2023-01-07, 10:20
Medlem
Dottern heter Emm* Lejm*n och har lagt upp bild på sin Facebook…

*a
Citera
2023-01-07, 10:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
Frågan är hur erfaren Mari* Ullb*rg var. Under en bild i dykutrustning på Facebook 25 SEPTEMBER 2022 och som svar på kommentar ’herregud, att du vågar’ svarade hon så här: är fortfarande chockad själv🤣 Tomas har tjatat i 18år😆

Det tolkar jag som att hon då rätt nyligen tagit dykcert.

Va sa jag innan ?..erfarna på papper i turistort smäller inte högt i kolsvart iskallt Östersjön i december.
Citera
2023-01-07, 10:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Frågan är hur erfaren Mari* Ullb*rg var. Under en bild i dykutrustning på Facebook 25 SEPTEMBER 2022 och som svar på kommentar ’herregud, att du vågar’ svarade hon så här: är fortfarande chockad själv🤣 Tomas har tjatat i 18år😆

Det tolkar jag som att hon då rätt nyligen tagit dykcert.

Så de har nyligen tagit certifikat eller? Och den som överlevde var en instruktör?
Citera
2023-01-07, 10:58
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Va sa jag innan ?..erfarna på papper i turistort smäller inte högt i kolsvart iskallt Östersjön i december.

Det gäller att veta vad man ska göra om fel uppstår. Något går sönder och man kan inte andas etc. Inte få panik om något händer utan veta exakt vad man ska göra. Det är mycket man ska träna på för att kunna hantera situationer som kan gå fel. Detta är saker man får träna på vid ansedda utbildningar.

Jag har tittat en del på Dive Talk så jag har lite hum om det. Att det är svart ska inte spela någon roll om de hade med sig flera lampor.
Citera
2023-01-07, 11:12
Medlem
Aldrig fattat hur man orkar gå in och skriva på sina sociala medier när man förlorat förälder/Barn eller likande. Men alla sörjer iofs olika.

Vila i frid, sjukt tragiskt.

Verkar som Kvinnan precis börjat dyka?
Citera
2023-01-07, 11:15
Medlem
Jag dyker inte själv men ni som gör det, när skulle ni anse att man anses vara erfaren? Efter x antal dyk? Efter x antal år?
Kan man hinna bli erfaren på drygt 3 månader?
Citera
2023-01-07, 11:19
Medlem
Vem är den tredje skadad?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

De tog dykcertifikat i Sverige under vintern... (se Facebook)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det gäller att veta vad man ska göra om fel uppstår. Något går sönder och man kan inte andas etc. Inte få panik om något händer utan veta exakt vad man ska göra. Det är mycket man ska träna på för att kunna hantera situationer som kan gå fel. Detta är saker man får träna på vid ansedda utbildningar.

Jag har tittat en del på Dive Talk så jag har lite hum om det. Att det är svart ska inte spela någon roll om de hade med sig flera lampor.
Därför är det essentiellt att träna i pool på sommaren, något som jag tror att väldigt få gör. Då ska paniksituationer repeteras så att de förblir ryggradsreflexer.

Om man har PADI-cert så har man sällan extra ficklampor, eller extra någonting för den delen.
Citera
2023-01-07, 11:20
Avslutad
Vet man vad som hände?
Citera
2023-01-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ryser vid blotta tanken!
Vad är egentligen så skönt med att plåga sig med fyspass i skoteroverall och jättekroppskondom?
Även om man är glad att slippa solvärmen just då?
Påminner lite om den där familjen som uppmanades att ta in en get. För det var så fantastiskt skönt att slippa getlukten när man tog ut geten igen efter några dagar…..

Nu avlider en del cocktaildykare också tyvärr, oftast pga klantigt beteende. (Även jag har legat inlagd med dykarsjuka i tryckkammare med syrgas pga halvklantighet. )

Även om upplevelsen skulle vara lika lockande för vinterdyk som cocktaildyk, så känns ändå vinterdyk betydligt farligare pga fler parametrar att hålla koll på. Nu var ju dessa dykare tydligen erfarna, men det är ändå en hyfsat stor kroppsansträngning att dyka på vintern och mycket att hålla koll på.
Sist jag dök vid Stavsnäs fanns det verkligen inget upphetsande att se eller uppleva där, trots att det inte var lika öde som vid ett vinterdyk.

Så man funderar ju lite över vad som fått detta gifta par i 55-60 års åldern att med en vän välja att ägna Trettonhelgen med busväder och minusgrader åt vattensport.

Rent syre blir giftigt vid 2 bars tryck.
Citera
2023-01-07, 11:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag dyker inte själv men ni som gör det, när skulle ni anse att man anses vara erfaren? Efter x antal dyk? Efter x antal år?
Kan man hinna bli erfaren på drygt 3 månader?

Om du dyker minst varannan dag minst ett-två dyk per dag - så är du hyfsat erfaren i det klimatområdet efter tre månader.
Men inte vid andra årstider och inte i andra vatten naturligtvis.

Men det är tufft att dyka så många ggr på kort tid. Dykresor brukar vara 1-2 veckor med kanske upp till tjugo dyk totalt. Men sedan åker man hem och vilar.
Senast redigerad av coli 2023-01-07 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in