2023-01-06, 19:21
Medlem
Nåja. Det var ju inte en evighet sedan som Stockholms Dykcenter åkte dit för att de hade avgasrester i luften från sin kompressor. Källan sägs ha varit att de tog i luften från gatan inne i Stockholm men oklart om det är sant eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av zigzagboy
Jisses vad folk gissar till höger och vänster..

...

Ang avgaser och kompressor..
Kom igen.. Om du fyller luft på en dykbåt i Asien så kan det möjligen vara en bensindriven kompressor men dessa har filter för att rensa ut oönskade gaser som tex kolmonoxid.
I Sverige går kompressorerna på el så detta är meningslöst..
Citera
2023-01-06, 19:21
Medlem
zigzagboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen. Syre blir väl farligt först runt 4Pa? Så vid 30m?

Och att de öppnar en brottsplatsutredning är väl för frigöra resurser så behöver knappast betyda någonting.

Tror nog på att de tappat säkerhetslinan under vattnet

Rent syre är MAX 6m (PPO2 1.6) eller 4m PPO2 1.4.

På 28m kan du använda max 37% syre med PPO2 1.4
Citera
2023-01-06, 19:25
Medlem
Styrkelyftares avatar
Två bekräftat döda i dykolyckan. Oerhört tragiskt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn6024/stor-insats-efter-olycka-utanfor-stockholm
Citera
2023-01-06, 19:26
Medlem
Två döda

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn6024/stor-insats-efter-olycka-utanfor-stockholm

Om jag funderar på alla aktiviteter man kan göra i detta väder kommer dykning längst ner på listan. Vad gör man ute nu i denna kyla och snö?
Citera
2023-01-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Polisen inleder en förundersökning om vållande till kroppsskada.
Kan de ha utsatts för brott av någon förbipasserande? Eller är det någon av de 3 inblandade som brustit i rutiner?

Troligtvis en dykskola som har ett ansvar.
Citera
2023-01-06, 19:29
Medlem
hipsterkatts avatar
Fan så tragiskt. Fruktansvärt sätt att dö på
Citera
2023-01-06, 19:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Två döda

Om jag funderar på alla aktiviteter man kan göra i detta väder kommer dykning längst ner på listan. Vad gör man ute nu i denna kyla och snö?
Gissar på amatörer, cet i thai typ,som köpt blocket prylar o nu minsann ska prova vinterdyk.
Citera
2023-01-06, 19:42
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Det var det jag menade, vilket eventuellt skulle kunna leda till dykarsjuka vid för snabb stigning. Eller tänker jag knepigt?
Nä exakt så
Citera
2023-01-06, 19:45
Medlem
Skulle dom dyka in under någon grotta eller vad? Finns ju dykare som ägnar sig åt sådant och det ska tydligen vara rätt farligt.
Citera
2023-01-06, 19:47
Medlem
Förorenad luft kan definitivt vara en anledning till att 3 dykare får problem samtidigt. Det är dock ovanligt och jag tänker inte spekulera i om det är vad som hänt i denna olyckan.

Att kolla luften är praxis, men efter hundratals och ibland tusentals dyk utan problem är det tyvärr ganska vanligt att det slappas med det. Kolmonoxid är förvisso luktfri, men källan till att föroreningar i luften är i allmänhet någon typ av avgaser - antingen från närmiljön eller själva kompressorn. Detta gör att förorenad luft i allmänhet smakar eller luktar illa.

/Dykinstruktör
Citera
2023-01-06, 19:50
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/januari/6/06-januari-1420-raddningsinsats-varmdo/
06 januari 14:20, Räddningsinsats, Värmdö

Kl 15:20 inledde polisen en brottsutredning om vållande till kroppsskada i den räddningsinsats som har genomförts i vattnet vid Stavsnäs.

Insatsen leds av JRCC (Sjö- och flygräddningscentralen).

Tre personer har efter en olycka under dykning förts till sjukhus i ambulanshelikopter och ambulans för vård.

Uppdatering klockan 19:15

Två personer har till följd av sina skador avlidit. Det är en kvinna och en man. Anhöriga har underrättas om dödsfallen. Brottsrubriceringen har ändrats till vållande till annans död. Det finns inte någon person som är misstänkt i den utredning som har inletts.
Citera
2023-01-06, 19:51
Medlem
Jag gissar att de gått vilse på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här