2023-01-07, 00:49
Medlem
DennisOlofs avatar
@mgmduck tack för tidigare inlägg i tråden. Då har jag lärt mig något nytt.

Så själva gasen (om vi nu kallar luften för det) kan alltså orsaka så låg temperatur när den släpps ut att det kan frysa, vilket jag antar då kan paja prylarna. Utgår då från att man får för lite luft eller det slutar fungera, tror du kallade det för regulatorn (osäker). Jag vet själv när jag sprejat med tryckluft på burk för elektronik, satan vad kall burken blir och där munstycket är känns det som man kan få frostskador på fingrarna iofs ytligt då men aj vad ont det gör.

Jag antar också att det är mer påfrestande på kroppen att dyka när det är så pass kallt ute, hantering av utrustning blir extra viktigt och allt runt om kring blir jobbigt pga kylan. Men det gäller ju många saker, bara att gå promenad eller försöka göra saker som kräver finmotorik funkar inte när man blir nerkyld eller det är kallt ute.

Riktigt trist och synd om familjerna etc. R.I.P.
Citera
2023-01-07, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Verkligen! Dykning är något som endast borde vara förbehållet proffs, polisen och militären. Amatörer ska inte pyssla med dylikt.

Om de omkomna nu var professionella så får vi hoppas på materialfel. För de anhörigas skull.

Jag slarvade i mitt inlägg. Jag glömde ordet "plötsligt". Att ett plötsligt sjukdomstillstånd inträffat.
Jag tänker på hjärtat, eller så. Det räcker med ett förhöjt blodtryck för att inte tåla t. ex mycket kallt vatten i de där åldrarna.
Inte alla som vet om de går omkring med ett för högt blodtryck eller inte.
Citera
2023-01-07, 01:08
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JQP
Jag slarvade i mitt inlägg. Jag glömde ordet "plötsligt". Att ett plötsligt sjukdomstillstånd inträffat.
Jag tänker på hjärtat, eller så. Det räcker med ett förhöjt blodtryck för att inte tåla t. ex mycket kallt vatten i de där åldrarna.
Inte alla som vet om de går omkring med ett för högt blodtryck eller inte.

Två personer får hjärtsnörp samtidigt? Nej, hata slumpen säger jag!

Glada amatörer ska inte syssla med sådant här. End of Story!
Citera
2023-01-07, 01:10
Avslutad
Citat:

Jag tänkte på att en av dem drabbats av plötslig sjukdom, inte två, och att det därför uppstod panik i gruppen.
Citera
2023-01-07, 01:11
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:

Nu vill jag inte komma med osanning här men bland det farligaste man kan göra är att rädda någon som håller på att drunkna under dykning. Beroende på orsak är risken stor att den utsatte drar i luft slangen och agerar panikartat och omöjliggör en säker uppstigning.

Därför kan det istället för ett dödsfall bli två och ibland ännu fler.
Man får ingen andra chans på höga höjder och djupa vatten.
Citera
2023-01-07, 01:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Jag tror vi spånar efter någon gemensam faktor som kan drabba flera dykare i samma dyk samtidigt.
Det KAN ju ha drabbat alla tre, men en redde upp situationen?
Något fel med luften, ifall alla fyllde samtidigt, känns lättare att tro på än tre samtidiga materialfel.
Fukt i luften känns lättare att tro på än toxiska gaser i luften.
Frysning i egulatorn KAN ha hänt flera samtidigt, mer troligt om de hade samma utrustning.

Det är - tyvärr - rätt vanligt att flera dykare förolyckas samtidigt när en får problem.
Man dyker ju ofta med närstående och nära vänner, vilket gör att dykare gör dumma saker i panik för till varje pris att söka efter någon man tror försvunnit på djupet eller följa med någon som alltför fort stiger upp till ytan.
Citera
2023-01-07, 01:18
Medlem
colis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av JQP
Jag tänkte på att en av dem drabbats av plötslig sjukdom, inte två, och att det därför uppstod panik i gruppen.

Just så - en blir sjuk eller bara råkar illa ut under dyket och den andra dykare försöker hjälpa. Make? Maka? Sedan försöker nr 3 hjälpa de andra.
Citera
2023-01-07, 01:22
Medlem
Hur bra - dvs säkert o tid undervatten är de slutna system som militärer använder för att inte
ge bubblor i vattnet - skulle detta varit en bra grej här?
Citera
2023-01-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag gissar att de gått vilse på botten.

Var ju ingen is.
Citera
2023-01-07, 01:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Just så - en blir sjuk eller bara råkar illa ut under dyket och den andra dykare försöker hjälpa. Make? Maka? Sedan försöker nr 3 hjälpa de andra.

Ja, något har hänt med en person och sedan har de andra två reagerat i följd.
Något oförutsett har inträffat.
Mycket tragiskt är det då och paniken som uppstår vid krångel under dyk, snacka om dödsångest
Citera
2023-01-07, 01:28
Medlem
Elekensas avatar
Polisen har inlett en brottsundersökning, så något brott misstänker dom. Den tredje personen är utom fara, så gissningen är inte långt borta att denne person är misstänkt...?
Citera
2023-01-07, 01:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Polisen har inlett en brottsundersökning, så något brott misstänker dom. Den tredje personen är utom fara, så gissningen är inte långt borta att denne person är misstänkt...?

Nej, ingen misstänkt.
Det är rutin att inleda en utredning när någon oväntat dör utomhus under utövande av materialsport.
Även för dykolycksstatistik, som bokförs väldigt noggrant, måste det klarläggas vad som har gått fel.
Det är så vi lär oss och kan bli bättre och förebygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in