2023-01-06, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Det är väl en sak som är svår att hålla koll på vid privat fyllning?
Jag har sett avfuktarna som professionella fyllare använder,
och de ser ut att vara en ganska dyr lyx för en hobbydykare?

Isåfall fungerar väll fyllning som en kompressor antar jag , många går på elmotor - andra på bensin .....
kan det vara så att insuget för luften som ska renas och torkas , varit för nära bensinmotorns avgaser ???

Ursäkta om man tänker skevt .. kan detta hända ??

Isåfall handlar det om förgiftning av samtliga - vem har fyllt dessa ??
Senast redigerad av Massonite 2023-01-06 kl. 21:41.
Citera
2023-01-06, 21:41
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Påkörda av någon fyllskalle i båt?

Fyllskallar i båt brukar inte vara så vanligt i januari, särskilt inte när det är minusgrader och kuling.
Citera
2023-01-06, 21:41
Medlem
Citat:
Det är väl en sak som är svår att hålla koll på vid privat fyllning?
Jag har sett avfuktarna som professionella fyllare använder,
och de ser ut att vara en ganska dyr lyx för en hobbydykare?

Alla kompressorer för dykluft ha filter som tar bort fukten ut luften och att fylla med någon annan maskin även en som är avsedd för dykning vet jag ingen som gör (men det förekommer säkert). Det har blivit vanligare med privata dykkompressorer de senaste åren, men helt klart en ganska dyr lyx. Jag har dock aldrig fyllt med en sådan och har dålig koll på hur lätt det är att tabba sig där. Så, om det skulle vara fuktig luft i tanken gissar jag att det snarare beror på slarv än på kompressorns konstruktion. (Men nu är jag ute på lite tunn is då detta inte är min specialitet direkt)
Citera
2023-01-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 54r4
Låter osannolikt med frusen regulator som skulle döda två? Eller? Frusen orsakar det friflöde. Skrämmande och lite chockande kan jag tänkta mig, men man har ju backupen runt halsen. Då delar man luft och avbryter dyker. Måste ha varit ett dåligt planerat dyk om de inte kunde stiga två på återstående luft hos en dykare… Känns spontant som att det måste hänt något annat. Eller mer oerfarna än media skrivit.

Jag tror vi spånar efter någon gemensam faktor som kan drabba flera dykare i samma dyk samtidigt.
Det KAN ju ha drabbat alla tre, men en redde upp situationen?
Något fel med luften, ifall alla fyllde samtidigt, känns lättare att tro på än tre samtidiga materialfel.
Fukt i luften känns lättare att tro på än toxiska gaser i luften.
Frysning i egulatorn KAN ha hänt flera samtidigt, mer troligt om de hade samma utrustning.
Citera
2023-01-06, 21:47
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Känner ett gäng.

Två döda. För en hobby!????!?

Om de var attackdykare inom KA/Marinen är det en annan sak. Typ statsbegravning.

Annars - dårskapsmagneter.
Citera
2023-01-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Isåfall fungerar väll fyllning som en kompressor antar jag , många går på elmotor - andra på bensin .....
kan det vara så att insuget för luften som ska renas och torkas , varit för nära bensinmotorns avgaser ???

Ursäkta om man tänker skevt .. kan detta hända ??

Isåfall handlar det om förgiftning av samtliga - vem har fyllt dessa ??

Jadå, fyllningen görs med en högtryckskompressor.
Som tidigare sagt drivs närapå alla kompressorer med el.
Som vi nyss sa så verkar reningen av insugen luft variera en del,
från perfekt renad till lite slött filtrerad...
Utredningen får visa om något sånt fel spelat in här.

Vet någon var man kan läsa utredningar från tidigare dykolyckor?
Alltså de "mindre" utredningarna som haverikommisionen inte gör?
Citera
2023-01-06, 21:57
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Om de var attackdykare inom KA/Marinen är det en annan sak. Typ statsbegravning.

Va?
Citera
2023-01-06, 21:57
Medlem
Citat:
Jadå, fyllningen görs med en högtryckskompressor.
Som tidigare sagt drivs närapå alla kompressorer med el.
Som vi nyss sa så verkar reningen av insugen luft variera en del,
från perfekt renad till lite slött filtrerad...
Utredningen får visa om något sånt fel spelat in här.

Vet någon var man kan läsa utredningar från tidigare dykolyckor?
Alltså de "mindre" utredningarna som haverikommisionen inte gör?

Även de som drivs med el har en hel del smörjolja i sig. Om denna läcker in i systemet på fel ställe förgasas den (rätt term?) vid kompressionen och förorenar luften värre än om du skulle fylla från en gata i rusningstrafik. Jag har inga siffror, men utifrån vad jag hört skulle jag gissa att detta är vanligare än att man fått in avgaser vid fyllning. Åtminstone i Sverige.

Tyvärr är det få utredningar som offentliggörs i Sverige. Brittiska organisationen BSAC publicerar en del.
Citera
2023-01-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Varför i helvete ska man ut å dyka mitt i vintern? Förbannade stockholmsjävlar ni klarar knappt av en decimeter snö men ut och dyka ska ni.

Till alla er som aldrig vinterdykt - ha gärna en mer ödmjuk inställning så länge ni inte har någon koll. Vinterdykning är otroligt härligt om man har koll. En riktig naturupplevelse.
Citera
2023-01-06, 22:20
Medlem
Citat:
Jag tror vi spånar efter någon gemensam faktor som kan drabba flera dykare i samma dyk samtidigt.
Det KAN ju ha drabbat alla tre, men en redde upp situationen?
Något fel med luften, ifall alla fyllde samtidigt, känns lättare att tro på än tre samtidiga materialfel.
Fukt i luften känns lättare att tro på än toxiska gaser i luften.
Frysning i egulatorn KAN ha hänt flera samtidigt, mer troligt om de hade samma utrustning.

Den tredje personen verkar ha fått lindrigare skador då hen försökt rädda de andra. Inte otänkbart att någon av de omkomna försökt rädda den andre som dog.
Citera
2023-01-06, 22:22
Medlem
Vad har hänt - kan två har frusit ihjäl o en ha köldskador men fortfarande vid liv?

Men jag kan ha fel - kan inte dykvatten var jävligt kallt även på sommaren - vad säger
dykfolket
Citera
2023-01-06, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Självmord och mord ?
Vore ju ett bra sätt att ta död på sig och sin partner om man kapar slangen.
Om det var attackdykare från KA/Marinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in