2023-01-06, 17:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hela Ukrainas befolkning är förlorare på Rysslands invasion. Samtliga har påverkats negativt sedan invasionen av Krim och Donbass 2014.

Ja även de som var ryssvänliga och hamnade under rysk ockupation. Ockuperade Donbas blev en militariserad avfolkningsbygd utan civila arbetstillfällen och under speciella sanktioner från omvärlden. Det var en döende landsända som Ryssland inte brydde sig om annat än militärt. Krim förlorade sitt färskvatten och därmed sitt jordbruk, de fick dåliga kommunikationer och blev mer isolerade. Även Krim blev mest en stor militärbas plus lite rysk turism men all mer lönsam turism från omvärlden upphörde då det var olagligt annekterat. Djurparksägaren som äkt runt och stulit djur i Ukraina är från Krim och stödde den ryska invasionen, men han har själv sagt innan senaste kriget att allt gick sämre och han hade få besökare till sitt zoo.
Citera
2023-01-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej, det menar jag inte. Jag menar det jag säger och jag säger att ni förnedrar er själva, sedan i mars har suttit och förnedrat er om detta.

Men vänta nu, var inte planen:
Dag 1 - missilattack, alt luftförsvar och flygvapen förstörs.
Dag 2-3 - Kiev intas
Efter 3 veckor - hela landet tas över inkl Lviv, Odessa, Kharkiv
Maj - "Segerparaden" i Kiev?

Vad har vi idag? 100 000 avlivade Z-orcher. Resterande slås för ngn håla som heter Bakhmut och som vi aldrig hört talas om innan!
Citera
2023-01-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så har ni bjäbbat sedan mars 2022. Snart ett helt jävla år har ni suttit och mässat detta mantra i hopp om att ifall ni bara upprepar det tillräckligt så manifesteras det i verkligheten.

Dom har ju bevisligen vräkt ut granater i över 10 månader nu så självklart spekuleras det i hur
mycket dom kan ha haft från början och vad som eventuellt kan finnas kvar av det.
Produktionen räcker nog knappt till att ersätta 10 % och dom verkar ju redan tagit hem batchar
som var avsedda för export så någon botten borde det finnas hoppas det är nära nu.
Citera
2023-01-06, 17:55
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ungefär som de som sagt att Ryssland kommer att vinna och inte kunnat se hur verkligheten ser ut, med ständiga tillbakadraganden och misslyckade anfall.

De som hoppas att Ryssland, genom att vinna i Ukraina ska förändra väst. Hur kan de inte själv förklara, bara en fantasi om att det ska ske, på något sätt. Patetiska drömmar.
Ja det är sjukt kul att foliehattarna på något sätt fått för sig att om Putin vinner kriget så kommer bögar, judar och pridetåg försvinna från jordens yta!

Hur det ska gå till har de nog knappast funderat över..

Snacka om lågbegåvade lättlurade får...
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om man är optimistisk, kan den unga generationen kan bli vinnare. Den som föddes 1950 i Sydkorea hade en tuff uppväxt men idag är de rikare än sina generationskollegor i Kina. Men det finns en hög procentuell risk att det inte blir likadant i Ukraina. De har 30 år av dåligt track record i sitt ledarskap. Så jag skulle inte sätta pengar på det. Har de tur så renas nationen av krig - en fascistisk tanke, men den kan vara sann ändå.
Det är helt osant och du är fullständigt ute och cyklar med dina påståenden. Ukraina var på väg åt rätt håll när Putler invaderade. Man hade slängt ut det gamla sovjetpatrasket Yanukovych och fått till ordentliga val som bekräftats som korrekt genomförda, med utländska oberoende valobservatörer. Zelenskyj är en modern, ung, ledare som är extremt populär i Ukraina. I juni 2022 hade Zelenskyj 91% acceptansratio för sitt ledarskap genom kriget (källa: https://www.statista.com/statistics/1100076/volodymyr-zelensky-s-approval-rating-ukraine/).

En möjlig fördel med kriget kan vara att EU omfamnar Ukraina i snabbare takt än vad som annars hade varit fallet. Men over-all är den här våldtäkten på Ukraina en katastrof, misär och ett makabert elände. Om du på något sätt tror att ukrainska kvinnor och barn mår bra av att våldtas av ryska män som invaderat deras land, så behöver du tänka om.
Citera
Medlem
Citat:
Fundering: Rysslands vapen och ammunition börjar ju sina. Om kriget pågår ett halvår till, kommer ryssen då ha utrustning för att ens kunna försvara Krim?
Så vitt jag förstår står ryssarna upp till armhålorna i skit vad beträffar produktionskapaciteten.
De måste hitta ammunition på annat håll, själva kan de inte producera i den takt de förbrukar. Inte ens nära.

En mycket intressant detalj i sammanhanget är att Rysslands granatfabrik producerar varenda granat med tyska maskiner och de behöver reservdelar och underhåll…
Citera
2023-01-06, 17:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Det är helt osant och du är fullständigt ute och cyklar med dina påståenden. Ukraina var på väg åt rätt håll när Putler invaderade. Man hade slängt ut det gamla sovjetpatrasket Yanukovych och fått till ordentliga val som bekräftats som korrekt genomförda, med utländska oberoende valobservatörer. Zelenskyj är en modern, ung, ledare som är extremt populär i Ukraina. I juni 2022 hade Zelenskyj 91% acceptansratio för sitt ledarskap genom kriget (källa: https://www.statista.com/statistics/1100076/volodymyr-zelensky-s-approval-rating-ukraine/).

En möjlig fördel med kriget kan vara att EU omfamnar Ukraina i snabbare takt än vad som annars hade varit fallet. Men over-all är den här våldtäkten på Ukraina en katastrof, misär och ett makabert elände. Om du på något sätt tror att ukrainska kvinnor och barn mår bra av att våldtas av ryska män som invaderat deras land, så behöver du tänka om.

Ja. Zelensky misslyckades med att navigera sin relation till Ryssland (eftersom han inte hade inrikespolitiskt manöverutrymme för att lösa Donbasskonflikten). Det betyder inte att Ryssland gjorde rätt som invaderade.
Citera
2023-01-06, 18:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukraina

Definitionen är glasklar. Ukraina är ETT land i Europa. Om och var i landet det bor kineser, mongoler, ryssar och hur många av var sort har inte med saken att göra förstås. Ryzzarna, med Putin, Duman och kleptokraterna försöker skapa ett nytt begrepp, snurr, att Ukraina inte kan betraktas som ett land. Funkar inte hur man än vänder och vrider och ålar sig. Ukraina är ett självständigt land som gör sina egna val. Ryzzarna bör snarast packa ihop och återvända till sitt hemland, Ryzzland.

Korrekt. Självständiga sedan 1991 med internationellt erkända gränser.
Inkl Ryssland.
Citera
2023-01-06, 18:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ja. Zelensky misslyckades med att navigera sin relation till Ryssland (eftersom han inte hade inrikespolitiskt manöverutrymme för att lösa Donbasskonflikten). Det betyder inte att Ryssland gjorde rätt som invaderade.
Hur menar du att Zelensky hade kunnat "lösa Donbasskonflikten" med mer manöverutrymme? Putler skickade in militärer i Donbas under falsk flagg för att fejka att invånare ville bryta sig loss från Ukraina. Det har hela tiden varit en rysk operation, och syftet ser vi ju nu. Ryssland vill ha hela Ukraina och erkänner inte längre dem som eget land. Hur fan skulle Zelenskyj med "mer manöverutrymme" kunnat ändra på Putlers planer? Jag är ledsen, men det är ett infantilt påstående.
Citera
2023-01-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic

En fundering jag har är även kring Ukrainas egen produktion. De är inte låsta av sanktioner och deras tekniska utveckling är vad jag förstått ganska god. Jag undrar hur nära det är att Ukraina lyckas utveckla egna varianter av de vapen de nu kommer åt. Jag ser hur en kraftig offensiv attack med kryssningsmissiler från Ukraina mot mål längre in i Ryssland kryper allt närmare, och det tror jag kommer ta ryssarna på sängen rejält. Det vore en game changer och inte mer än helt jävla rätt!

Edit: Hatar ryssar!

En annan viktig faktor till Ukrainas fördel är ju att en betydande del av Sovjets vapenutvecklingen och vapenproduktion skedde i Ukraina.
Dom har alltså en lång historik och kunnande av vapenproduktion.
Redan innan krigsutbrottet utvecklade dom ju nya pansarvärnsrobotar och sjömålsrobotar.

Det stora problemet just nu är väl dock risken att ryssarna bombar eventuella produktionsanläggningar.
Citera
Medlem
Citat:
Om man är optimistisk, kan den unga generationen kan bli vinnare. Den som föddes 1950 i Sydkorea hade en tuff uppväxt men idag är de rikare än sina generationskollegor i Kina. Men det finns en hög procentuell risk att det inte blir likadant i Ukraina. De har 30 år av dåligt track record i sitt ledarskap. Så jag skulle inte sätta pengar på det. Har de tur så renas nationen av krig - en fascistisk tanke, men den kan vara sann ändå.
Ukraina har ett dåligt track record sedan 1917. Men de började komma på rätt spår häromåret. Tyvärr så ville Vladimir Putin återinföra någon form av Sovjetunionen så deras positiva utveckling kom tyvärr att bromsas in, men de ska nog komma ikapp igen eftersom den större delen av världen hjälper och satsar på dem, vilket de kommer göra även efter att den ryska invasionen misslyckats.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tyskland planerar att leverera både Patriot och Marder under första kvartalet. 40 Marder ska det bli och träningen på de varar 8 veckor. Marder är ju gamla och måste nog gå igenom underhåll också. UAF är ju bra på att lappa ihop grejer.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1611371132040450048
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in