2023-01-06, 18:13
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Jag har aldrig testat luften. Hur gör man det?

Du testar att ta några andetag i regulatorn
Citera
2023-01-06, 18:22
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Känns som dyk”sporten” kan komma att bli nästa fallskärmshoppnings”sport”. Onödiga risker och onödiga dödsolyckor.

Dykning har väl alltid varit betydligt farligare än fallskärmshoppning. Antagligen bara basejumping och solofriklättring som är farligare. Finns så mycket mer som kan gå snett under dykning, oavsett riskmedvetenhet och förberedelser.
Citera
2023-01-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Du testar att ta några andetag i regulatorn

Jojo, men koldioxid från kompressorns avgaser märks knappast så.
Jag har tagit dykcert två gånger (ett gammalt svenskt system, och sen PADI) och första gången var det rätt mycket prat om problem som kan uppkomma vid egenfyllning.
Men vi får se vad som hänt.
Citera
2023-01-06, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
En får panik och gör allt dom kan för att inte drunkna, alltså kanske slår till någon eller knuffas under vattnet.

Det var det jag menade, vilket eventuellt skulle kunna leda till dykarsjuka vid för snabb stigning. Eller tänker jag knepigt?
Citera
2023-01-06, 18:29
Medlem
sfrges avatar
Jag håller på att avveckla denna sport i mitt liv och det känns som ett vettigt beslut.

Dykning är fan farligt.
Citera
2023-01-06, 18:49
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Jag har tagit dykcert två gånger (ett gammalt svenskt system, och sen PADI) och första gången var det rätt mycket prat om problem som kan uppkomma vid egenfyllning.

Ah. Jag är jävligt dålig på sånt där… tänker att så länge luften smakar som den ska och allting är i sin ordning är det bara att tuta och köra. Delvis också en anledning till varför jag uteslutande dyker med erfarna DM:s eller instruktörer
Citera
2023-01-06, 19:01
Medlem
Att de misstänker brott lät ju jävligt knepigt. Överfaller man sin dykpartner?
Citera
2023-01-06, 19:07
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Vållande till kroppsskada i detta fallet, inte mordförsök.
Inkompetens eller negligéns mer troligt.
Citera
2023-01-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer

En brottsrubricering gör att man får loss resurser att utreda på djupet. (pun!)
Hittar man inget straffbart så faller rubriceringen.
Citera
2023-01-06, 19:10
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Ett vanligt missförstånd. Syre är giftigt under tryck. Normalt undviker man andas syre annat än nära ytan för att undvika syrgasförgiftning.

Hur som helst, det står även att de inlett en brottutredning gällande vållande till kroppsskada, eftersom polisen sett anledning att misstänka att ett brott har begåtts.
Vad sjutton har hänt egentligen? Blev de osams under vattnet? Blev de påkörda av en båt?

Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen. Syre blir väl farligt först runt 4Pa? Så vid 30m?

Och att de öppnar en brottsplatsutredning är väl för frigöra resurser så behöver knappast betyda någonting.

Tror nog på att de tappat säkerhetslinan under vattnet
Citera
2023-01-06, 19:15
Medlem
PubMixs avatar
Citat:

Det jag misstänker är nog att frostskadades på en regulator börjat friflöda och de gjort att någon fått panik, antagligen den minst erfarna. Dykpartnern bredvid följer antagligen upp mot ytan under isen för hjälpa till och här tappar de orienteringen från säkerhetslinan.
Den som klarade sig fint är antagligen den i täten och det är omöjligt att hålla koll bakåt om du inte tittar rakt bakåt. Så några sekunders simmande framåt är allt som behövs för missa sina kamraters missöden.
Citera
2023-01-06, 19:16
Medlem
zigzagboys avatar
Jisses vad folk gissar till höger och vänster..

Anledningen till att man skriver en anmälan om brott är för att kunna ta utrustningen i beslag och gå igenom denna och se så den funderat som den ska.
Det innebär inte att man misstänker att något brott begåtts utan är en teknikalitet för att kunna beslagta och utreda vad som hänt.

Ang att testa luften.
Du kollar kvav dyk att du har fulla flaskor, att du får luft från regulator, (både primär och sekundär) samt att du kan fylla luft i torrdräkt och BCD (dykväst).
Du gör ingen analys av luften sålänge du inte dyker tex nitrox eller trimix men då mäter du bara syrehalten och ev heliumhalten.

Du bör skicka en liten flaska luft till laboratorium med jämna mellanrum för att se så din kompressor inte läcker tex olja men det är inget som görs i tid och otid.

Ang avgaser och kompressor..
Kom igen.. Om du fyller luft på en dykbåt i Asien så kan det möjligen vara en bensindriven kompressor men dessa har filter för att rensa ut oönskade gaser som tex kolmonoxid.
I Sverige går kompressorerna på el så detta är meningslöst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in