antti-lukkari-on-kuollut-29-vuotiaana-suomalaisittain-ehka-kaikkein-kovin-komein-ja-lahj akkain-kokki/8607238

Det enda intressanta och nya i någon av artiklarna är en som säger: (Google translate)
Lukkaris partner säger på sitt eget Instagram-konto att Lukkaris död orsakades av bland annat en ganska sällsynt sjukdom som kallas TTP, njursvikt och sepsis, som i dagligt tal kallas blodförgiftning.
Men vet inte vad det är för i Instagram-konto och om det står något mer där.

Jag skulle nog inte vara så säker på att det är matförgiftning som ligger bakom.

Om vi inte kan få någon bättre källa på det.

Men nej LOL.
for an illness he occurred during his vacation

"illness he occurred" är verkligen nonsens-engelska.

"...illness he incurred" är engelska. (Eller möjligtvis "...illness he encountered" o.s.v.)

Texten är uppenbarligen skriven av en svensk som inte kan engelska.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/incur
https://www.dictionary.com/browse/incur
https://www.dictionary.com/browse/occur

"Illness occurred" är visst korrekt engelska dock kan man nog inte sätta "he" där dom gör det. "His illness occurred" eller "Anttis illness occurred" är exempelvis rätt, så används det av engelsspråkiga iaf.
Citera
2023-01-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Kan han ha ätit den japanska blåsfisken en delikatess som även är dödligt om man hanterar den fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fugu
Nej hur troligt är det han har ätit blåsfisk i Vietnam?
Det kanske dör några enstaka per år i Japan.

Folk är idioter på semestern och oroar sig över giftormar, hajar.

Vanlig dödsorsak är just matförgiftningar och trafikolyckor.
Träsprit eller dylikt står också för väldigt många dödsfall där dödsorsaken är "okänd".
Citera
2023-01-07, 13:37
Medlem
Ödets ironi att en som gör världsbäst mat till andra, själv ska bli serverad sunkig bakteriefylld mat som inte ens går att käka. Hoppas den som serverade honom detta döms för mord.
Citera
2023-01-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om en stjörnkock med delikata/bra smaklökar inte känner smak av "dålig" mat så kan vi dödliga lära oss att det inte är en garanti bara för att "det smakar inte något konstigt".

Det är därför dom kryddar ihjäl maten i sunkiga länder.
All "spice" ska dölja den härskna smaken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in