2023-01-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yutavan
Skedde detta i en restaurang eller var det gatumat?

Har lärt mig mycket från denna tråd. Aldrig ens hört talas om sepsis förut, eller att exempelvis tillagad pasta och ris bildar enorma mängder bakterier om det står några timmar i rumstemperatur.

Ska fr.o.m. nu alltid lägga in pasta/ris direkt in i kyl när det tillagats. Brukar ibland lata mig och låter det stå kvar någon timma efter man ätit. Förklarar varför jag blivit dålig i magen några enstaka gånger av pasta förut.

Ett tips är väl att aldrig köpa mat som står färdig, vare sig det är i restaurang (t.ex. buffémat) eller gatumat. Se till att allt lagas på beställning. Sjukt att man kan dö av detta!

Se dessutom till att lagad mat är ordentligt upphettad.
Skippa sallad. Gå på frukt med skal. Skall skalet ätas, skölj i eget vatten.

Det ovan skyddar inte mot matförgiftning, men mot enteriter.
Citera
2023-01-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Se dessutom till att lagad mat är ordentligt upphettad.
Skippa sallad. Gå på frukt med skal. Skall skalet ätas, skölj i eget vatten.

Det ovan skyddar inte mot matförgiftning, men mot enteriter.
Naturligtvis hjälper det som du nämner även mot matförgiftning i många fall.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/matforgiftning/rad-vid-utlandsresa
Citera
2023-01-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Står på flickvännens instagramkonto att han drabbades av sepsis (blodförgiftning), njursvikt, metabol acidos (försurning av blodet) och TTP, trombotisk trombocytopen purpura. Sistnämnda är en akut förbrukning av blodplättar som kan leda till allvarliga blödningar. Misstänker att det var det som föranledde döden, för de andra sakerna brukar hos yngre människor gå att rätta till med antibiotika, vätskebehandling och dialys. TTP är knepigare, om man ger blodplättstransfusioner konsumeras de ofta fort. :-(

Vila i frid.

Ja det blir min tolkning med med den informationen.
Citera
2023-01-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men listeria infektion kan leda till spesis enligt nedan länk. Även om det är oklart vad nu Antti drabbats av. Väldigt tragiskt hur som helst.

http://www.1177.se/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/hur-stor-ar-risken-att-fa-en-listeriainfektion/

Det kan även vara så enkelt som salmonellainfektion. Det finns två typer, den ena ger maginfluensa och den andra ger tyfoidfeber som kan vara dödligt..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyfoidfeber
Citera
2023-01-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Vet någon om Lukkari var vaccinerad? Enligt Pfizers egna dokument 5.3.6 CUMULATIVE ANALYSIS OF POST-AUTHORIZATION ADVERSE EVENT REPORTS OF PF-07302048 (BNT162B2) RECEIVED THROUGH 28-FEB-2021 som FOIA har fått ut från högsta domstolen i USA i en fight mot FDA så listas septic embolus och septic like phenomena som en potentiell biverkning. Sid 8 under Appendix 1. List of adverse events of special interests

Länk: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://phmpt.org/wp-content/uploads/2021/11/5.3.6-postmarketing-experience.pdf&ved=2ahUKEwiEr-nYjbX8AhWWSvEDHUaSAfQQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw3vITLNP AMizHTWcGJjXnNb

Hmm, det du hänvisar till är en lång lista på saker man letar efter i studien inte konstaterade biverkningar.
Jag får intrycket att du bara öppnat dokumentet och sökt efter sepsis…

Det enda som det här visar är hur extremt osakliga de sk antivaxxarna är. Det finns inte några som helt fakta som gör att man kan koppla det här tragiska dödsfallet med covidvaccin.

Faktum är att vi inte ens vet att han var vaccinerad eller om han hade någon åkomma sedan tidigare som gav honom ökad risk att få sepsis.
Citera
2023-01-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Naturligtvis hjälper det som du nämner även mot matförgiftning i många fall.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/matforgiftning/rad-vid-utlandsresa

Finns många fällor, enda gången jag blivit sjuk på mina resor i Asien var när jag dumt nog åt en Slushie som säkerligen var gjord med dåligt vatten.
Citera
2023-01-07, 11:45
Medlem
Citat:
Skedde detta i en restaurang eller var det gatumat?

Har lärt mig mycket från denna tråd. Aldrig ens hört talas om sepsis förut, eller att exempelvis tillagad pasta och ris bildar enorma mängder bakterier om det står några timmar i rumstemperatur.

Ska fr.o.m. nu alltid lägga in pasta/ris direkt in i kyl när det tillagats. Brukar ibland lata mig och låter det stå kvar någon timma efter man ätit. Förklarar varför jag blivit dålig i magen några enstaka gånger av pasta förut.

Ett tips är väl att aldrig köpa mat som står färdig, vare sig det är i restaurang (t.ex. buffémat) eller gatumat. Se till att allt lagas på beställning. Sjukt att man kan dö av detta!

Se bara till att du kylen ner den tillagade maten som har blivit över INNAN du stoppar den i kylen.

Har du en balkong - lägg maten där för nedkylning. Men täck kärlet med tanke på fåglarna. På markplan måste du även tänka på råttorna..

https://www.riksbyggen.se/hallbarhet/hallbarhetsskolan/ata/forvara-mat/
Citera
2023-01-07, 11:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Den filippinska krogen borde få en stjärna avdragen i Michelin-guiden.

Min kompis var i Indien och drack och åt enbart burkad mat för säkerhets skull. Han tog en burk-cola men tänkte inte på att isen på restaurangen var förgiftad, han höll på att dö.
Citera
2023-01-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
När jag var ung var det en snubbe i min yttersta bekantskapskrets som åkte till Malaysia. Han var trött när han kom hem på fredagen, gick och lade sig och på lördagen när hans mamma skulle väcka honom var han död.

Många foodies och andra pretentiösa hipsters proppar i sig en massa inhemsk mat som en lokal tarmflora klarar men som kanske en västerländsk turist dör av om det tillagats slarvigt.

En bekant till min svärmor skar sig på ett musselskal och dog inom 24h av blodförgiftning. Så man ska vara försiktig.
Ja, det är som talesättet säger: Var rädd om små sår och fattiga vänner.
Väldigt trist att någon som var så framgångsrik och så ung dog.
Citera
2023-01-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Finns många fällor, enda gången jag blivit sjuk på mina resor i Asien var när jag dumt nog åt en Slushie som säkerligen var gjord med dåligt vatten.
Ja så är det. Läste en gång en undersökning där de som drack öl till maten riskerade att drabbas av magförgiftning till mindre del än de som drack något annat.
Nu verkar det vara något annat som främst var dödsorsaken enligt vad en användare tidigare skrivit i tråden utifrån en nära anhörigs Instagram inlägg. Fast väldigt tråkigt är det ju och sedan att han var en mycket omtyckt kock och människa.
Citera
2023-01-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
"Beyond devastated" och "Illness he occurred" var ju inte klockren engelska från Frantzéns sida för att uttrycka det milt.
Du har fel. Det är inte särskilt vanliga uttryck, men de finns.
Citera
2023-01-07, 11:59
Medlem
Citat:
Med tanke på att han och hans flickvän @imcfrancisco på Instagram lagt ut bilder från olika länder under de senaste åren, så var de nog båda vaccinerade för att kunna resa. Men låt oss inte göra detta till en Covid-konspirationsteoritråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Står på flickvännens instagramkonto att han drabbades av sepsis (blodförgiftning), njursvikt, metabol acidos (försurning av blodet) och TTP, trombotisk trombocytopen purpura. Sistnämnda är en akut förbrukning av blodplättar som kan leda till allvarliga blödningar. Misstänker att det var det som föranledde döden, för de andra sakerna brukar hos yngre människor gå att rätta till med antibiotika, vätskebehandling och dialys. TTP är knepigare, om man ger blodplättstransfusioner konsumeras de ofta fort. :-(

Vila i frid.

Renal failure och trombotisk trombocytopen purpura står också i Pfizers lista över biverkningar.

Men visst, låt oss inte göra detta till en konspirationstråd. Ni är så jävla dumma som inte ser detta när det kommer från producenten själv och vägrar att inse att det kanske är detta som är långtidsbiverkningarna av ett medicinskt ingrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in