2023-01-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Var det inte där ute som Esbjörn Svensson (från Esbjörn Svenssons trio) dog i en dykolycka för en del år sedan?

Nja, han dök på Ingarö. I ett regionalt perspektiv ses det inte som samma ställe, men globalt sätt är det ju inte så långt därifrån.
Citera
2023-01-06, 21:10
Medlem
Kan knappast vara frusna regulatorer då vattentemperatur närmast botten är 4 grader plus.
Citera
2023-01-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
Andningsluften är i allmänhet snustorr för att undvika korrosion i tanken. Men har det kommit in fukt av en eller annan anledning kan det helt klart frysa pga det. Huvudorsaken är dock i allmänhet att det fryser på grund av gasexpansionen när gasen lämnar flaskan, vilket gör att förstasteget blir iskallt. Har du använt tryckluftsburk för att blåsa rent elektronik eller liknande så kanske du märkt att det blir frost på dem när man blåser på lite.

Jo, jag vet mycket väl hur det går till när regulatorn kyls av gasexpansionen.
Men det är ju knappast vatten utifrån som får mekanismen i regulatorn att frysa?
Teoretiskt kunde dåliga val av material i regulatorn leda till att den kärvar när den kyls ned,
men det är lättare att tro att mikrodroppar av vatten kondenseras och fryser i mekanismen.
Ska väl deklarera att jag bara har närmare kännedom om AGA/Interspiros utrustning.
Citera
2023-01-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BornYoung
Kan knappast vara frusna regulatorer då vattentemperatur närmast botten är 4 grader plus.

Jo, jag har sett exempel på frysningar i 10-gradigt vatten.
Citera
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Någon som vet ålder på de avlidna?

Tragiskt.

De avlidna är enligt DN i 60- respektive 55-årsåldern. https://www.dn.se/sverige/raddningsinsats-efter-forsvunnen-dykare-i-varmdo/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BornYoung

Inne i regulatorn kan det ändå bli minusgrader precis där luften expanderar.
Citera
2023-01-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Jo, jag vet mycket väl hur det går till när regulatorn kyls av gasexpansionen.
Men det är ju knappast vatten utifrån som får mekanismen i regulatorn att frysa?
Teoretiskt kunde dåliga val av material i regulatorn leda till att den kärvar när den kyls ned,
men det är lättare att tro att mikrodroppar av vatten kondenseras och fryser i mekanismen.
Ska väl deklarera att jag bara har närmare kännedom om AGA/Interspiros utrustning.

Principen är detsamma för dykning. Men om det kommit in fukt som orsakar frysning är det i allmänhet inte från gasen i flaskan utan från andra hållet... exempelvis pga dåligt konstruerade andrasteg eller slarv i hanteringen av utrustningen.
Citera
2023-01-06, 21:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Jo, jag har sett exempel på frysningar i 10-gradigt vatten.

När de tar upp den ur vattnet, där det är minusgrader?
Citera
2023-01-06, 21:26
Medlem
Jag håller det för ganska osannolikt att två av tre eller till och med samtligas luft varit förorenat i den grad att det leder till dödsolyckor. Jag dök i nordnorge för någon månad sedan med en hyrd flaska som inte var servad och rengjord. Luften smakade nästan som olja och det märkte jag direkt.

På bilderna så bär en polis runt på ett dubbelpaket och vinge. Förutsatt att det är någon av de inblandades utrustning så tyder det, av mina erfarenheter, på att det inte är nybörjare eller elever.

Det kan röra sig om något så enkelt som ett hjärtstopp på en av tre och att man vid ytbärningen tappar bort varandra eller liknande. I teorin så kan du väl göra en direktuppstigning ifrån det djupet utan att dö på stört…
Citera
2023-01-06, 21:27
Medlem
Citat:
Andningsluften är i allmänhet snustorr för att undvika korrosion i tanken.

Det är väl en sak som är svår att hålla koll på vid privat fyllning?
Jag har sett avfuktarna som professionella fyllare använder,
och de ser ut att vara en ganska dyr lyx för en hobbydykare?
Citera
2023-01-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När de tar upp den ur vattnet, där det är minusgrader?

För att gasexpansionen som sker när gasen lämnar flaskan gör att regulatorn blir fryskall. Det är i princip så en frysbox funkar... En kompressor som trycksätter och därefter släpper på trycket
Senast redigerad av mgmduck 2023-01-06 kl. 21:43.
Citera
2023-01-06, 21:37
Medlem
Låter osannolikt med frusen regulator som skulle döda två? Eller? Frusen orsakar det friflöde. Skrämmande och lite chockande kan jag tänkta mig, men man har ju backupen runt halsen. Då delar man luft och avbryter dyker. Måste ha varit ett dåligt planerat dyk om de inte kunde stiga två på återstående luft hos en dykare… Känns spontant som att det måste hänt något annat. Eller mer oerfarna än media skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in