2023-01-07, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo förstår hur du menar
Men vintertid….
Just idag brallar det kokosnötter i Stockholms farvatten - blandat med piskande snö och isvindar.

Haha

Dykning från land i skärgård är inte så väderberoende som man skulle kunna tro. Och konstigt nog kan det vara skönt att slippa sol och värme när man ska kränga på sig en torris och släpa runt tunga grejer. Tänk ett fyspass i en skoteroverall med en kådis utanpå.
Citera
2023-01-07, 04:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberollaren
Haha

Dykning från land i skärgård är inte så väderberoende som man skulle kunna tro. Och konstigt nog kan det vara skönt att slippa sol och värme när man ska kränga på sig en torris och släpa runt tunga grejer. Tänk ett fyspass i en skoteroverall med en kådis utanpå.

Ryser vid blotta tanken!
Vad är egentligen så skönt med att plåga sig med fyspass i skoteroverall och jättekroppskondom?
Även om man är glad att slippa solvärmen just då?
Påminner lite om den där familjen som uppmanades att ta in en get. För det var så fantastiskt skönt att slippa getlukten när man tog ut geten igen efter några dagar…..

Nu avlider en del cocktaildykare också tyvärr, oftast pga klantigt beteende. (Även jag har legat inlagd med dykarsjuka i tryckkammare med syrgas pga halvklantighet. )

Även om upplevelsen skulle vara lika lockande för vinterdyk som cocktaildyk, så känns ändå vinterdyk betydligt farligare pga fler parametrar att hålla koll på. Nu var ju dessa dykare tydligen erfarna, men det är ändå en hyfsat stor kroppsansträngning att dyka på vintern och mycket att hålla koll på.
Sist jag dök vid Stavsnäs fanns det verkligen inget upphetsande att se eller uppleva där, trots att det inte var lika öde som vid ett vinterdyk.

Så man funderar ju lite över vad som fått detta gifta par i 55-60 års åldern att med en vän välja att ägna Trettonhelgen med busväder och minusgrader åt vattensport.
Senast redigerad av coli 2023-01-07 kl. 05:22.
Citera
2023-01-07, 06:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Fördjävligt Tack för infon!

Finns det något mer du kan dela med dig av? Var den som överlevde instruktör? Var de avlidna vana dykare?

Det var någon tjej på twitter som skrev att det var hennes föräldrar som dött
Citera
2023-01-07, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theomarlittle
Till alla er som aldrig vinterdykt - ha gärna en mer ödmjuk inställning så länge ni inte har någon koll. Vinterdykning är otroligt härligt om man har koll. En riktig naturupplevelse.
Ett gott råd i största allmänhet på detta forum där folk uttrycker sig tvärsäkert om saker de inte har någon aning om.
Citera
2023-01-07, 07:19
Medlem
https://twitter.com/sthlmftta/status/1611512318759772161?s=19

Hoppas hon har något att luta sig emot i denna svåra stund.
Citera
2023-01-07, 07:31
Medlem
hipsterkatts avatar
Ni som spekulerar om ihjälfrysning – kan vi bara enas om att erfarna dykare (vilket de konstaterats vara) vet med sig att klä sig rätt under torrdräkten (tro mig man är påklädd som fan) SAMT att fysiska och därtill dödliga skador kopplade till kölden snudd på enbart kan uppstå om utrustningen inte fungerat som den ska/något avvikande har hänt, vilket ju I SIG kan få olyckliga följder oavhängigt det kalla vattnet

Med tanke på att de förolyckade konstaterats vara äkta makar är det mer sannolikt att den ena försökt undsätta den andra
Senast redigerad av hipsterkatt 2023-01-07 kl. 07:38.
Citera
2023-01-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@mgmduck tack för tidigare inlägg i tråden. Då har jag lärt mig något nytt.

Så själva gasen (om vi nu kallar luften för det) kan alltså orsaka så låg temperatur när den släpps ut att det kan frysa, vilket jag antar då kan paja prylarna. Utgår då från att man får för lite luft eller det slutar fungera, tror du kallade det för regulatorn (osäker). Jag vet själv när jag sprejat med tryckluft på burk för elektronik, satan vad kall burken blir och där munstycket är känns det som man kan få frostskador på fingrarna iofs ytligt då men aj vad ont det gör.

Jag antar också att det är mer påfrestande på kroppen att dyka när det är så pass kallt ute, hantering av utrustning blir extra viktigt och allt runt om kring blir jobbigt pga kylan. Men det gäller ju många saker, bara att gå promenad eller försöka göra saker som kräver finmotorik funkar inte när man blir nerkyld eller det är kallt ute.

Riktigt trist och synd om familjerna etc. R.I.P.

Yes, Regulatorn (den som regulerar/omvandlar trycket från flaskan till andningsbart tryck) är konstruerad så att den, om den fallerar, börjar friflöda. Vilket i sin tur leder till ännu mer frysning. Den kan också sluta ge luft, men det är ovanligt. Så, oftast går det att fortsätta andas en liten stund medan det friflödar, men det är stressigt och kan leda till panik. Det bubblar som fan och man vet att luften snart tar slut pga att det flödar fritt.

Precis som du säger är det mer fysiskt ansträngande att dyka i kyla. Finns massvis med andra fysiologiska och fysikaliska effekter som också påverkar och allt sammanlagt gör att man behöver vara i relativt god form eller vara så skicklig så att dyket blir minimalt ansträngande för att minimera risken för olyckor.
Senast redigerad av mgmduck 2023-01-07 kl. 09:05.
Citera
2023-01-07, 09:47
Medlem
Var dom avlidna från Värmdö.... Killarna kanske skulle dyka och då fick frun för dig att hänga på fast hon knapt kunde dyka
Citera
2023-01-07, 09:54
Medlem
Götgatans avatar
Tom*s Ullb^rg och Mari* Ullb^rg.

*=a, ^=e
Citera
2023-01-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Var dom avlidna från Värmdö.... Killarna kanske skulle dyka och då fick frun för dig att hänga på fast hon knapt kunde dyka
Eller tvärt om.
Citera
2023-01-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Götgatan
Tom*s Ullb^rg och Mari* Ullb^rg.

*=a, ^=e
Frågan är hur erfaren Mari* Ullb*rg var. Under en bild i dykutrustning på Facebook 25 SEPTEMBER 2022 och som svar på kommentar ’herregud, att du vågar’ svarade hon så här: är fortfarande chockad själv🤣 Tomas har tjatat i 18år😆

Det tolkar jag som att hon då rätt nyligen tagit dykcert.
Senast redigerad av Gallade 2023-01-07 kl. 10:14.
Citera
2023-01-07, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
Frågan är hur erfaren Mari* Ullb*erg var. Under en bild i dykutrustning på Facebook 25 SEPTEMBER 2022 och som svar på kommentar ’herregud, att du vågar’ svarade hon så här: är fortfarande chockad själv🤣 Tomas har tjatat i 18år😆

Det tolkar jag som att hon då rätt nyligen tagit dykcert.

Märklig avatar han har: Har studerat mot döden men först...... vid Livet självt (svindyr utbildning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in