2023-01-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Det är exakt vad man kan.
För han som säljer bananerna kan köpa mer dalahästar för dollarn pga att den är starkare.

Det är så världsekonomin är uppbyggd.

Skrämmande låg kompetens du har.
Om dollarn är stark får du färre dollar för dina bananer, som du sedan använder för att köpa dalahästar.

Googla köpkraft så får du lära dig hur man mäter det. Dollarns köpkraft definieras av hur många dollar en korg med
varor kostar. Inte hur mycket av en annan valuta man får för en dollar.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-01-04 kl. 19:54.
Citera
2023-01-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Skrämmande låg kompetens du har.
Om dollarn är stark får du färre dollar för dina bananer, som du sedan använder för att köpa dalahästar.

Googla köpkraft så får du lära dig hur man mäter det. Dollarns köpkraft definieras av hur många dollar en korg med
varor kostar. Inte hur mycket av en annan valuta man får för en dollar.

Ja men en stark dollar gör att du har mer köpkraft.....

Så han som säljer bananerna tar gärna färre starkare dollar än låta bananerna ruttna givetvis.

För övrigt låg skrämmande låg läsförståelse du besitter utöver att inte förstå hur ekonomin är uppbyggd.
Senast redigerad av Yolololz 2023-01-04 kl. 21:15.
Citera
2023-01-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Euron har ingen framtid därför att Eurozonens ekonomier är för heterogena för att ha en gemensam valuta med en gemensam finanspolitik. Euron är för stark för sol-och-bad-ekonomierna i syd men för svag för Tyskland som bär skeppet. Alla bråk inom eurozonen handlar om att skräpekonomierna vill låna ännu mer pengar och gödsla på sina invånare som gått i pension unga och aldrig betalat skatt medan Nordeuropa som faktiskt finansierar kalaset vill vara återhållsamma.

Våra makthavare går närmare och närmare skapandet av en tjänstemannastyrd Europa-stat och detta måste undvikas till varje pris. Att införa Euro i Sverige är att insylta oss mer i detta projekt och det ska vi naturligtvis undvika.

Ja, det handlar ju om utjämning. Skillnaderna mellan de olika ekonomierna är ett osäkerhetsmoment. Jag lutar åt att behålla sek tills vidare. Våra problem har andra orsker än valutan i sig.
Citera
2023-01-04, 23:18
Medlem
Jag tycker vi bör gå ur EU och därför anammar jag inte att vi ska gå över till euro för det skulle bara komplicera utträdet.
Citera
2023-01-05, 02:02
Medlem
Citat:
Ja men en stark dollar gör att du har mer köpkraft.....

Det kan som sagt vara så att samtliga valutor tappar i köpkraft, detta är också det normala över tid. En korg med varor blir över tid dyrare i samtliga valutor då de alla tappar i köpkraft.

Vissa valutor tappar dock mer köpkraft än andra.
Citera
2023-01-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Negerimport kostar och det påverkar förstås kronan. Detta är inget riksbanken kan påverka.

Invandringen har skadad sverige absolut, men har nog väldigt lite med just kronan att göra. Fallet började i sammanband med då riksbanken började med lågräntepolitik trots att vi hade inflation mitt i en högkonjunktur, och oavsett vad media vill få det till nu så har inte riksbanken ändrat sin riktning, de är fortfarande en de mest duvaktiga centralbankerna i världen och det funkar inte då man är en liten valuta. Dollarn kan kanske komma undan med låg ränta och expansiva penningpolitik etc, men en liten valuta som kronan har svårt att komma undan med det, vilket ca de senaste 10 åren har visat tydligt. Sedan finns det andra saker som påverkar också, så som ukrainakriget och politiken i allmänhet så som invandringen etc, men det grundläggande orsaken är utan tvekan riksbankens ränte- och penningpolitik.
Citera
2023-01-07, 00:47
Medlem
Citat:
Det politiska verktyget Riksbanken kommer skapa enorma problem på bostadsmarknaden om de höjer räntan ens i närheten för vad som behövs för att bekämpa inflationen.

Dollarn väldigt stark just nu och det är USA som Sverige i grunden baserar sin nationalekonomi efter.
Så när USA höjer får Sverige följa efter men herrejäääääävlar vilken fet bostadsbubbla vi har så att höja är inte heller så lätt.

Hedga emot en svag krona helt enkelt om du vill behålla dina besparingar.

Det är inte deras uppgift, vilket de har gjort väldigt klart för oss de senaste 10 åren då de hade minus/noll ränta mitt under högkonjunktur. Bostadsmarknaden är fis ansvar, vilket de har gjort ett sjukt dåligt jobb med. FI borde givetvis ha haft mycket hårdare amorteringskrav då riksbanken höll på leka med minus/noll ränta. Men riksbankens ansvar är att dina pengar håller sitt värde över tid och inget annat. Bostadsmarknaden är som sagt fis ansvar.

Jag hedgar med guld, jag ser det som en världsvaluta och därmed valutaförsäkran. Har ca 11% i guld. Om jag skull kunna spara i guld på ett sparkonto på banken istället för kronor och fått direktavkastning på det av banken så hade jag gjort det med majoriteten av mina pengar. Över tid så litar jag mycket mer på guld än kronan, men jag ser guld bara som en valuta och därmed inget jag förväntar mig få någon avkastning på direkt.
Citera
2023-01-07, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Invandringen har skadad sverige absolut, men har nog väldigt lite med just kronan att göra. Fallet började i sammanband med då riksbanken började med lågräntepolitik trots att vi hade inflation mitt i en högkonjunktur, och oavsett vad media vill få det till nu så har inte riksbanken ändrat sin riktning, de är fortfarande en de mest duvaktiga centralbankerna i världen och det funkar inte då man är en liten valuta. Dollarn kan kanske komma undan med låg ränta och expansiva penningpolitik etc, men en liten valuta som kronan har svårt att komma undan med det, vilket ca de senaste 10 åren har visat tydligt. Sedan finns det andra saker som påverkar också, så som ukrainakriget och politiken i allmänhet så som invandringen etc, men det grundläggande orsaken är utan tvekan riksbankens ränte- och penningpolitik.

Negerimporten eroderar svensk ekonomi och det påverkar kronan självklart.
Att skylle på att valutan är liten håller inte heller då kronan även tappar kraftigt mot mindre valutor.
Citera
2023-01-07, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är inte deras uppgift, vilket de har gjort väldigt klart för oss de senaste 10 åren då de hade minus/noll ränta mitt under högkonjunktur. Bostadsmarknaden är fis ansvar, vilket de har gjort ett sjukt dåligt jobb med. FI borde givetvis ha haft mycket hårdare amorteringskrav då riksbanken höll på leka med minus/noll ränta. Men riksbankens ansvar är att dina pengar håller sitt värde över tid och inget annat. Bostadsmarknaden är som sagt fis ansvar.

Jag hedgar med guld, jag ser det som en världsvaluta och därmed valutaförsäkran. Har ca 11% i guld. Om jag skull kunna spara i guld på ett sparkonto på banken istället för kronor och fått direktavkastning på det av banken så hade jag gjort det med majoriteten av mina pengar. Över tid så litar jag mycket mer på guld än kronan, men jag ser guld bara som en valuta och därmed inget jag förväntar mig få någon avkastning på direkt.

Riksbankens uppgift är att hålla vår valuta stabil och de gör inte sin uppgift.

Fysiskt guld är en bra investering i dessa tider och priset på guld är upp ca 18% 2022 jämfört med stockholmsbörsen som är nere -11% under samma tid.

Det är ganska låg risk i att hålla guld som försäkring emot en ekonomisk kris och det är rent av skrämmande hur den sovande svennen inte förstår vilket håll vi är på väg åt just nu.
Citera
2023-01-07, 04:39
Medlem
Citat:
Riksbankens uppgift är att hålla vår valuta stabil och de gör inte sin uppgift.

Fysiskt guld är en bra investering i dessa tider och priset på guld är upp ca 18% 2022 jämfört med stockholmsbörsen som är nere -11% under samma tid.

Det är ganska låg risk i att hålla guld som försäkring emot en ekonomisk kris och det är rent av skrämmande hur den sovande svennen inte förstår vilket håll vi är på väg åt just nu.

Riksbankens uppgift är inte att hålla valutan stabil men däremot att hålla inflationen låg och stabil, ungefär samma sak men inte helt. Men okej, kan köpa ditt påstående.

Om fysiskt guld är en bra investering nu får framtiden utvisa så det är inte alls säkert. Hade det varit säkert skulle redan priset ha ökat till en nivå som gör att det inte längre blir en bra investering.

Guld är heller inte låg risk, åtminstone inte på kort sikt. Det är bara att se på hur volatilt guldpriset varit för att se att det inte är låg risk.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-01-07 kl. 04:41.
Citera
2023-01-07, 06:28
Medlem
KJosefs avatar
Debatten verkar vara väldigt fokuserad på saker som inte har någonting med riksbanken eller den svenska kronan att göra. Urspårad bostadsmarknad, hög inflation (sista två åren) och fallande värde relativt dollarn är något som observeras i alla utvecklade ekonomier så det är svårt att förstå varför just Sverige ska bära hundhuvet för detta.

Att titta på saker som sker typ överallt i hela världen och tro att de orsakats av Ingves är ganska konstigt. Ingves kan inte trolla.

Alla gör rätt i att observera att dessa saker är stora problem men det är inget du löser av att byta till Euron. Länderna i Eurosamarbetet har exakt samma problem.

Om man faktiskt tror på skitsnacket om att detta är centralbankens fel då tillskriver man centralbankerna mer makt än de har MEN varför vill man då gå med i en valutaunion där man plötsligt ger bort denna påstådda makt till någon som inte längre fokuserar bara på Sverige utan även måste ta massa andra intressen i åtanke? Det här är faktiskt en ganska konstig tankekedja.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-07 kl. 06:31.
Citera
2023-01-07, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Debatten verkar vara väldigt fokuserad på saker som inte har någonting med riksbanken eller den svenska kronan att göra. Urspårad bostadsmarknad, hög inflation (sista två åren) och fallande värde relativt dollarn är något som observeras i alla utvecklade ekonomier så det är svårt att förstå varför just Sverige ska bära hundhuvet för detta.

SEK rasar inte bara mot USD, den rasar även mot små obskyra skitvalutor.
SEK är helt enkelt sämst i klassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in